Hva fa.. er poenget med Steinhart??

...og i snart 10 år :LOL:

Å faan. Glemte helt å feire 10-års jubileumet til dette kremmerhuset av en tråd.
Hva med noen bilder av disse modellene som har blitt skamløst etterlignet av en annen produsent?
Tiffany-dial og greier... :love:

o39-metropole_blue_01.jpg

o39-metropole_red_01.jpg

Å faan. Glemte helt å feire 10-års jubileumet til dette kremmerhuset av en tråd.
Hva med noen bilder av disse modellene som har blitt skamløst etterlignet av en annen produsent?
Tiffany-dial og greier... :love:

o39-metropole_blue_01.jpg

o39-metropole_red_01.jpg
Hvor er "Ocean" i "Metropole"?
Eller kanskje er det det motsatte, og her snakker vi om Atlantis klokke?:LOL:

Redigert:
En ting er i allefall helt sikkert. Steinhart lagde ikke noen av "originalutgavene"..

For et jævla møkkamerke.
Generelt enig, men disse B-uhre er det jo ingen merke som kan hevde eierskap til, derav er Steinhardt sin versjon hverken bedre eller verre enn de andre.

Steinhart er ett gateway drug. Det er billig, god kvalitet og tilgjengelig. Jeg kjøper ikke Steinhart lengre. Men for 10 år siden var det det jeg hadde råd til. Seiko er selvfølgelig ett alternativ i den klassen, men kvalitetsmessig bedre. Jeg har fortsatt en Steinhart, men jeg bruker den aldri.

Vendepunktet for meg var da jeg var på en Steinhart gruppe på Facebook og en nisse der kalte Rolex eiere dumme som blåste store penger på Rolex når Steinhart var akkurat det samme🤣..

• Haha
Reaksjoner: Grendel
Mange av de som er størst på "kopiklokker" og skrive mest dritt om f.eks Rolex taper auksjoner på nettopp Rolex. Les klokkeriet.

Dette designet er jo brukt av veldig mange. I tillegg så var det i 'originalutgave' ofte uten produsentens logo. (Men da uten glass bak...)
Jeg er jammen usikker på hvem som eier dette designet.

-Det er et veldig godt spørsmål som det ville være utrolig moro å vite svaret på; etter krigen ble i praksis alt av saker og ting som var utviklet for Wehrmacht (Hvori opptatt Görings Reichsluftfahrtministerium, som vel var de som bestilte B-Uhr i sin tid) overtatt av et organ som het IARA, var det vel - Inter-Allied Reparations Agency', om hukommelsen holder. De skaltet og valtet med dette, noe ble dumpet, noe ble kopiert, noen rettigheter ble videresolgt til bedrifter i de seirende landene - men siden alle og bikkja hans lager B-Uhr i dag, kan nok ikke designet ha blitt videresolgt, siden noen da formodentlig ville saksøkt alle andre som laget et.

Jeg ville tro det har blitt public domain på et eller annet tidspunkt etter krigen, når de Allierte var ferdige med å grave igjennom dokumentbunken og hadde funnet ut hva som hadde noen umiddelbar interesse og ikke - men det er altså en vill gjetning...

Dette hadde det vært moro å grave i. Hm, hm, kanskje det må googles endel i kveld.

Generelt enig, men disse B-uhre er det jo ingen merke som kan hevde eierskap til, derav er Steinhardt sin versjon hverken bedre eller verre enn de andre.
Forstår at det var 5 klokkemakere som fikk kontrakt på å produsere disse under krigen. De 5 var A. Lange & Söhne, Stowa, Laco, Wempe og IWC. Ser at både Stowa og Laco holder frem at de var blant de opprinnelige 5.
Nå finner man jo samme designet hos mange andre produsenter.

Nei hva er poenget?
Jo. Jeg er nyfrelst.
Rolex koster mange penger.
Dyrtid gjør dyre klokker til galskap.
Vi får flere skruppelløse tyver blant oss.
Det er stor usikkerhet ved bruktkjøp, spesielt for vintage, som også må behandles pent siden de er gamle og sjeldne.
Det er vanskelig å få tak i en vintage Rolex.

Derfor: samme utseende, høy kvalitet/pris-ratio og lav pris! Kinder-egg-klokke-lykke! Håper på en slik i samlingen snart, gir dere

Steinhart Ocean One 39:​

IMG_0073.jpeg

(På 4m avstand klarer ingen å se forskjell eller lese teksten på skiva uansett!).

Nei hva er poenget?
Jo. Jeg er nyfrelst.
Det er stor usikkerhet ved bruktkjøp, spesielt for vintage, som også må behandles pent siden de er gamle og sjeldne.

Derfor: samme utseende, høy kvalitet/pris-ratio og lav pris! Kinder-egg-klokke-lykke! Håper på en slik i samlingen snart, gir dere

Vis vedlegg 386169
(På 4m avstand klarer ingen å se forskjell eller lese teksten på skiva uansett!).
😅

• Haha
Reaksjoner: Bgo80
Nei hva er poenget?
Jo. Jeg er nyfrelst.

Vis vedlegg 386169

Delvis enig.
Jeg hadde i lang tid min 'Kina Sub'. Påfallende lik Submariner, men hadde elementer på skiven som skilte den fra Rolex sin variant. Blant annet dato, enten engelsk eller kinesisk. (Jeg hadde kjøpt den som 'kinesiske marinen sin klokke, men var aldri i god tro om at det var riktig. )

Kina-Sub var fin og god kvalitet. Men etter at en ekte Sub kom i hus gav ikke Kina godfølelsen på håndleddet. De var såpass ulike i design, men Kina gikk rett til salg.

(Bilde hadde jeg ikke for hånd....)

8