Hva mener vi om Guess (GC Swiss made)

Medlem
11. aug. 2013
Innlegg
427
Sted
Oslo
Hei alle sammen

For noen år siden kjøpte jeg meg en klokke fra det sveitsiske klokkemerket til Guess, nemlig GC.
Noen her som har noen erfaringer med merket, og har noen medninger om hva slags kvalitet de har på urverkene sine?

Jeg har vært fornøyd med min så lenge (Sport Class XXl, bilde under), og falt for klokken da jeg syns den så veldig pen ut, men dette var før klokkeinteressen tok retning mot mer urverksbevisste kjøp.

G53003G2_zps8e621505.jpg
 
Redigert:
Uten at jeg kjenner merket direkte inbiller jeg meg at de spiller i hovedsak på design, og mindre på kvalitet og urverk...

Apellerer ikke til meg i noen særlig grad!
 
Guess collection (GC) er en oppgradering fra de mer standard Guess klokkene. Forskjellen er litt bedre urverk, en del modeller med safirglass og keramikk som materiale i kasse og lenke. Et helt ok produkt, men heller ikke noe som appelerer noe særlig her i gården. Vi snakker fortsatt kategorien moteklokker og design er vel det viktigste elementet i disse klokkene.
 
Jeg må innrømme at jeg er såpass overflatisk og forfengelig at jeg fint kan finne på å bære en klokke bare fordi jeg liker utseendet på den, trass total mangel på "pedigree" eller medfølgende påtatt eller faktisk nedarvet historisk ballast :)

Med det samme kan jeg innrømme at jeg ikke helt likte designet på GC-klokken, men den må kanskje få et poeng for forsøket :)
 
Veldig Zenith inspirert den der...

Guess er vel et såkalt fashion brand. Det betyr ekstremt lav kvalitet, null horologisk verdi og vanvittig overpriset. Men for all del, folk er forskjellige :)
 
Hei!
Klokken din er helt grei den. Men som @Thomas prøver å si... ;)...ikke spesielt spennende. Men om du liker den eller en annen så er det din mening som teller- det er DU som betaler og bærer klokkene dine :)

Siden du ber om meninger, fungerer den i mine øyne flott som en døråpner til en hel skog av interessante mekaniske klokker.

Snart er du smittet...og det finnes ingen kur ;)

Velkommen skal du være :)
 
Redigert av en moderator:
Hei!
Klokken din er helt grei den. Men som @Thomas prøver å si... ;)...ikke spesielt spennende. Men om du liker den eller en annen så er det din mening som teller- det er DU som betaler og bærer klokkene dine :)

Siden du ber om meninger, fungerer den i mine øyne flott som en døråpner til en hel skog av interessante mekaniske klokker.

Snart er du smittet...og det finnes ingen kur ;)

Velkommen skal du være :)

Takk for det. Som jeg nevner så er det noen år siden denne ble kjøpt, og siden jeg ikke har klart å finne noe særlig nyttig info om merket tidligere tenkte jeg å spørre dere. Har kjøpt flere klokker siden den gang, seneste en Breitling Superocean Heritage 46 (ligger i unboxing), bruker naturlig nok ikke GC så mye mer da. Så jeg tror jeg er på rett vei :)
 
Redigert av en moderator:
Når jeg ser på Guess klokker og andre lignende produkter føler jeg meg faktisk oppgitt og nesten deprimert, pga at det minner meg om bruk og kast samfunnet der folk kjøper slike produkter som de bruker en stund for så å enten kaste tingene eller at de blir liggende ubrukt i en skuff i årevis inntill de til slutt blir hivd.

Ikke bare det, disse klokkene er ofte laget av metall-legeringer som man får utslett av :(

Blir man fristet til å kjøpe en Guess klokke eller lignende bør man vite at det finnes alternativer, f.eks en Seiko der man stort sett får hva man betaler for, eller man kan selvsagt kjøpe brukt, og kjøpe en kvalitetsklokke som alltid vil ha en verdi den dagen man skal kvitte seg med den :D
 
Dere som her referer til Guess når dere kritiserer klokkene, tenker dere da på Guess eller GC. Dette er to ulike merker, hvor GC er et eget klokkemerke laget i Sveits. Jeg spør kun fordi jeg er nysgjerrig, og ønsker å vite litt mer om det GC-merket, for å kunne posisjonere det i forhold til andre merker :)
 
Swiss made er er en betegnelse som ikke nødvendigvis innebærer kvalitet. Betegnelsen er riktignok beskyttet, men kravet er at over 50% av produksjonskostnaden er knyttet til Sveits. Med andre ord, klokken har sannsynligvis et sveitsisk urverk til hundrelappen som er fraktet til type Kina for montering. De resterende 100kr'ene går til produksjon av resten av klokka - i Kina.

Det er faktisk svært få klokker som er "ekte" swiss made. Arbeidskraften er dyr i Sveits og kriteriene kan enkelt fylles selv med produksjon i et lavkostland.

Med det sagt, for å svare på spørsmålet ditt, så snakker vi nok om begge merkene dessverre. Gc er og forblir et motemerke på lik linje med police og gant osv. Flere av de har også eksklusive varianter på samme måte som g og gc.

Dog, hvis man liker designet og klokka i sin helhet så ville jeg ikke tenkt så mye på "kritikken" du får her. Å ha en klokke man liker er det viktigste. Jeg har personlig flere klokker uten horologisk verdi som jeg liker svært godt og bærer ofte.
 
Swiss made er er en betegnelse som ikke nødvendigvis innebærer kvalitet. Betegnelsen er riktignok beskyttet, men kravet er at over 50% av produksjonskostnaden er knyttet til Sveits. Med andre ord, klokken har sannsynligvis et sveitsisk urverk til hundrelappen som er fraktet til type Kina for montering. De resterende 100kr'ene går til produksjon av resten av klokka - i Kina.

Det er faktisk svært få klokker som er "ekte" swiss made. Arbeidskraften er dyr i Sveits og kriteriene kan enkelt fylles selv med produksjon i et lavkostland.

Med det sagt, for å svare på spørsmålet ditt, så snakker vi nok om begge merkene dessverre. Gc er og forblir et motemerke på lik linje med police og gant osv. Flere av de har også eksklusive varianter på samme måte som g og gc.

Dog, hvis man liker designet og klokka i sin helhet så ville jeg ikke tenkt så mye på "kritikken" du får her. Å ha en klokke man liker er det viktigste. Jeg har personlig flere klokker uten horologisk verdi som jeg liker svært godt og bærer ofte.

+1

Fint å høre litt om hva kunnskapsrike klokkeentusiaster mener:)

Da får vi håpe at jeg ikke blir stemplet som han med guess-klokka fremover ;) Jeg lærer noe nytt hver dag:)
 
+1

Fint å høre litt om hva kunnskapsrike klokkeentusiaster mener:)

Da får vi håpe at jeg ikke blir stemplet som han med guess-klokka fremover ;) Jeg lærer noe nytt hver dag:)

haha! det trenger du ikke være bekymret over. Du har en nydelig Breitling som mange her inne misunner deg, meg inkludert. Det er bare fint å ha variasjon i klokkeboksen.
 
Jeg er enig i at GC er et motemerke, men det blir ikke helt fair å sidestille det med Police og Guess. Byggekvaliteten er MYE bedre på GC.

Merket er forøvrig uinteressant for meg, men til å være et motemerke er faktisk kvaliteten et godt hakk foran det andre jeg har håndtert (reflekteres selvfølgelig i prisen).

(PS. Jeg har ingen tilknytning til merket/leverandør/urmaker)
 
Etter å ha ligget ubrukt siden denne tråden ble opprettet, gikk min faktisk til skampris i helgen. Like greit å få den ut når den likevel ikke brukes :)
 
Ja, her er det vel bare å regne med en smell hvis man kjøper ny og selger brukt...