Hva fa.. er poenget med dårlig lume??


Det er vel hverken vanskelig eller dyrt, er vel et designvalg?

Så og si alle produsenter har vel tilgang til C3 Super-Luminova eller tilsvarende. Da er det vel areal og tykkelse av stoffet som bestemmer hvor kraftig lumen oppleves, og dette henger igjen sammen med design på visere/indekser.
Mine preferanser er dressklokker uten lume, "sportsklokker"/hverdagsklokker/kronografer gjerne med en "diskre" lume, og på dykkerklokker/toolwatch er det mest mulig som gjelder.

Som småbarnsforelder er det hvertfall behagelig med lume som varer hele natten. Greit å slippe å blende seg med mobiltelefonen hver gang babycallen går av.
 
Tenker kanskje diskusjonen bør begrenses til nye klokker hvor intensjonen tydelig er å ha fungerende lume, men som ikke leverer. Eks Doxa. Rene "tool watches", dykker, skulle hatt utmerket lume, men er stort sett elendig. Dressklokker uten lume, vintage osv gir lite mening å diskutere.

Det burde være så jækla enkelt, bare å ringe Stowa feks:
1678708850051.png


Når vi først er i gang vil jeg gjerne blande inn min irritasjon for manglende markering av kl 12. Dette ødelegger feks Sinn 556 for meg, som forøvrig og har subpar varighet på lumen :mad:

1678709179078.png
 
Redigert:
Lume? Er ikke det for nybegynnere.

Det er kanskje ikke så vanlig å være opptatt av det, men jeg vet også at Jason Heaton og James Stacey (The Grey Nato podcasten) har det på samme måte, så det er ikke bare nybegynnere som er opptatt av det.

Det er ikke sånn at jeg bevist leter etter klokker med god lume, men jeg kjenner på en enorm skuffelse når en ellers "perfekt" klokke kommer med svak / dårlig lume. Gjerne da spesielt opp mot en lignende billigere klokke.

Og jeg sliter litt med å forstå hvorfor det er sånn. Det var det jeg håpte å kanskje få noen svar på.

Når jeg så på de de youtube vidoene der fake/copy rolexer har bedre lume en originalen så måtte jeg bare spørre om noen har noen forklaring. Om det er et bevist valg å ikke ville ha sterk lume eller lignende

For meg blir det litt som om man ser på en gelenderwagen til 2 mill mot en kopibil til 100.000 der ALT selvfølgelig er mye bedre i gelenderwagen... unntatt lyktene da. Akkurat de er mye bedre på kopibilen. Det bare gir ikke helt mening for meg.
 
Ikke dealbreaker for meg, men jeg skjønner godt hva trådstarter mener. Lume på flett ny submariner er latterlig og overhodet ikke egnet til f.eks dykking. Nå er det riktignok ikke mange som bruker rolex til dykkerur, men likevel, det skal jo være bransjestandarden. Seiko sitt lume materiale er mye bedre og jeg vil påstå at en seiko diver til noen tusenlapper er en bedre egnet dykkerklokke.
 
Det er to elementer ved lume, det er den umiddelbare blendeffekten. Går inn i halvskygge fra å ha vært ute i sola. Da får man oh, så kult! effekten, og så er det varigheten. Disse henger ikke nødvendigvis sammen. Men mye er forklart av Kleiven, areal og masse av materialer. I tillegg kommer fargevalg. Dette kartet fra LumiNova viser lysstyrke på ulike farger. C3 er en klassiker og dem med mest guffe. Mer farge gir mindre effekt.

1679064933917.png



For meg personlig er lume ikke kjempeviktig. Det komme mest av at de fleste klokkene mine er fra 70 og 80 tallet. Så det er smått stell med lys uansett. Men inn-fra-sola effekten er imponerende hver gang jeg kommer i den situasjonen med SKX009-en min.
Og så har jeg en liten UV-lommelykt til å lade gammal slapp lume med, bare for moro skyld.

LarsB