Hva skjer når urmakerne "forsvinner"?

J

jayeff

Guest
Sitter her og leser denne artikkelen.

I den forbindelse tenker jeg følgende tanke: Hva skjer dersom urmakeryrket dør ut? Blir vi sittende igjen med klokker som ikke kan repareres, og så måtte gå over på quartz-klokker hele gjengen? Eller vil vi i fremtiden kunne erstatte urmakerne med maskiner, som gjør jobben like godt (og kanskje også litt raskere)?

Det som skjer er vel situasjonen vi er inne i nå kanskje? 6-12 mnd ventetid på service på klokkene våre, og priser som kan dikteres av de som skal ha pengene siden konkurransen er så liten....

That's- that's what I think

Synd. Med dagens arbeidsløshet i Europa kunne man kanskje tro at noen ville bli urmakere også?

Hadde bare familien min hatt vett til å bosette seg i Sveits istedet for Norge for 30 år siden... En stilling hos Jaeger el kunne vært morsomt, men jeg ser ikke helt behovet for drøssevis av urmakere i Norge. Klokkene blir jo stort sett sendt til fabrikkene nå allikevel

Sitter her og leser denne artikkelen.

I den forbindelse tenker jeg følgende tanke: Hva skjer dersom urmakeryrket dør ut? Blir vi sittende igjen med klokker som ikke kan repareres, og så måtte gå over på quartz-klokker hele gjengen? Eller vil vi i fremtiden kunne erstatte urmakerne med maskiner, som gjør jobben like godt (og kanskje også litt raskere)?

Det høres ut på sonen at det er behov for flere urmakere hos ADene. Jeg leser med forskrekkelse at det tar månedsvis å få utført standard servicer. Jeg ser også at konstruksjonen hos eksempelvis Rolex og Omega er unødvendig komplisert ifm enkle justeringer (+- gange). I hvert fall kreves det spesialverktøy og kompetanse.
Jeg er vet ikke hvordan utdanningen er koordinert med næringslivet når det gjelder dette.

Det finnes i hvert fall kunder som er villig til å betale service på sine klokker.

Tibud og etterspørsel bør kunne regulere dette som alt annet som ikke er underlagt et eller annet statlig eller halvstatlig monopol.
At prisene er høye her til lands kan kanskje "bortforklares" med høye lønnskostnader, men det er i beste fall en sannhet med forholdsvis mange modifikasjoner.

Service på Rolex hos Bjerke er kr 4.500,-. Det er i alle fall det de sier når man spør. Dette er på en standard service med polering, børsting og nytt glass (mener jeg de sa) og selvsagt service på urverket.
Rolexurmakerne hos Bjerke - det er to av dem - klarer i snitt to servicer hver pr dag. Da blir timeprisen rimelig høy.

Hva kan vi gjøre med dette?
Jo, vi kan sende våre kjære klokker til en urmaker i et lavkostland. Det finnes sikkert utmerkede "Rolexurmakere" i utlandet også.
Da ødelegger vi for ADene her til lands, sier du?
Ja, gjør vi det? Jeg tror at dette kan bidra til en viss prisjustering på tjenestene hos norske ADer.

Det er for eksempel helt unødvendig å leie kostbare verkstedlokaler i Prinsens gate, Oslo. Om Bjerke kutter husleiekostnadene med femti prosent vil serviceprisen kunne justeres en del ned og Halvor sitter igjen med samme sum. Med så lang ventetid som det er på service i dag kan det sikkert "importeres" en og annen urmaker også. Raskere leveringstid og litt bedre priser - så vips, er norske ADer konkurransedyktige igjen og vi slutte å sende klokkene våre utenlands.

Dessuten finnes det folk her til lands som har urmakerutdannelse og som utmerket godt kunne gjort annet enn å skifte batterier. De trenger bare noen uker på kurs hos produsent/AD.

Urmakerbransjen har selvsagt en helt annen agenda enn å få ned priser og servicetid, og det er derfor vi "skremmes" til å bruke norske urmakere.
Eller?

Jeg har drevet som børsemaker på heltid i 17 år, så jeg vet litt om hva det vil si å leve av et utdøende yrke. Om en urmaker skal få tjene det samme som en bilmekaniker eller rørlegger, blir det fort tusenlapper av en service. Om man synes det er horribelt, bør man tenke seg om. Vår største misjon er å forklare folket om mekaniske ur. Veldig mange jeg møter gjennom min nåværende jobb offshore er veldig intressert i klokker, men de vet ikke helt forskjellen på mekaniske og batteridrevne ur. Når jeg tar av klokken min og lar dem se på vinduet inn til urverket og forklarer prinsippene, er det ikke få som har "sett lyset". Gutta Boys liker idèen om en liten maskin som arbeider på armen - halleluja! Men, som jeg har hevdet før, jeg synes bransjen selv gjør en dårlig jobb med å promotere mekaniske ur.

Det som plager meg litt er skjebnen jeg tror mange vintageklokker møter. Er ikke sikkert alle gidder å legge samme sum i reperasjon/service som klokken koster. Frykter mange kommer til å gå i bøtta etterhvert.:sad:

Artikkelen er dessverre på en måte verdens verste reklame for faget.

Det sitter en småensom fyr som "Sidan 1992 har hatt sin faste arbeidsplass i eit hjørne av gullsmedbutikken Christen Øygard i Nærbøsenteret"

Der har han sittet i 20 år og byttet 3000 batterier på quartsur per år, eller renset møkk ut av tannhjulene på gamle veggur.

Jeg tviler meget sterkt på at noen ungdommer leser denne artikkelen i Jærbladet og sier "DET hørtes jammen meg fett ut" - eller hva ungdommane sier nå til dags...

Trist er det at det blir færre urmakere, og vi som har behov for en i ny og ne får smake konsekvensene.
Jeg ser også klinkende klart at det nok er andre ting som er mer forlokkende for unge idag, enn en utdannelse som gir en jobb som medfører at man sitter og støver ned i et hjørne av en gullsmedbutikk.

Tja. Det er ganske mange klokkegærne i landet og sjangsen for at noen finner ut at urmakeryrket er kult er jo stor når behovet og kansje lønn stiger. Tror forøvrig flere og flere butikker ser behovet for en flink urmaker for å tiltrekke seg kunder.