Hva er Panerai ikonet (Ikonene)?

KAB

Medlem
30. juli 2010
Innlegg
409
Jeg er nok av den konservative typen som liker en klokkesamling bestående av ikoner. Planen er å pensjonere meg med endel ikoner som jeg skal kose meg med...det er en stund til pensjonsalder though.

PT inneholder samlingen kun en Submariner 16610 og en GMT master pepsi 16700. (og en Tag Heuer F1 som jeg hugger ved med, og en haug andre quartz monstre). Jeg har hatt en Omega Speedmaster innom som jeg savner og som SKAL inn i samlingen igjen meget snart - reduced or not.

Jeg har imidlertid en Panerai på ønskelisten, men jeg klarer ikke helt se hvilken modell som er THE model å velge? Hva er ikonet jeg velger om jeg kun skal ha en PAM for resten av livet og hvorfor?

// KAB
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Bestiarara78
Jeg vil nok si:
Panerai Luminor 1950 PAM 127 Special Edition :)

Her er noen begrunnelser:

https://rwg.cc/topic/153235-review-pam-127-fiddy-sant-grail/

01_082.jpg
 
Hei @KAB,
først og fremst velkommen ;)

For å svare kjapt til spørsmålet ditt så har 2 av de mange moderne ikonene blitt nevnt: 127 og 372. Hvis du liker "destro" utgave (med kronen og brua på venstre siden) så kan du også sjekke 217 og 557.

Først du må vite hvis du er om du er mest interessert i vintage Panerai eller moderne. Å finne en ekte vintage i dag er vanskelig for 2 grunner: det finns ikke så mange av de og det er ikke sikkert at den du kjøper er ekte i alle sine delene og med dette mener jeg jeg at det kan være en "assemblert" (mye har blitt gjort gjennom tiden... spekulasjon?).
Sagt dette ville jeg hold meg på mer moderne utgaver som uansett har masse Panerai DNA (for DNA vi mener de typiske trekker som en moderne Panerai skal ha for å minne de historiske modeller).

Som sagt 2 ikoner er nevt:
- Pam 00127 "Fiddy" som er re-issue av Luminor 6152 fra the 50-, 60-tallet. Denne kan du bare finne brukt og ha en pris på 12-13.000 Euro.
- Pam 372 som vil også være en re-issue av 6152-1 /-2 vintage modeller. Denne kan du finne billigere, mellom 5 og 6000 euro brukt og anbefaler modellen med plexi-glass (fra serial S er 372 produsert med safir og miste derfor en del av historiske DNA).

Jeg har personlig valgt enda en ikon som representerer perfekt både Panerai DNA og de Italienske "frogmen": PAM 00673 MARINA MILITARE. Den perfekte SE (Special Edition 1000pz).

Her et par bilder av den historiske 6152-1 og den re-issue PAM00673:

00018926_zpsogeri488.jpg


17264926_10155166676021800_5351161514980676423_n_zps7z5lq2wk.jpg


Lykke til med valg og uansett modell du kjøper vil du få en del av den italienske historie på armen ;)
 
Tusen takk for kvalitetssvar fra alle sammen så langt!:) Jeg trodde kanskje 000 eller 111 var svaret...ser ikke slik ut.

Det er deilig å spørre bredt og få skikkelige svar med bilder, linker og smileys tilbake.

PS: Kan spesifisere at brukt er det jeg ser etter og at undertegnedes håndledd ikke er kompatible med de mest voldsomme diameter.

// KAB
 
Tusen takk for kvalitetssvar fra alle sammen så langt!:) Jeg trodde kanskje 000 eller 111 var svaret...ser ikke slik ut.

Det er deilig å spørre bredt og få skikkelige svar med bilder, linker og smileys tilbake.

PS: Kan spesifisere at brukt er det jeg ser etter og at undertegnedes håndledd ikke er kompatible med de mest voldsomme diameter.

// KAB

Når det gjelder håndleddet så kan jeg fortelle at jeg har 17cm og bruker 47mm kasse. Luminor 1950 er utformet slik at den klær leddet godt.
Hvis størrelsen er et problem så må du nesten se bort fra de historiske kasser og gå for noen senere design som Lumino (Bettarini) kasse. Dette er i mine øyne en av flotteste design av de siste årene.

Anbefaler 00000, 00001, 00002, 00005, 00111, 00112. Alle montere ETA/UNITAS 6497 manuell urverk (destro versjon 6498). For noen av disse modeller kan du også finne tritium skive/visere (Seriale A, noen av B) men her vil nok pris være litt høyere.

Disse er modeller du blir aldri lei av ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: KAB
69C3446A-9F0B-4A36-8D8B-4916A8C24373-1474-0000019BEC4FBCF1.jpeg
PS: Kan spesifisere at brukt er det jeg ser etter og at undertegnedes håndledd ikke er kompatible med de mest voldsomme diameter.

// KAB

Radiomir er ikonisk og 210 er et overkommelig smykke som ikke er for stor, bygger lavt og ligger veldig pent på armen. Gikk fra Luminor 111 med samme urverk. Har aldri angret og blir bare mer og mer glad i Radiomir
 
Takk for gode innspill :)

Jeg heller klart mot bru over kronen, da åpen krone blir litt for nakent for min smak. Har et par ur uten kronebeskytter, og kronen gnager bra mot håndflesket....

Har sett endel brukte prises til 35-50K. Om skattepenger etc går som det skal, så kanskje det er åpning :)

Ser dog at svært få av de som selges brukt er nylig servet. Er det noen større hodebry på PAM vs andre brands?
Serviceintervall er 5-10 år? What to worry about?


// KAB
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11 og Lexluthor
Jeg bærer klokken på høyre arm så gnaging fra kronen har aldri vært noe problem;) Skal du ha Luminor så ville jeg vurdert PAM 111 eller PAM 112 med tanke på budsjett, men du måååååå ha sandwich dial :D
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KAB
Jeg gikk i over et halvt år og prøvde 372, 422 (og 127 på en GTG). De var for store... Og så gikk det noen måneder, og jeg prøvde igjen (hadde veldig lyst på en av disse). Men fortsatt for stor... ;) Arrrgh!

Endte opp med 111 på 44mm.

Hadde jeg hatt håndledd til det hadde jeg ikke vært i tvil hva jeg hadde valgt. Hvis ikke er 111 en bra "erstatning". Det har gått 6 år, og jeg har den fortsatt. :)

Som du skjønner er det viktig at du får prøvd hhv. 47mm og 44mm før du bestemmer deg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bestiarara78 og KAB
Takk for gode innspill :)

Jeg heller klart mot bru over kronen, da åpen krone blir litt for nakent for min smak. Har et par ur uten kronebeskytter, og kronen gnager bra mot håndflesket....

// KAB

Er man plaget med at kronen gnager, tror jeg ikke at det blir bedre med en kronebeskytter som tar mer plass. Vil ikke det gnage mer?
 
  • Liker
Reaksjoner: KAB
Er man plaget med at kronen gnager, tror jeg ikke at det blir bedre med en kronebeskytter som tar mer plass. Vil ikke det gnage mer?

Har vært værst på urene mine med helt åpen krone. De blir såpass spisse at de beveger seg over huden på en mer irriterende måte. Huden er dog perfekt hårfri og litt hardere på en halv cm2 akkurat der...hahaha

Ser for meg at broen ikke vil være plagsom. Det kan HELT SIKKERT noen bekrefte / avkrefte her inne?

// KAB
 
Da ville jeg gått for en destro-modell, f.eks PAM 219. Da kan du ha kronen inn mot armen og ikke mot håndbaken dersom du bruker uret på venstre hånd. Veldig behagelig :)

Panerai Luminor PAM 219 Destro.jpg