Hva er shockproof?

Medlem
25. des. 2018
Innlegg
56
Sted
Oslo
Jeg har nådd en milepel i livet og tenkte jeg skulle belønne meg selv med ei klokke til 30-40K. Feks Tudor BB58, Sinn U50,etc
Klokka skal jeg ha livet ut. Idag har jeg ei en Omega Constellation fra 1971, arvet som tenåring i 77, som jeg har brukt daglig siden dengang unntatt når jeg har drevet med sporten min; skyting. Jeg har brukt billigklokker under utøvelsen av sporten og de fleste har feilet.
Ny klokke må derfor tåle mye skyting. Selv om jeg nå er "pensjonert" sportsskytter skyter jeg fortsatt 15-20000 skudd i året med rifler og håndvåpen. Av disse skuddene er ca 2000 med en S&W revolver i 44mag. Smith'en er ganske lett og den har isolert flere hundre G under avfyring. Revolveren skytes med to hender, som er med på å dempe sjokket, men klokka får fortsatt et skikkelig støt. Sjokket er målt til ca 25G pr skudd med Apple-klokke på venstre håndledd for en høyreskytter. Noen som har formening om denne belastningen på nevnte klokker over tid?
 
Med fare for å svare på noe annet enn du spør om:

Jeg skyter relativt lite pistol men desto mer rifle (mest DFS og NSF) og hagle. Konkurranserifler skyter jeg med håndstopper, så venstrehånden får hele smekken.

_20210213_174319.JPG


Skytteruret mitt er mekanisk og har fulgt meg siden tidlig nittitall, stroppet fast på venstre jakkeermet. Hvor mange titusen skudd det har tålt vet jeg ikke, men det er ikke få, opp til 8x68S og 9,3x62. Håndvåpen er selvfølgelig noe annet, men for skyting med langvåpen ville jeg ikke bekymret meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ivar og Chronodiver
Hmm..

Rifler har minimalt med g-krefter i forhold til håndvåpen.

Selv om klokker har en ISO-standard for å kunne sette "Shockproof" i reklamen må det være åpenbart at forskjellige klokker håndterer støt og vibrasjoner forskjellig. Det at ISO "Shockproof" er et par spesifiserte slag med en plastikkhammer sier ingenting om individuell kvalitet klokketypene/merkene seg imellom.

Hvor vanskelig kan det være for produsenter av klokker å spesifisere støtsikkerhet ala Aimpoint rødpunktsikte som sikkert noen kjenner fra militæret? Tilsvarende målinger burde være et minimum med tanke på prisen på klokkene. (Rant on: eller er det bare kosmetikk og smykker vi snakker siden det er det klokker er katalogisert som på finn? rant off..)

Her er et eksempel på data for Aimpoint Comp M4 som koster under 10K.


1613255003751.png
 
Redigert:
Som du påpeker finnes det en ISO-standard (ISO 1413) som spesifiserer hva som må til for at en klokke skal kunne smykke seg med støtsikker-tittelen. Man kan dog man argumentere for at et Aimpoint rødpunktsikte normalt utsettes for langt røffere behandling enn et armbåndsur gjør, og at ISO 1413 bare er et minstekrav i så måte. Et mekanisk verk er selvfølgelig mer ømfintlig enn et quartzverk med færre bevegelige deler.
 
Jeg sammenligner ikke klokker mot en Aimpoint.
Poenget mitt er at klokkeprodusentene burde spesifisere hva de garanterer klokkene deres tåler etter mal av Aimpoint.

Hvis jeg skal velge mellom to klokker fra forskjellige produsenter i samme klasse ville jeg selvfølgelig valgt den som har best teknisk/mekanisk garanti fra produsenten.

At klokkene tåler ISO-standarden sier ingenting om innbyrdes mekaniske kvalitetsforskjeller.
 
Redigert:
Når jeg tenker meg om; 2000 skudd 44 mag i året høres ut som metallsilhuett, så da mishandler du sannsynligvis også håndleddene med Contender...

En spec på hva et ur tåler som du ber om finner man helst på instrumenteringsur, ikke pene armbåndsur fra Geneve. Om noen leverer det må det være Sinn - og selv da tror jeg det tryggeste er å bruke G-shock på banen.
 
Contender er jeg ferdig med. Tok nesten knekken på håndleddet med en 10" lettvekter/8-kantet pipe i 30-30win rundt 1980 :) Kunne ikke spille bowling i 10 år etter det. Tenk Walther PP i 30-30 med Norma fabrikkammo..
I 44 er det stort sett reduserte ladninger til hygge, revolverfelt og fulle ladninger til mag2. Har akkurat fått meg en gammel 6,5" 29-2, DH-utgaven, i nystand. Den skal jeg være forsiktig med men den lette vekten gjør at g-belastningene holdes vedlike.
Metallsiluett har jeg ikke skutt på mange år dessverre.
Til sammenlikning kan nevnes at en 6" 357 gir ca 12-15g på håndleddet målt med Apple-klokke.

