Hva er folkets dom når det gjelder Frederic Constant?

Folk har forskjellige preferanser. Hvis man ser bort fra urverk, kvalitet, finish og historie og kun vil ha en klokke som ser bra ut, så kan jeg godt forstå at man kan bli fristet. Men med den logikken kan man jo egentlig liksågodt kjøpe seg en fake.

Eta-modifisert urverk, bra kvalitet på verk og kasse, absolutt bra finishert, kanskje litt kort hostorie, men få av dagens urmerker har vel egentlig særlig annet enn et gammelt navm de har kjøpt opp retten til å bruke (kanske litt på kanten, men føler avsolutt at det er tilfellet med litt for mange av de "gamle" merkene). Dette et i alle fall min oppfatning av merket etter å ha snakket med urmakere som jeg kjenner og ikke har det som mål å "få inn et salg". Med andre ord; hva er årsaken til at du mener finish, kvalitet etc er så dårlig på FC? I alle fall om man tar en pris på 10k i betraktning? Har du dårlig erfaring med modellen eller merket, så del det gjerne:)

Eta-modifisert urverk, bra kvalitet på verk og kasse, absolutt bra finishert, kanskje litt kort hostorie, men få av dagens urmerker har vel egentlig særlig annet enn et gammelt navm de har kjøpt opp retten til å bruke (kanske litt på kanten, men føler avsolutt at det er tilfellet med litt for mange av de "gamle" merkene).

Spot on.
Folk synes å glemme at mange av merkene med såkalt historie også har solgt overprisede klokker med ETA eller noe annet masseprodusert.
Vi nevner i fleng:
Breitling, Panerai, Blancpain (ok ikke ETA i disse da...);), Perrelet
Og endel andre jeg ikke kommer på i farten.

At FC ikke har (oppkonstruert)historie blir vel litt uviktig i den store sammenhengen. Jeg ser heller dette som et pluss. Ingen som forsøker å lure forbrukeren med en innkjøpt familiehistorie.

Ikke rosé, Risti? ;) Kom igjen 'a!

Et meget godt valg synes jeg! Bør ha flott tilstedeværelse på hånden med 40mm. Regner med at Tidemann kan gi deg en god pris også :D

Frederique Constant gir meg ingen følelser whatsoever. De er sikkert fine, blanke, og stilrene, men de gir meg ingenting. Ville aldri brukt mye penger (10k er i min bok mye penger) på en klokke som ikke apellerer til følelsene mine.

Må si jeg stiller meg litt bak Caramba i denne diskusjonen. Selvsagt anbefaler jeg ikke fake klokke, men FC er generelt ganske innholdsløst IMO.

En liten oppdatering vedrørende mitt mulig frederique constant kjøp:

Var og prøvde slimline´n på armen for noen dager siden og må si at god-følelsen ikke var til stede i den grad den bør være om uret skal bli i mitt eie mer enn et par uker... Prøvde den for et knapt halvår siden og var da usikker. Dog ble jeg nå sikker på at dette ikke er klokken for meg. Vet ikke om det er hele idéen bak en dressklokke eller akkurat denne, men det stemte i alle fall ikke for meg :( Submariner funker til alt, sånn er det bare :)

Litt på siden, men jeg hadde det samme "problemet" som deg; "en dressklokke uten å bruke for mye penger" (penger skal jo brukes opp på dykkere)

FC appelerte aldri til meg, men endte opp med denne som jeg er veldig veldig fornøyd med og kan vel sies å være i samme gate....eller?

3b3f5b31.jpg
[/IMG]