Hva skal man velge av Rolex.

Som nybegynner ville jeg hvis jeg var deg, holdt meg unna dette. Mange potensielle fallgruver. Det beste er nok å kjøpe en forholdsvis ny (maks et år eller to gammel) 114060 eller 116610, dvs. ny Sub med eller uten dato. Da er allerede verditapet der, så du taper ingenting hvis du bestemmer deg for å selge den etter en liten stund, og du får en klokke som du garantert ikke får noen problemer med (forutsatt at den er kjøpt hos norsk forhandler).

Tanken har slått meg at det er veien å gå for meg nå ja.

Mye man lurer på når man er fersk i gamet:) siden det er "mye" fake på markedet, kan man da være sikker på at klokka er ekte så lenge det følger med papir og boks? Når de klarer å fake klokka så burde ikke dokumentasjonen være største problemet,eller tar jeg feil her?

Det finnes ingen garantier mot å bli lurt - men det finnes gode kjøreregler for å minimere sannsynligheten betraktelig for å bli lurt. De kjørereglene er omtalt i denne tråden.

Raskt spørsmål.

Er midtleddene i 16613 hule, mens midtleddene i 116613 er massive? Det jeg egentlig spør om er vel: er det mer gull i 116613 enn i forgjengeren?

Stemmer.

Vet ikke hvor mange gram dette utgjør.
Hadde vært morsomt hvis noen kunne slengt begge på vekta for å sjekke forskjellen.:)
Det er jo noen flere gram stål i den nye 116613 også.

Det hadde faktisk vært artig om noen kunne slengt på et ledd og målt :)

Dessverre har jeg solgt min 16613, så jeg får ikke hjulpet oss der.

Kommer jo helt an på hva prisen er der borte,men greit å undersøke.

Om du skulle finne en ny 116610LN (Submariner med dato) til under 42.000 eller en 114060 (submariner uten dato) til under 40.000 vil du muligens spare en tusenlapp eller to etter moms sammenlignet med norske priser. Tror dog du skal være ganske heldig for å finne noe helt nytt i det prisleiet, så mitt råd ville være å heller kjøpe en pent brukt submariner her inne på sonen. Tror nok man fort vil spare mer på den måten, uansett får du ha lykke til med jakten @Cuoresportivo :)

Redigert av en moderator:
@Cuoresportivo Jeg sitter for øyeblikket i Miami, og kan forsikre deg om at Rolexprisene her er meget stive.

Dyrere for 116613 her, enn den er hos bjerke. På f.eks tourneau selger de også brukte ur. 16613 koster mellom $13 000 og $15 000. Ikke veldig rimelig. Lange ventelister gjør at prisene blir litt stivere.

Redigert av en moderator:
Mine tips til deg:
116710BLNR - Denne er allerede en klassiker! Nydelig ur som bare ser bedre og bedre ut for hver dag den ligger på leddet :)
114060 - Denne er lekker... Ikke så mye mer å si. Om du MÅ ha dato er 116610LN et alternativ, men jeg liker personlig ikke cyclops.

Mine tips til deg:
116710BLNR - Denne er allerede en klassiker! Nydelig ur som bare ser bedre og bedre ut for hver dag den ligger på leddet :)
114060 - Denne er lekker... Ikke så mye mer å si. Om du MÅ ha dato er 116610LN et alternativ, men jeg liker personlig ikke cyclops.

Nå er det vel både dato og cyclops på 116710BLNR ... :)

Etter mye grubling har jeg blitt enig med meg selv at jeg vil gå for en 116710BLNR som min første Rolex
Lurer på om jeg skal fleske til med en helt ny eller gå for en brukt.
Laveste jeg har sett de brukt er rundt 56K
Vil de av erfaring falle mer i pris med åra,eller vil de stabilisere seg rundt den prisen?

Etter mye grubling har jeg blitt enig med meg selv at jeg vil gå for en 116710BLNR som min første Rolex
Vil de av erfaring falle mer i pris med åra,eller vil de stabilisere seg rundt den prisen?

Hei, jeg er selv veldig fersk i gamet, men kan si noe jeg ikke visste når jeg kjøpte min første Rolex (116610LN), og det var at sub baklokket er litt tykkere enn på GMT, (selv om kassen på GMT er ørlittegrann tykkere), og har akurat anskaffet 116710BLNR selv og den ligger mye bedre på mitt håndledd (som ikke er så stort), og den glir bedre under skjorter. Storfornøyd med BLNR!

I tillegg føler jeg at den ikke er så vanlig som sub, og at det kanskje er et litt mer "bevisst" valg i forhold til å kjøpe sub. Men vet enda ikke om jeg skal kvitte meg med suben, den er jo klassisk og litt tøffere bygget, og holder seg trolig greit i verdi (men det gjør sikkert BLNR også!!). Forøvrig så er BLNR veldig fin ved at den går fint til dress (polerte midtledd og ikke så klumpete), mens den samtidig fint kan brukes til fritid likevel pga. diver/litt tøffere/uformell look, spesielt med en reim i stedet for lenke. Det er ihvertfall mine tanker etter å ha hatt den en snau uke.

Prismessig så er det vel litt opp og ned som alt annet kjøp og salg, og avhengig av om den er norskkjøpt, om selger har det travelt etc. Gav selv under 56k uten å være mer spesifikk. Det er lov å prøve å forhandle litt om pris.. ;)

Slenger også med et bilde av begge:
05-Zawatch-150182_zps4f71b987.jpg

Godt valg! Lykke til og husk at jakten er en stor del av gleden :)

Hei, jeg er selv veldig fersk i gamet, men kan si noe jeg ikke visste når jeg kjøpte min første Rolex (116610LN), og det var at sub baklokket er litt tykkere enn på GMT, (selv om kassen på GMT er ørlittegrann tykkere), og har akurat anskaffet 116710BLNR selv og den ligger mye bedre på mitt håndledd (som ikke er så stort), og den glir bedre under skjorter. Storfornøyd med BLNR!

I tillegg føler jeg at den ikke er så vanlig som sub, og at det kanskje er et litt mer "bevisst" valg i forhold til å kjøpe sub. Men vet enda ikke om jeg skal kvitte meg med suben, den er jo klassisk og litt tøffere bygget, og holder seg trolig greit i verdi (men det gjør sikkert BLNR også!!). Forøvrig så er BLNR veldig fin ved at den går fint til dress (polerte midtledd og ikke så klumpete), mens den samtidig fint kan brukes til fritid likevel pga. diver/litt tøffere/uformell look, spesielt med en reim i stedet for lenke. Det er ihvertfall mine tanker etter å ha hatt den en snau uke.

Prismessig så er det vel litt opp og ned som alt annet kjøp og salg, og avhengig av om den er norskkjøpt, om selger har det travelt etc. Gav selv under 56k uten å være mer spesifikk. Det er lov å prøve å forhandle litt om pris.. ;)

Slenger også med et bilde av begge:
05-Zawatch-150182_zps4f71b987.jpg

Takk for informasjonen,det viste jeg ikke:) Da er nok det et riktig valg for meg da håndledda ikke er så store.

116710BLNR sitter bedre på mitt håndledd (7,5") også, sammenlignet med 114060. 116710BLNR er komfortmessig perfekt.