Hva kalles dette?

Medlem
2. april 2010
Jeg skal oversette en tekst om urverk, men har stoppet opp på begrepet "oscillating pinion", som skal være en revolusjonerende dings oppfunnet av Edouard Heuer i 1887. Den skal visstnok være en vktig del av mekaniske urverk den dag i dag, særlig i TAG Heuer-klokker.
På tysk heter det "Schwingtrieb".
Norske urmakere har sikkert et begrep for det, men hva?
Er det noen som har noen idé om hva den komponenten heter på norsk? :confused:
Blir takknemlig for svar.

UncleJay

Direkte oversatt blir det jo "oscillerende pinjong", men jeg kan ikke tenke meg at det er det korrekte norske begrepet.

Ikke mye til hjelp akkurat..

Direkte oversatt blir det jo "oscillerende pinjong", men jeg kan ikke tenke meg at det er det korrekte norske begrepet.

Takk for svar. Jeg lekte også med den tanken, og det kan jo være riktig. Tror jeg kaller det Plan B :) . Hvis jeg først skal bruke et norsk ord vil jeg helst vite med sikkerhet at det er riktig.

UncleJay

Hei,

Svare er nok muligens at TAG Heuer kaller det for oscillating pinion, mens alle andre kaller det for column wheel. Eller på norsk ("kolånje" hjul.. eller noe sånt.. ;) ). Men når det er i et verk kaller man det hjerne et stjerne kronograf, og er gjerne i dyrere kronograger. Hjulet gjør at det er lettere å stare og stoppe, du trenger ikke å trykke på trykkerne så hardt. Og det går muligens litt fortere, og softere på sekundviseren når den tar igang.

Hauk; Kolonnehjul og "oscillerende pinjong" er ikke det samme dersom jeg har forstått timezone sin Mechanical Watch FAQ rett. De gjør det samme, men det er altså to forskjellige måter å gjøre det på - ref: http://www.timezone.com/library/wwatchfaq/wwatchfaq631668591017665598 og pkt 4.4.

Jeg tror rett og slett at vi har et problem med terminologien her i landet. De av oss som har denne "snåle" interessen for ur men som ikke er urmakere, får stort sett slukket kunnskapstørsten på engelskspråklige sider som timezone.com, watchuseek, timetechtalk osv. De som ER urmakere, og kan de norske benevnelsene på alle disse delene, de frekventerer antakeligvis ikke tidssonen.

Har du forsøkt å sende epost til noen av disse karene: http://www.urmakerlauget.no/Urmakerlauget/Smaa ur.htm