Hverdagsfysikk.

Medlem
8. jan. 2012
Sted
Oslo
Når «han nye» kom i hus gikk jeg frivillig over til å tilbringe nettene på campingseng ved siden av han «gamle». ( For ordens skyld, vi snakker småbarn )

I det siste har jeg gjort en morsom oppdagelse. Hvis jeg legger øret hardt ned på puta og presser klokka Sinn U1, hardt ned i duken på senga/sengebunn hører jeg urverket.

En må justere klokke litt mot bunnen/duken men øvelse gjør mester.

Nå kan jeg vekselvis se på lumen og høre urverket.

En mager trøst i en forbigående epoke.

Når «han nye» kom i hus gikk jeg frivillig over til å tilbringe nettene på campingseng ved siden av han «gamle». ( For ordens skyld, vi snakker småbarn )

I det siste har jeg gjort en morsom oppdagelse. Hvis jeg legger øret hardt ned på puta og presser klokka Sinn U1, hardt ned i duken på senga/sengebunn hører jeg urverket.

En må justere klokke litt mot bunnen/duken men øvelse gjør mester.

Nå kan jeg vekselvis se på lumen og høre urverket.

En mager trøst i en forbigående epoke.

Jeg er selv i samme situasjon som deg og har notert følgende i mine vakter på han "gamle"
(alternerer mellom sovesofa og familiesengen for å holde noen form for samliv i gang men nok om det her.)

Jeg noterer at han "gamle" synes det er riktig så spennende og stå opp i spinkelsengen og lytte til urverket i fars klokker før leggetid MEN hvis pappa har på seg Seiko'er eller Raven eller andre høyluminente klokker så oppgår lysstyrken til noe som faktisk gjør han mere våken og det virker jo stikk mot sin hensikt.

Hemmeligheten her har jeg skjønt er å enten dekke til klokken med skjortermen timene før legging (vanskelig i tskjortesesongen) ELLER snike klokken inn til øret med den u-opplyste siden først for å så la det beroliggende urverket spille sin musikk

Har merket dette jeg også, må snu meg for å få sove. Har også våknet av min egen klokke da jeg hadde den nærme øret :rolleyes:

For å fortsette hverdagsfysikken:

Fenomenet er at lyden bærer godt i faste (eller relativt faste) materialer.

Du kan prøve det samme om du har et piano (eller annet instrument) eller en høyttaler:
Sett volumet lavt nok til at du ikke hører noe med propper i ørene. Ta en linjal og hold den mellom tennene og legg linjalen mot høyttaleren / instrumentet og hør musikken.

Det som skjer er at vibrasjonen fra lyden vandrer opp linjalen, gjennom kraniet ditt (via kjevene) og til slutt havner i øregangen hvor det oppfattes som lyd.

Akkurat den teknikken jeg beskrev nå brukte Beethoven (tror jeg det var) for å kunne skrive musikk til det siste. Han ble nemlig døv på sine eldre dager. Det er også forklaringen på hvorfor musikken hans ble mye dypere og mørkere på denne tiden. Det er dype toner som bærer best når en hører på denne måten.
(Dette er også noe av grunnen til at din egen stemme høres mørkere ut)

Min lille på 13mnd har siste 4 mnd gitt meg leksjoner i hverdagsfysikk. Hun har ved to anledninger demonstrert Newtons lov om tyngdekraft. Først med fruens citizen military så med min SMP. Newton hadde rett, ting faller mot jorden, tungt også tydeligvis. Veldig tungt...............