Hva fikk deg til å kjøpe Panerai?

Har opplevd problemer med kronen på 3-4 Panerai. Både nye med inhouse og eldre med ETA. Den "går ut av ledd" så man ikke får stilt klokken. Har også opplevt problemer med PR indikator som ikke viser korrekt. En ny med inhouse har også stoppet.
Du må jo ha "omvendte Midas hender"! Utrolig hva du har blitt utsatt for, på de 3-4 dager som hvert av disse ur har vært i ditt eie:eek:;)

• Liker
Reaksjoner: Jone og MrMstone
Gjennom de siste 14-16 år har jeg hatt mange PAM i eie og på armen,- sikkert et-par-og-tjue stk.
Eneste problemet jeg har hatt, er at et par av skru barrettene har fått dårlige (slarkete) gjenger etter mange rem bytter.

• Liker
Reaksjoner: UJU
Mener jeg fikk en forklaring på at det var friksjon på hovedfjær som gjorde at energien ble feil fordelt videre.
Jeg er ikke urmaker, men trodde det var balansen som justerte hastigheten videre ut. Det var lukkede hovedfjærstønner som ikke kunne åpnes fikk jeg beskjed om.

Jeg tror vel egentlig at Panerai aldri selv fant ut av problemet, og derfor kom med dette som en mulig forklaring.

Den gikk for sakte ved lav PR, riktig "på midten" og for fort ved full PR.
Hmm.. Tror det faktisk er slik P300x urverkene er konstruert. Med 2 fjærhus i serie, så blir kreftene fordelt med ulik kraft avhengig av fjærspennet. Spesielt når uret er nytt, siden friksjonen i fjærhusene da er størst.
Som andre har sagt tidligere, så kan en sekundviser på en Pam med dette system være frustrende, men det er prisen å betale for en lang gangreserve.
Mitt eget 422 oppfører seg også slik, men over 3 dager er "gjennomsnitt" avviket ca +4 sek/24t som er akseptabelt.

Hmm.. Tror det faktisk er slik P300x urverkene er konstruert. Med 2 fjærhus i serie, så blir kreftene fordelt med ulik kraft avhengig av fjærspennet. Spesielt når uret er nytt, siden friksjonen i fjærhusene da er størst.
Som andre har sagt tidligere, så kan en sekundviser på en Pam med dette system være frustrende, men det er prisen å betale for en lang gangreserve.
Mitt eget 422 oppfører seg også slik, men over 3 dager er "gjennomsnitt" avviket ca +4 sek/24t som er akseptabelt.
Sånn funket ikke min, og 372'n min går jo veldig bra sammenlignet med 423.

Jeg har hatt 5 Paneraier og har heldigvis ikke opplevd problemer med noen av de.

PR på min 233, som har det første inhouse verket til Panerai, er nærmere 10 dager enn de oppgitte 8, og den går like jevnt både på lav og full PR.

• Liker
Reaksjoner: MrFinale
Hva fikk meg til å kjøpe Panerai?

ROSA REM!!!

12724661_252179698450551_2121588846_n.jpg

Og @MrMstone da ;)

Jeg gjorde det ikke. Pizzaspaden min kjøpte jeg på en nettbutikk for kjøkkenutstyr:
73c6671d-9e5b-4bb7-9357-6743b8b26fa7

Er det noe jeg ikke har forstått? :cool:

Det som fikk meg inn i klokkeverden var en Breitling Chronomat Evolution. Men den kvittet jeg meg kjapt med fordi den fikk for mye oppmerksomhet og jeg fikk kommentarer for den hele tiden. Så jeg følte meg litt "gangster" med mye "bling". Så da begynte letingen etter en klokke som kom til å gå under radaren for folk flest. Jeg falt pladask for en Panerai 005. Etter et års tid flippet jeg den og endte opp med en Panerai 312. Er veldig fornøyd med den.