Hva faen er poenget med en skikkelig klokke??

Medlem
31. juli 2011
Sted
Sandnes
Gjennom tre tiår har jeg fylt dagene med klokker. Tøffe klokker, dyre klokker, arbeidsklokker. Herjet, skrapt og slåss. Og så kommer jeg på jobb idag. Med min shiny svindyre klokke. Og i løpet av hele overlappen var det eneste som kvernet i hodet min gamle billige Citizen military, nå på armen til min kollega som bryr seg like mye om klokker som jeg bryr meg om Bell & Ross...

Snakk om nedtur, eller opptur.

Der og da kunne jeg funnet på å byttet tvert med han. Uten å vite det sto han der med så mye for så lite. Så funksjonell, holdbar og tilgjengelig.

Før alle nå hamrer løs på meg om hvor jævlig de trenger en Deepsea når de skal bade så vil jeg bare minne om at flesteparten her slenger på seg en Seiko for denslags.

Zeitwerken til @Timekeeper skjønner jeg og ting i den klassen. Det er kunst.

Men alt dette imellom den og G-Shock har jeg akkurat nå problemer med...

Jeg setter pris på og beundrer menneskets evne til å konstruere vakker og avansert mekanikk. I tillegg blir jeg trigget av en god historie og imponerende design.

Jeg lar meg imponerende av klokker og biler, såvel som high end stereo. Uten å nødvendigvis føle noe behov for å dele den gleden med eiere av Nixon og VW Passat eller Philips...

Anbefaler å lese boka «Hestekrefter» av Lars Mytting, handler på overflaten om bil, men er egentlig en hyllest til kvalitet, og paradokset at folk flest velger bort kvalitet med noe mye dårligere, og i lengden selvsagt mye dyrere.

I vårt bruk og kast samfunn trenger vi virkelig å fokusere på kvalitet, isteden for å kjøpe og kaste bør vi heller konsentrere oss om å bruke ting lenger, ikke bare fordi det er billigere i form av kroner og øre, men selvsagt også for å begrense bruken av ressurser. Bare se på det med biler, biler som er fullt brukbare rent teknisk blir nå vraket fordi en elektrisk del som egentlig bør koste en hundrelapp koster gjerne 10k fra fabrikken og bilen blir derfor vraket.

Jeg er pro gjenbruk. Sannsynligheten for at driftskostnader og CO2 avtrykk for en Citizen Promaster over 50 år er langt mindre enn en Speedy Pro vil jeg tro er stor.

ETA beviser vel og at mekaniske urverk ikke trenger koste for å virke og vare.

For meg er poenget(ne) med en skikkelig klokke følgene:
- En lett tilgjengelig og pålitelig tidtaker.
- Et smykke for menn.
- En identitets signalgiver.
- En inve(i)stering.
- Sist, men viktigst - En gjenstand som gir meg glede hver gang jeg ser på den.

Av alle så er det @Gin som nøytraliserer provokasjonen med et sobert innlegg.

En G Shock er mer pålitelig og like tilgjengelig.

Smykke for menn og identitetsgiver?
Hvor var du på 90 tallet , det kalles Tribal tattoes..

Glede. Ja glede. Det har jeg blitt minnet på denne sommeren at man kan føle for en tusing og

• Liker
Reaksjoner: Utinaturen og Makken
Gjennom tre tiår har jeg fylt dagene med klokker. Tøffe klokker, dyre klokker, arbeidsklokker. Herjet, skrapt og slåss. Og så kommer jeg på jobb idag. Med min shiny svindyre klokke. Og i løpet av hele overlappen var det eneste som kvernet i hodet min gamle billige Citizen military, nå på armen til min kollega som bryr seg like mye om klokker som jeg bryr meg om Bell & Ross...

Snakk om nedtur, eller opptur.

Der og da kunne jeg funnet på å byttet tvert med han. Uten å vite det sto han der med så mye for så lite. Så funksjonell, holdbar og tilgjengelig.

Før alle nå hamrer løs på meg om hvor jævlig de trenger en Deepsea når de skal bade så vil jeg bare minne om at flesteparten her slenger på seg en Seiko for denslags.

Zeitwerken til @Timekeeper skjønner jeg og ting i den klassen. Det er kunst.

Men alt dette imellom den og G-Shock har jeg akkurat nå problemer med...
Hei min venn.....Du har kommet i en eller annen 40/50 års krise. Så mangt kan virke meningsløst og forunderlig da.
Stå han av og vær sterk ;) Uværsskyene vil nok raskt passere igjennom ditt hode. Skulle noen av dem mot formodning ta bolig i ditt hode, pakker du dem bare inn, og sender dem høflig 'metaforisk' videre :)

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Av alle så er det @Gin som nøytraliserer provokasjonen med et sobert innlegg.

En G Shock er mer pålitelig og like tilgjengelig.

Smykke for menn og identitetsgiver?
Hvor var du på 90 tallet , det kalles Tribal tattoes..

Glede. Ja glede. Det har jeg blitt minnet på denne sommeren at man kan føle for en tusing og

G Shock!?
- Var ikke spørsmålet «skikkelig klokke»?
Tattoes!?
Hva f... har det med saken å gjøre, tribal eller ei, så er disse sjeldent hverken smykker eller gir identitet til andre enn rockere og dørvakter:p
Det er en helt annen glede du får for en tusing, enn den du opplever for 100k, men ja begge kan gi deg en form for glede;)

Altså . Er eg den einaste som synest G-shock er er grisestygg og klumpete klokke som er en hårsbredd fra å havne på samme plan som invicta ?

Den var stor og klumpete på 90 tallet og den er det endå. At den er solid er jo kjempeflott , men so er også polarklokka mi som ser betraktelig bedre ut . dvs den skal helst ikkje sjåast i det heile .

Jeg liker Corum buble privateer og har eid en. Skal ha en igjen også. Er jeg gal :oops:
Om noen har en, eller kjenner noen som har ! Spytt ut nå ;)
2K i tipsprovisjon om handel fører frem.

25C7C2FA-1824-4EBF-A0C0-F88D3A4A449B.png

Redigert:
Har nå vært i syden med min BB58, Skx009 og Helson. Førstnevnte har stort sett ligget safen mens jeg har storkost meg med de to til 1/10 av prisen. Har fått bekreftet igjen at godfølelse og pris ikke nødvendigvis henger sammen.