Hvem eier hvem i klokkeverdenen

Medlem
10. aug. 2014
Sted
Sandnes
Googling indikerer følgende:

Swatch Group:
Breguet, Harry Winston, Blancpain, Glashütte Original, Jaquet Droz, Léon Hatot, Omega, Longines, Rado, Union Glashütte, Tissot, ck watch, Balmain, Certina, Mido, Hamilton, Swatch, Flik Flak

Richemont:
A. Lange & Söhne, Baume & Mercier, Cartier, IWC, Jaeger-LeCoultre, Montblanc, Officine Panerai, Piaget, Roger Dubuis, Vacheron Constantin, Van Cleef & Arpels

LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy):
Bulgari, Hublot, TAG Heuer, Zenith, Chaumet, Fred, Dior

Kering:
Boucheron, Girard-Perregaux, JeanRichard, Gucci, Ulysse Nardin

UAVHENGIGE, IKKE A/S:
Rolex / Tudor <3
Audemars Piguet
Breitling
Patek Phillipe
Richard Mille (AP har eierandeler)
Sinn
Oris
FP Journe
Carl F Bucherer
Nomos
Seiko

Må si det er etpar overraskelser her. Kjenner at noen merker taper seg litt i mine øyne (Lange, GO, WC, Zenith, JLC, IWC) mens andre vokser noe (Oris, Sinn, Bucherer).

Oversikten kan kanskje til en viss grad forklare valgene til noen av merkene? (les: hvorfor enkelte ikke synes det gjør noe å vanne ut respekten for merket ut til fordel for en mulig kortsiktig profitt)

I mitt tilfelle sementerer den kjærligheten til Rolex + gir mer bensin på bålet i forhold til i fremtiden å skaffe seg en eller flere klokker fra graillisten: Patek, AP eller FPJ.

Lange var med på den listen en stund men never mind, de får være grail for paneristiene

Redigert:
Interessant liste! Kan jo smekke inn både Nomos og Seiko på lista over uavhengige også, så slipper vi å blakke oss helt... :)

Audemars Piguet har eierandeler i Richard Mille. Og jeg tror vel for øvrig at den sveitsiske lovgivningen tillater private selskaper å dele minimalt med offentligheten, så reelle eierskapsforbindelser er såvidt jeg har forstått vanskelig å finne ut av.

Alpina/FC er eid av Citizen, etter nylig oppkjøp.

Ellers tror jeg du trekker en altfor lite nyansert slutning ift. "frittstående"/del av konsern.

• Liker
Reaksjoner: Preben Lidi
Audemars Piguet har eierandeler i Richard Mille. Og jeg tror vel for øvrig at den sveitsiske lovgivningen tillater private selskaper å dele minimalt med offentligheten, så reelle eierskapsforbindelser er såvidt jeg har forstått vanskelig å finne ut av.

Alpina/FC er eid av Citizen, etter nylig oppkjøp.

Ellers tror jeg du trekker en altfor lite nyansert slutning ift. "frittstående"/del av konsern.

Liste oppdatert ihht. til dine kommentarer. Godt mulig at slutninger er lite nyansert, se mer på dem som høyttenking :)

Det at eierskap betyr noe for hvordan man vurderer klokkene har alltid forundret meg. Er Langes Datograph en dårligere klokke fordi Lange eies av Richemont? Hva med Patek, som ble kjøpt av Sternfamilien på tredvetallet (hvis jeg husker riktig). Betyr det at PP er dårligere enn AP, som ikke har skiftet eier?
At for eksempel Rolex, som nok må sies å masseprodusere sine standardmodeller (selv om det sikkert er noe manuelt arbeid), skulle lage bedre klokker enn de nevnte fordi selskapet er privateid er selvsagt bare tøys.

At man får et følelsesmessig forhold til favorittprodusenten er forståelig, men disse følelsene er kanskje mer basert på image og historiefortelling enn kalde fakta. I hvert fall er det slik for meg.

Det finnes ikke kalde fakta i denne bransjen. Alt og alle er følelsesstyrt. Uten et slikt regime kun tuftet på følelser ville brorparten av merkene nevnt i førstepost vært borte for lenge siden. Heldigvis er det følelsesstyrt. Det er derfor det er gøy.

Nettopp. Selv om det er litt kalde fakta også. For eksempel at kvartsklokker er uten sjel vet jo alle er et faktum ...

• Liker
Reaksjoner: Christoffer91
Enig i at det er følelser som styrer og at derfor er det gøy :) Heldigvis finnes det selvstendige produsenter som kan vekke disse følelsene ;)

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Richemont eier delvis Greubel Forsey. Kan ikke si jeg kjenner noen av selskapene spesielt godt, men synes det er litt merkelig at et klokkemerke som produserer så latterlig dyre klokker ikke klarer å holde seg helt uavhengig.