Hva styrer "retningen" på samlingen din?

Jeg skal bruke året som kommer til å løsrive meg fra uret som har tjent meg godt lenge. Dernest endelig komme i mål med valget om hvilken Aquatimer jeg lander på. Den nye skuffer meg litt, den blir glossy syntes jeg. Den forutgående med innerbezel og den før det er vel ikke mulig å kjøpe nye noe jeg ønsker når den tid kommer. Men IWC ja og Aquatimer ja. Det er noe med IWC og Aquatimer som bare gjør det helt for meg. Dere skjønner den følelsen :) . Men først ; løsrivelse...

Utgåtte Rolex-modeller: Mann ca 40, konservativ, jobber i det private, jakter, har minst én tysk bil og to barn ;) :D

:oops: Det var en skremmende nøyaktig beskrivelse.

I over tyve år som klokkekjøper har det vært mange forsøk på ordentlig samling med retning og disiplin, men hver gang har det straks dukket opp en klokke utenfor samleområdet som har ødelagt for planen. Jeg har derfor innsett at noen ordentlig samler kommer jeg ikke til å bli, og er fornøyd med det. Når det er sagt, er det tydelig at utgåtte Rolexer utgjør en stadig større del av beholdningen, så kanskje jeg er i ferd med å bli samler likevel?

Jeg tenker funksjonsområde, at jeg skal ha klokker som passer til forskjellig type bruk. Chrono, diver, beater, flieger, hverdags, dress-ur, gull (hvis jeg noen gang får råd), etc.

Må bare spørre: Funksjonsområde til en Flieger?

Retningen min samling har tatt: One watch to rule them all! Dersom den blir for fin, har jeg en ok reserve som er hakket mer nedtonet. I tillegg spesialur til dress/smoking/bunad.

....har det vært mange forsøk på ordentlig samling med retning og disiplin, men hver gang har det straks dukket opp en klokke utenfor samleområdet som har ødelagt for planen. .... Når det er sagt, er det tydelig at utgåtte Rolexer utgjør en stadig større del av beholdningen, så kanskje jeg er i ferd med å bli samler likevel?

At man begir seg inn på (spontan)forelskelser som bryter med "planer" er mye av sjarmen, men det er sikkert også litt "godtvondt". ;) Dette forumet + GTGs tror jeg bidrar sterkt til slike avsporinger. :) For meg kan ett bilde være nok, og jeg bli besatt av den klokken :p

Jeg vil jo si at du har en fantastisk Rolex-samling, men du har jo i tillegg så mye annet lekkert! :)

Målet mitt er å spare til en helt ny Rolex. Om det går via andre brukte eller jeg bare sakte men sikkert får råd til en helt ny SUB aner jeg ikke foreløpig.
Har fått veldig sansen for Zenith etter at jeg hadde valgets kvaler tidligere i høst.
Panerai er også kult, men da måtte det bli et eksemplar på max 43mm hvis det finnes :)
Samlingen min blir de gamle klokkene mine samt det jeg har arvet og fått av arbeidsgiver.
Hvorvidt jeg tar meg råd til å ha tre ur som trenger service a 5k hvert 5. år gjenstår å se. Glemmer faktisk Air Kingen til kona innimellom.......
Det jeg vet pr. nu er at 16610en jeg kjøpte i høst vokser seg sakte men sikkert til på armen etter at den nå har vært uten problemer i flere uker. Det er en nydelig klokke, men tanken på en 116610 helt ubrukt fra Lervik, ubesudlet av andres pølser, lurer i det fjerne. La meg derfor kalle det et foreløpig mål.
Ellers så synes jeg GMT Master II og ExplorerII er nydelige klokker, men jeg aner ikke hva jeg skulle brukt den 4. viseren til :rolleyes:
Koser meg på forumet og leser poster og sjekker kjøp og salg fra tid til annen. Er dog livredd for å gjøre et dårlig kjøp, eller kjøpe for dyrt, så det spørs om jeg tar spranget der. Litt kjip med andre ord ;)
Herlig er det imidlertid at vi vet lite om tiden som kommer.
Det å være interessert i klokker og unne seg en skikkelig klokke noe de færreste egentlig gjør, i allefall i min bekjentskapskrets, er mitt bilde på det å sette pris på seg selv og leve livet.
Vi lever kun en gang og får ingenting med oss dit vi drar.
Foreløpig God helg fra meg.