DSC_0339.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Tipper Mille'en er en smule over mitt budsjett uten at jeg har sjekket..:cool:
Jeg etterlyser bare litt info om robusthet på forskjellige klokker og synes det er merkelig at det ikke er bedre spesifisert.
 
Siden det er Speedy tuesday kan jeg jo peke i denne retningen:


"they were vibrated for three 30-minute cycles with average accelerations of 8.8 g-force per impulse; they endured shock tests of 40 g-force shocks in six different directions. In the end, the Omega Speedmaster was the sole survivor. "
 
  • Liker
Reaksjoner: Torf
Støtter foregående her med et lite men...
Skyter handvåpen selv, og ville ikke brukt noe kostbart på armen ved skytingen okke som.
G- krefter er en ting, men på felten er det gjerne sand, gjørme osv., og personlig ville jeg ikke likt å skrape opp en kostbar klokke.
Man kan kalle det både patina og krigsarr så mye man vil, men det er skader.
Jeg hadde gått for noe billig til sånt, og heller noe dyrere når runden er unnagjort og man sitter rundt bålet med kompisene og finner unnskyldninger for bomskuddene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Bra tema, har selv alltid lurt på fasit når det står "shockproof" på klokker.
Når jeg står ved pissoaret så slår det meg hvor mange rist er for mye for at urverket potensielt kunne skades. Ønsker at noen urmakere kan svare på vår undring.
-Altså burde jeg ikke riste når jeg slår lens eller enda verre..
Til daglig så bruker jeg mine klokker uten å ta for mye hensyn til aktivitet. Noen ganger tar jeg av klokken, men som oftest er den alltid på.
Jeg har aldri hatt problem ved skyting med håndvåpen, eller andre våpen verken med eller uten kikkertsiktet. Opplyser ar mine klokker er relativ moderne, kan dette hjelpe på? I marka svikter først iPhone så gps i kulden. Kløver både ved og fikser greiner med øks, null zero nada problem.
Hva med feks. hamring og borring, eller fiske? Har delvis total renovert min leilighet og fisket uten noen problemer. Av og til lurer jeg på om jeg har flaks, for de gangene jeg virkelig hadde problemer med klokkene var under dykking (fastlåst krans) og når jeg mistet klokken på gulvet (rotor satt seg fast).
 
En gang i livet har jeg måttet ty til urmaker pga skade på urverk. Hatt mekanisk siden slutten av åttitallet. Ulike men bare en om gangen. Alltid på.

Det som skjedde var at skrue/bolt som holdt rotor på plass knakk. Omega 1164/7750. Urmaker som så dette ble ifølge eget utsagn svært overrasket da han ikke hadde sett/hørt om dette.

Etter samtale lurte han på om det var tretthetsbrudd pga løping. Dette var i en periode av livet mitt hvor jeg løp en 9-10 mil i uken.Han lurte med andre ord på om armens gjentagende bevegelse når en jogger/løper ville (i dette tilfelle) føre til tretthetsbrudd. Intr uansett.

Og ja hadde intr med sertifisert motstandsdyktighet på produktene. Og så antar jeg det nok og vil kunne være en skremmende tanke for mange produsenter.
Et tall på hva en kan er og og et tall for hva en ikke kan.
Vet ikke med dere men jeg har ikke så lyst at alle skal vite at jeg har en svakhet for godis
 
Bra tema, har selv alltid lurt på fasit når det står "shockproof" på klokker.
Når jeg står ved pissoaret så slår det meg hvor mange rist er for mye for at urverket potensielt kunne skades. Ønsker at noen urmakere kan svare på vår undring.
-Altså burde jeg ikke riste når jeg slår lens eller enda verre..
Til daglig så bruker jeg mine klokker uten å ta for mye hensyn til aktivitet. Noen ganger tar jeg av klokken, men som oftest er den alltid på.
Jeg har aldri hatt problem ved skyting med håndvåpen, eller andre våpen verken med eller uten kikkertsiktet. Opplyser ar mine klokker er relativ moderne, kan dette hjelpe på? I marka svikter først iPhone så gps i kulden. Kløver både ved og fikser greiner med øks, null zero nada problem.
Hva med feks. hamring og borring, eller fiske? Har delvis total renovert min leilighet og fisket uten noen problemer. Av og til lurer jeg på om jeg har flaks, for de gangene jeg virkelig hadde problemer med klokkene var under dykking (fastlåst krans) og når jeg mistet klokken på gulvet (rotor satt seg fast).
Uten at jeg er urmaker og du skriver at klokkene dine er relativt moderne, vil jeg tørre og påstå at måten du rister på etter pissoarbesøket ikke sømmer seg på et offentlig toalett om du er redd for skader på urverket etter "endt tjænest":LOL: