Hvem var egentlig først ute med roterende bezel?

Medlem
30. juni 2013
Sted
Drammen
De siste dagene har jeg søkt litt rundt etter opprinnelsen til den roterende bezelen. Mange roper ganske raskt "Rolex! Rolex!", men hvem var egentlig først ute?

I mine søk kom jeg over denne artikkelen:
http://www.qpmagazine.com/media/38585/Modern_Classics.pdf

Artikkelen forteller om en klokke designet av Philip Weems (patent gitt i 1929). Klokken har både roterende bezel og en roterende sekund-dial. Klokken skulle være et verktøy innen luftfart, ikke innen dykking.

90692d1204055955-need-help-vintage-longines-weems-id-low.jpg

Dette er den tidligste patenten på roterende bezel jeg har funnet, men jeg har enda ikke funent "fasitsvaret". Kanskje noen her inne som sitter på det?? :rolleyes:

Jeg trodde det var Blancpain Fifty Fathoms som var først cirka 1953. Tett etter kom Rolex. :)

De siste dagene har jeg søkt litt rundt etter opprinnelsen til den roterende bezelen. Mange roper ganske raskt "Rolex! Rolex!", men hvem var egentlig først ute?

I mine søk kom jeg over denne artikkelen:
http://www.qpmagazine.com/media/38585/Modern_Classics.pdf

Artikkelen forteller om en klokke designet av Philip Weems (patent gitt i 1929). Klokken har både roterende bezel og en roterende sekund-dial. Klokken skulle være et verktøy innen luftfart, ikke innen dykking.

Dette er den tidligste patenten på roterende bezel jeg har funnet, men jeg har enda ikke funent "fasitsvaret". Kanskje noen her inne som sitter på det?? :rolleyes:

Jeg vet ikke hvem som var først ute med rotererende bezel, men kan tilføye at flere produsenter laget klokker med Weems patent som Longines, Omega, Jaeger Le Coultre, Movado og Zenith. Som nevnt ble de benyttet i hovedsak til sivil luftfart, men noen fant også veien til det militære. Omega og Longines leverte blant annet noen til RAF.

Slik jeg har forstått historien, så var Weems først ute med et roterende inner dial. Longines begynte å produserte uret fra ca 1929, da med 48 mm urkasse og uten roterende bezel. Rundt 1932 ble Hour Angle lansert, med samme størrelse og med roterende bezel, samt. inner dial. Longines har ikke påtatt seg æren av å ha oppfunnet det roterende bezelet, noe de garantert ville gjort hvis det var tilfelle. Jeg har sett ur som kan dateres til 1920-tallet med roterende bezel, men hvem som har denne patenten i utgangspunktet, har jeg ingen formening om.