Alle mine klokker har bare ett "funksjonsområde": å gjøre meg glad :D

Med jevne mellomrom tror jeg at jeg skal rendyrke samlingen min i en spesiell retning, som oftest innebærer de tankene en kjempedyr Patek eller kun vintage Rolex. Innfallene er godt dokumentert her på sonen, og det er alltid bare sabelrasling. Min retning er til enhver tid der nesa peker, og selv om jeg har noen hjertebarn (les: Rolex) er det en rekke eksisterende og framtidige ur i samlingen som jeg ikke makter å ofre på retningens alter.

Forøvrig vet jeg ikke om jeg heller er en samler egentlig, har vel tidligere her definert meg som entusiast i stedet. Jeg ble faktisk spurt av en selger på Mappin&Webb i London "Do you collect watches, sir?" etter at vi hadde pratet litt om en Daytona i hvitt gull jeg prøvde på hånda. Svaret mitt var ganske umiddelbart og ektefølt selvgranskende: "Well, I mostly just accumulate them." ;)

Kanskje vi skulle latt noen psykologer se på klokkene våre og lage en analyse? ;)

Utgåtte Rolex-modeller: Mann ca 40, konservativ, jobber i det private, jakter, har minst én tysk bil og to barn ;) :D

Bortsett fra jakt (og alder om jeg er litt snill) har jeg beskrevet meg selv i min særdeles grunne "analyse"

Tja, ettersom jeg hverken har to barn (teknisk sett 1/2 ettersom det blir en "unboxing" i mai) eller en jaktfetish skjønner jeg hvorfor Rolex ikke appelerer til meg.
Er forsåvidt fornøyd med IWC Ingenieur, TAG Monaco, Sinn UX og Seiko SPORK, men har vel tenkt at jeg kan godt beholde UXen og bytte resten inn i en Patek Aquanaut. Bør kanskje gjøre det før sneipen ankommer?

Av en eller annen grunn er det Breitling som styrer meg for tiden! :S Har vært gjennom 5 stykker i år og klarer ikke stoppe, alle må prøves ut! Men for meg går det meste på impuls og om jeg klarer å få en grei deal.

Av en eller annen grunn er det Breitling som styrer meg for tiden! :S Har vært gjennom 5 stykker i år og klarer ikke stoppe, alle må prøves ut! Men for meg går det meste på impuls og om jeg klarer å få en grei deal.

Enkelt og greit, med den flippingen din hvor du går lei av urene før du har fått pakket de ut av esken, så har du hardu rett og slett ingen styring :)

Kjøper klokker jeg synes er fine.

Jeg også, bortsett fra Monster og Apollon som rett og slett må sies å være styggfine.

Anders' svar til klokkehandleren som spurte om han samlet på klokker:

"Well, I mostly just accumulate them"

... treffer også hodet på spikeren hos flere her inne.

Herlig:D:D

Det går mest i dykkere. Jeg dykker overhodet ikke. Hvorfor jeg liker dem så godt aner jeg ikke, men slik er det nå engang.

Basically kjøper jeg hva jeg ønsker meg når jeg har spart opp lenge nok til å ha råd.

Har dessverre ikke fått lest alle innleggene, men fokuset ligger på divers og divers. Disse snakker direkte til meg :)

F.. Jeg er full i kveld :)

Jeg leker mye med dette i hodet; slik det er nå er det; behov, utseende, historie eller potensialet for historie og til slutt flax. Det å finne riktig klokke, til riktig pris og god kjemi med selger ser jeg for meg at kan bidra mye til å påvirke samlingen

Jeg har og "dykkersyke":), er mest "dykkerklokker" som fasinerer. Har og innsett at jeg er litt skjødeløs og ofte slår armene bori ting, så derfor er klokker som tåler en støyt nesten en nødvendighet. Hadde jeg brukt mindre penger på dykkerur kunne jeg tatt meg ett dykkerkurs og en dykkeferie, uff litt for mye selvinnsikt nå.

Enkelt og greit, med den flippingen din hvor du går lei av urene før du har fått pakket de ut av esken, så har du hardu rett og slett ingen styring :)

Skal vel ikke se bort ifra at det har vært en liten krone å tjene også.