Hva skjer på en service egentlig?

Medlem
7. feb. 2011
Innlegg
74
Sted
fredrikstad
Ser på forumet her at enkelte har servicer i 5000-8000kroners klassen på sine Rolexer..har selv bare hatt servicer på eldre Omega ur...men riktignok uten å tenke på som egentlig skjer med uret på en service.
Har urmakere en checklist de punktvis går igjennom som i en EUkontroll på bil ?
Og bør servicer på Rolex taes etter tidsintervaller eller slitasje/bruk?

Sikkert litt nybegynnerspørsmål dette men..:Dnysgjerrig vettu....
 
Kjekk link TomB! :cool:

Som en tommelfingerregel bør alle mekaniske ur få en service ca hvert 5. år. Dette fordi oljene som brukes for å smøre urverket tørker ut. (Om de blir seige eller bare tørker vekk vet jeg faktisk ikke)

@Tag Heuer: Det der er en standard service. :)
 
Kjekk link TomB! :cool:

Som en tommelfingerregel bør alle mekaniske ur få en service ca hvert 5. år. Dette fordi oljene som brukes for å smøre urverket tørker ut. (Om de blir seige eller bare tørker vekk vet jeg faktisk ikke)

@Tag Heuer: Det der er en standard service. :)

En urmaker jeg snakket med sa at dette kun gjaldt for de gamle oljene. Oljene som brukes nå for tiden er mye bedre og størkner ikke så fort. Urmakeren mente derfor at en trygt kunne gå dobbelt så lenge uten service så lenge klokka gikk greit. Nå er dette en enkelt urmakers mening, jeg presenterer det ikke som fakta, en får selv velge om en vil tro hva en vil. Likevel fortsetter produsentene å anbefale service hvert femte år. Om dette er for å være på den heeelt sikre siden og/eller for å tjene penger kan jo diskuteres. If it aint broke, dont fix it;)
 
Hm, takk for info topale.
Har ikke hørt akuratt det før, ser ikke bortifra at det er helt korrekt.

Uansett har jeg enda ikke hatt et ur som har fallt inn under 5års-regelen. Bortsett fra great whiten min, men der endte det med at gjensidige betalte for service etter at den var med i en bilulykke.

Jeg liker godt regelen om å ikke fikse ting som ikke er ødelagt. Men... Jeg bryr meg fint lite om hvor godt klokkene mine holder tiden.. Så jeg har aldri noen god målestokk for hvordan det står til med dem.. :p
 
Jeg ser heller ikke poenget i å fikse noe som virker, men jeg leverer jevnlig klokker inn for å pusse lenke og kasse. Hvor ofte spørs på bruk og tilstand, eller om jeg kjøper en brukt klokke. Gir en fin "nyfølelse" når du får den i retur fra urmakeren.
 
Her er en video av hva som skjer under service av en Breitling. Vil tro det er stort sett det samme hos alle produsenter i denne klassen og oppover. Videoen gjør det lettere å forstå at en service koster litt hvertfall!
[video=youtube;VKLH1np94aY]http://www.youtube.com/watch?v=VKLH1np94aY[/video]
 
....og det var siste gangen jeg klager på prisen på en service. Fikk vondt i hodet bare av å tenke på å få delene tilbake på plass igjen.