Hva slags klokke er dette?

Medlem
30. okt. 2014
Da jeg var 5-6 år gammel (ca 40 år siden) fikk jeg denne klokken av min bestefar. Tipper klokken er minst 60 år gammel.
Jeg har aldri funnet ut hvilket fabrikat dette er.
På urskiven står det: "El n". Ser ut til at det mangler noen bokstaver der.
Og lenger ned står det: "SHOCK-ABSORBER"
På urverket står det: "Swiss made".
Er det noen av dere klokkekyndige som kan hjelpe meg med dette, lille mysteriet?

Håper bilde-linken fungerer. Har ikke gjort dette før.

http://imageshack.com/a/img538/8446/J3FuxH.jpg

J3FuxH.jpg

Tøff klokke! Trolig fra 1940`tallet. Jeg har flere stk. med lik kasse i samlingen min, men navnet klarer jeg ikke peke ut sånn på sparket.

Ja, jeg synes også den er flott.
40-tallet høres logisk ut ja.
Jeg får vente i spenning, kanskje noen kjenner igjen denne raringen. :)
Takk for svaret!

Tøff klokke! Trolig fra 1940`tallet. Jeg har flere stk. med lik kasse i samlingen min, men navnet klarer jeg ikke peke ut sånn på sparket.[/QUOTE]

Jeg har ikke peiling på vintage, bare på google. Men her står det at Elgin begynte å importere sveitsiske verk på slutten av 40-tallet, da kan det jo hende de begynte å skrive SWISS MADE på urskiven også.

Jeg har ikke peiling på vintage, bare på google. Men her står det at Elgin begynte å importere sveitsiske verk på slutten av 40-tallet, da kan det jo hende de begynte å skrive SWISS MADE på urskiven også.

Ahh, ja det høres rimelig ut. Da faller brikkene på plass. Tror jeg.
Tusen takk for responsen! :)

Jeg har aldri sett en Elgin med den fonten i logoen men.... Poler glasset litt og se med lupe så mulig du klarer og
se hva det har stått.

Eljo er et klokkemerke som dukker opp på Ebay og andre steder sammen med begrep som shock absorber og incabloc. Kan det være det? Kjenner ikke noe til det desverre. Likte også skive og layout

Redigert:
Elgin brukte ofte andre betegnelser enn shock absorber, slik som shockmaster. Jeg har heller ikke sett logoen utformet slik, samt. at jeg ikke har sett Elgin ur i disse urkassene før.

Du får se hvilke caliber urverket er, det står under balansen på de fleste ur og går som regel an å lese med et forstørrelsesglass. Det ligger en oversikt på nettet om hvilke sveitsiske urverk de benyttet, så det kan avkrefte eller bekrefte dem som sannsynlig produsent. Tror ikke de benyttet incabloc på 40-tallet, så se etter hvilke støtsikring-system uret ditt har.

Jeg heller mere over til at det er en annen ukjent produsent.

Kanskje vi har svaret her

Etter å ha sett videoen med Urmaker Andersen her på Tidssonen, kastet jeg på meg frakken og dro dit.
Denne hyggelige mannen brukte ikke mange sekundene på å fastslå at dette var en "Elnan". Han hadde sett mange av disse, og mener at "Elnan" var et svensk merke, som bestilte klokkene i Sveits, men meget brand på. Og i følge Andersen, så er klokken fra 20-tallet en gang.

Jeg har aldri hørt om "Elnan", og finner ingenting på nettet om emnet heller. Men Urmaker Andersen var overbevisende i sine uttalelser.
Kanskje vi har svaret der?

Tusen takk til alle som har kommentert tråden så langt!

Uret kan også være av merket Elgan, skriftypen er ganske lik. Det var utallige småmerker som bare var noen år i markedet, så det er mange muligheter.

20-tallet for produksjonsperiode er alt for tidlig, i beste fall slutten av 30-tallet. Siden uret har en eller annen form for støtsikring, tror jeg midten av 40-tallet er mer korrekt. Antall jeweler og identifisering av urverk kan bekrefte sannsynlig produksjonsperiode mer nøyaktig.