Hva er neste steg etter Sub C?

Havvo

Støttemedlem
Medlem
22. sep. 2011
Sted
Bergen
Jeg vurderer å selge alle 4 klokkene mine og kjøpe EN. Vil jeg bli fornøyd med noe annet enn den Sub C jeg har? Jeg lurer på hva dere synes om Daytona? Jeg har hatt denne interessen siden 2007. Det startet med en klassisk blå Omega Seamaster uten Coax. Deretter Planet Ocean, og så en rekke modeller fra Breitling (med Blackbird som favoritt), før jeg i nov 2011 prøvde min første Rolex. Reidar Kjersem (Jeg er fra Ålesund) sa at det var noe eget med Rolex. Første uken etter at Sub C kom i hus skjønte jeg ikke hva han mente. Jeg kom da fra en Super Avenger Blacksteel og synes det hele virket puslete. 2 uker senere var jeg frelst. Det var faktisk noe helt spesielt. En helt egen opplevd kvalitet jeg aldri hadde fått av Omega og Breitling. Så spørsmålet mitt er: Er dette den jeg "ender opp med" (selv om alle på forumet vet at jeg er helt håpløs og aldri ender opp med en fast klokke), eller finnes det noe "bedre" i samme prisklasse som er enda mer tilfredsstillende? Jeg tenker kanskje på Daytona. Evt 16610 LV bare for å være litt vågal... Har dere synspunkter på om Daytona føles like bra eller om jeg blir skuffet i forhold til Sub'en?

Vi er alle forskjellig, men for min egen del er det slik at når jeg først er kommet inn i galskapen kan jeg aldri mer ha bare en klokke. Det blir som å ha ett bilde på veggen hjemme, eller en plate i samlingen :) Jeg merker at jeg blir ukomfortabel med å ha for mange, de må brukes, men litt variasjon må man ha. Jeg ser for meg at jeg alltid vil ha mellom tre og ti sånn ca.

Skulle du derimot være av typen som kan leve med bare en, så kan jeg ikke se for meg noe særlig bedre alternativ enn en sub, men da med den gamle kassen siden den er litt mer diskret og elegant, og derfor til nød går til dress på lenke. Den nye mener jeg er for sportslig (les kantete) til det.

Ja, du er inne på noe der. Har ikke prøvd noen eldre sub, men fikk sett en 16613 i går når jeg solgte en Omega til et annet forummedlem. Er litt skeptisk til lenkene, og at de visstnok skal være så skranglete. Rkjersem mener det er sjarmerende, men jeg er litt i tvil. Er VELDIG usikker på om feks vintage er noe for meg. Jeg er mer av den typen som står 3 timer i kø for å kjøpe ny iPhone når de kommer og liker å ha de nyeste modellene av ting...

Men en grønn Sub C begynner å friste litt...Jeg liker ikke å ha mer enn 2-3 klokker. Har ingen Winder, så da må jeg bytte så ofte for å holde de gående.

Vi er alle forskjellig, men for min egen del er det slik at når jeg først er kommet inn i galskapen kan jeg aldri mer ha bare en klokke. Det blir som å ha ett bilde på veggen hjemme, eller en plate i samlingen :) Jeg merker at jeg blir ukomfortabel med å ha for mange, de må brukes, men litt variasjon må man ha. Jeg ser for meg at jeg alltid vil ha mellom tre og ti sånn ca.

Skulle du derimot være av typen som kan leve med bare en, så kan jeg ikke se for meg noe særlig bedre alternativ enn en sub, men da med den gamle kassen siden den er litt mer diskret og elegant, og derfor til nød går til dress på lenke. Den nye mener jeg er for sportslig (les kantete) til det.

Pokker, den var fin!! Den linken skulle du ikke ha sendt:) for jeg har nemlig et krav til: det må være en diver/ sportsmodell som er skikkelig vanntett. Har aldri hatt jaeger..

Skal du gå vintage haavard så kan det ikke være den eneste klokken. Du må ha en som du trives med til daglig. Vintage lenker er sjarmerende, men jeg bruker det ikke til daglig :) Da er 16610 et bedre arbeidsjern :)

Tenker disse tankene titt og ofte selv...
Pokker ikke sikker selv, men noen løse tanker:

* Daytona i hvitt gull på lenke
* Patek Aquanaut
* AP RO (gjerne en chrono)

Men så er jeg virkelig ikke sikker på om jeg ville overlevd med bare én klokke...
Lukter litt at jeg måtte beholdt alt og spart opp tusen ganger lenger for å gå for én av de overnevnte.

Jeg revurderer litt nå. Tenker kanskje at jeg uansett bare må beholde 116610LN. Det som kommer til å skje, er at jeg savner denne så mye at jeg uansett bare ender opp med en ny en 3 mnd senere. Så da blir det mer et spørsmål om hva jeg skal ha i tillegg. Ideelt sett bare en klokke til. Da trenger jeg ikke winder for å holde de i gang og begge to får tid på armen og jeg trenger ikke ha dårlig samvittighet for de jeg har liggende ubrukt. Da ser jeg heller for meg kanskje en litt billigere klokke. Ser mange anbefaler Speedy som en nr2. beater, men jeg er litt i tvil siden den ikke er vanntett osv. Jeg er også lenkemann, og liker ikke så godt dressy ur med croco osv. Må tåles å brukes litt. (Selv om jeg egentlig tar de av armen ved den minste utskeielse for ikke å få riper), men det er nå tanken i alle fall....Tråden skled litt ut nå kanskje, men jeg er litt lengre i tankeprosessen.

* Patek Aquanaut

Men så er jeg virkelig ikke sikker på om jeg ville overlevd med bare én klokke...
Lukter litt at jeg måtte beholdt alt og spart opp tusen ganger lenger for å gå for én av de overnevnte.

* Patek Aquanaut

Personlig har jeg to av tre; dvs AP og PP på listen. Daytone i hvitt gull appelerer ikke til meg, selv om det opplagt er en fantastisk klokke.

Jeg har sett på både Royal Oak og Overseas sammen, og kan ikke helt se at RO skal være spesielt dressy. Holder en knapp på RO selv om begge to er grails!

Jeg har blitt hjernevasket på høyt nivå, blir aldri tilfreds før jeg har en Patek Nautilus som sportsklokke og en rosegull dressklokke. Vet ikke om det blir Lange, Jaeger eller IWC men en perpetual er å ønske.

Takk for alle gode svar! Skal se om jeg får tatt en titt på noen av disse i nærmeste fremtid i London. Er vel vanskelig i Norge sikkert. Er litt begrenset utvalg her i Bergen i alle fall.

Selg alle klokkene dine, og kjøp en Daytona!
Eller hva sier du @Callahan og @Rød ?
Dere har jo grei peiling på Rolex Daytona. Vil @Havvo bli fornøyd med denne?

Redigert:
Jeg har blitt hjernevasket på høyt nivå, blir aldri tilfreds før jeg har en Patek Nautilus som sportsklokke og en rosegull dressklokke. Vet ikke om det blir Lange, Jaeger eller IWC men en perpetual er å ønske.

Her er en som har holdt den han lovet for godt over 4 år siden. Det ble dog ingen perpetual. Hvertfall ennå.. Morsomt å lese posten.

• Liker
Reaksjoner: c--f og reim