Hva er folkets dom når det gjelder Frederic Constant?

Jeg synes FC gjør mye riktig så lenge en holder en del "open heart"-modeller utenfor. Veldig klassisk og pen den du linker til, uten at jeg har noen førstehånds erfaring med den.

Min svigermor går faktisk med en liten herre-FC, ser riktig bra ut, og jeg tror hun er storfornøyd med kvaliteten på både klokke og originalrem. Går du noe opp i pris får du jo også noen modeller med in-house verk.

Synes FC har mye pent.
Har veldig sansen for Maxime Manufacture modellene.
In-house til en "fornuftig" penge.;)

FC

Jeg er helt sikker på at Frederique Constant eiere høster en del kudos fra mannen i gata. Kanskje ikke så rart, all den tid klokkene ser 10 ganger dyrere ut enn det de faktisk er.

Bare det i seg selv er et massivt rødt flagg for min del. Et konstruert navn, modifiserte ETA-urverk og uniteressant historikk gjør at jeg styrer unna dette. Men for all del, jeg skjønner at ikke alle legger de samme kriteriene til grunn som meg selv.

Fattigmanns high end design, og det er egentlig litt kult. Noen av modellene ser jo veldig flotte ut, men tror ikke jeg hadde kjøpt en selv mye pga. det som er nevnt over her, da det begynner å nærme seg en prisklasse der man finner unskyldninger for å legge på 5-10K ekstra for å få snadder fra merker med mer horologisk historie.

Skal man et kjøpefest en FC ville jeg vel valgt en med in-house, da det trekker opp imo:) Dog har de kort historie, men en gang må de jo starte opp? Synes de har en del klokker med fint design, men det er som andre sier, de lager klokker som ser enda dyrer ut enn de er! De har mange fine "dressklokker" til en OK pris, men det er det en del andre som har også, og mange velger nok et annet merke en FC...

De har vel feks en klokke i gull dobble til ca 20k, og det blir litt dumt imo, er man i den prisklassen bør det ikke lages stål med gullfarge!!

Jeg synes noen av modellene deres er kjempefine. Mye klokke for pengene!

Slenger ved et bilde av Run About'en til fattern
DSC_2523.jpg

Har prøvd et par ganger uten at det slo gnister. Klarer ikke sette fingeren på hva som mangler for noen modeller ser jo unektelig bra ut.

Tidemann kødder ikke når han skryter av FC.
At enkelte holder seg unna av grunner nevnt over her er forståelig, men om manglende historie/bakgrunn ikke plager deg er det bare å klemme til. Jeg har en følelse av at det var noen som kjøpte Rolex den gangen de var uten historie også ;)

...Synes de har en del klokker med fint design, men det er som andre sier, de lager klokker som ser enda dyrer ut enn de er! ...

Når ble egentlig det et problem?

Jeg liker FC. Har sett flere av modellene deres som jeg har lyst på. Og, det blir nok en FC-modell på meg også en gang i fremtiden :)

Det de er bra på i FC er polering. Polishen på kassene er langt over standarden på klokker i den prisklassen. Det er nok en del av grunnen til at de ser litt mer high end ut enn de egentlig er. For meg har klokkene en generisk design, noe som gir dem en litt sjelløs og kjedelig look, og man vil alltid si: ja ser her ja, litt sånn Breguetish guilloché, eller ja kult litt sånn Jules Audemars... Men igjen til den prisen så har de mange klokker som ser bra ut, ingen tvil om det. Bare for guds skyld hold deg unna de open heart greiene... :)

Mye fint fra FC! Spesielt liker jeg disse:

Slimline i rosé

Frederique_Constant_Slimline_Gents_Automatic_FC-306V4S9.jpg

Vintage Racing

Frederique_Constant_New_2010_Vintage_Racing_Trio.jpg

Men ja, jeg er en merkejåle (jeg også). Har ikke gått til noe innkjøp. Men det er nydelige ur!

Når ble egentlig det et problem?

Jeg liker FC. Har sett flere av modellene deres som jeg har lyst på. Og, det blir nok en FC-modell på meg også en gang i fremtiden :)

Folk har forskjellige preferanser. Hvis man ser bort fra urverk, kvalitet, finish og historie og kun vil ha en klokke som ser bra ut, så kan jeg godt forstå at man kan bli fristet. Men med den logikken kan man jo egentlig liksågodt kjøpe seg en fake.

Folk har forskjellige preferanser. Hvis man ser bort fra urverk, kvalitet, finish og historie og kun vil ha en klokke som ser bra ut, så kan jeg godt forstå at man kan bli fristet. Men med den logikken kan man jo egentlig liksågodt kjøpe seg en fake.

:eek:

Beklager, men det der er en logikk som faller på sin egen urimelighet.
Det er ALDRI et argument for å kjøpe fake.

:eek:

Beklager, men det der er en logikk som faller på sin egen urimelighet.
Det er ALDRI et argument for å kjøpe fake.

Satt på spissen, naturligvis. Poenget mitt er at argumentene mot kjøpe fake til en viss grad kan brukes mot FC også. Jeg ville naturligvis aldri anbefalt noen å kjøpe noen av delene. Men smaken er som baken.

Mye fint fra FC! Spesielt liker jeg disse:

Slimline i rosé

Frederique_Constant_Slimline_Gents_Automatic_FC-306V4S9.jpg

Vintage Racing

Frederique_Constant_New_2010_Vintage_Racing_Trio.jpg

Men ja, jeg er en merkejåle (jeg også). Har ikke gått til noe innkjøp. Men det er nydelige ur!

+ 1 Utrolig flotte! Hva ligger de på prismessig? Kunne jeg plukket dem opp brukt eller visst at jeg kunne selge dem for det samme som innkjøpspris vil jeg aldrei si aldri :D

Aner ikke norske priser, hør med Tidemann. Men jeg har sett rosé gull dressklokka ny til 6-7k USD på nett.

Takk for tilbakemeldingen! Merker at entusiasmen for FC er noe laber.. Og det forstår jeg godt!

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er en merke-snobb ;) Men akkurat her føler jeg design er mer viktig enn navnet på skiven.. Spesielt med tanke på et noe moderat budsjett til dress-klokke. Jeg har fra før et par rolexer, en panerai, en vintage omega seamaster og diverse andre ur. Omegaen med sine 36 mm blir dessverre noe liten til at jeg klarer å nyte den fullt ut. Med andre ord ender jeg som regel opp med submarineren til alt fra dress til smoking. Det er ikke noe galt i det, men føler et dressur hadde vært på sin plass..

779a3e91.jpg

40mm og meget enkle linjer... Mm... I like :)

Forutsatt at en fornuftig pris kan oppnås tror jeg at dette blir uret.