Hvilke er penest og skulle du velge som din første Panerai?

Hvilke er penest og ville vært din første panerai?

• Panerai 0111

Stemmer: 0 0,0%
  • Panerai 0112

Stemmer: 0 0,0%

• Antall stemmer
    0
Medlem
19. mars 2012
Sted
Viken @svevern
Jeg tenkte å kjøpe min første Panerai da jeg virkelig har fått sansen på de den siste tiden. Jeg har lenge vært stor fan av Breitling og Rolex. Men det er noe med simpelheten ved Panerai som jeg virkelig liker og som jeg kan trives med å ha på armen til daglig.

Hvordan er kvaliteten på Panerai kontra Breitling og Rolex. Hvor ofte bør man ha de på service? Hva koster disse servicene?

Hvilke er penest og skulle du velge som din første Panerai?

111 eller 112

111VS112.png

Hei og velkommen!

Jeg har ikke noe særlig greie på dette, men gjetter serviceintervall er anbefalt ca hvert femte år. Kvalitetensinntrykket jeg sitter med er at det er godt.

Bjerke fører Panerai i Norge, og da også servicene. Hvis du ikke ønsker service utført hos bjerke må du derfor ut av landet for å finne noe alternativ.

Forstår godt ønsket om Panerai. Har lyst på det selv:)

Ps. Du får sikkert bedre svar enn mitt, men siden du ikke hadde fått noe svar synes jeg det var på sinn plass å i hovedsak ønske deg velkommen:)

Fant ingenting om service interval i bøkene som fulgte med min 111. Googlet litt, og det så ut som at mange er enig om 5 år. Andre foresålr at man kan vente til klokken går utenfor de forventede avvikene. Regner med at serviceintervallet kan variere mellom de forskjellige urverkene og komplikasjonene.
Klokken bør uansett trykktestes når badesesongen starter.

Tusen takk for hyggelig velkomst. Dette virker som et hyggelig forum og et sted jeg kan komme til å tilbringe mange timer. Tusen takk for svarene dere ga meg.

Velkommen skal du være. :)

Servicetid ca hvert 5 år er en generell anbefaling. Nærmest som en bransjestandard å regne.
Enkelte urverk krever oftere, andre sjeldnere. Så 5 år er en trygg tommelfingerregel å lære seg først som sist. :)

Kvaliteten på panerai er helt på nivå med de andre i samme prisklasse. Enkelte kritiserer dem for å bruke mye ETA verk i dyr innpakking. Det har vel også vært et litt flaut tilfelle med et ganske simpelt ETA verk i en limited edition panerai laget for ADet i New York om jeg ikke husker feil. Men, de fleste produsenter i prisklassen har modeller med ETA urverk. Ei heller er det alle som henger seg opp i dette med urverkene. Så er må du nesten bare søke, lese og gjøre deg opp en mening selv.

M.h.t. service på mekaniske ur, så er den avhengig av bruken og i hvilke omgivelser uret blir brukt. (støv, vann, temperatur, kraftige rystelser m.m.)

Urmakere og andre "besserwissere" vil sikkert hevde en service frekvens ca hvert 4.- 5. år, min personlige erfaring er at mekaniskeur sjelden trenger ettersyn med skifte av pakninger, olje m.m., samt evt. stor polèring, før etter 6-7-8 år!

Mindre / enklere polèring foretar jeg selv.

Kvaliteten på Panerai? Som du kan forvente av et high-end ur i aktuell prisklasse,- m.a.o. mer enn god nok! ;)

Det som ofte kan være en interessant vridning på spørsmålet, er hvordan etterspørselen på secondhand markedet er, herunder hva du kan forvente av et evt. prisfall.....noen ur faller gjerne med hele 40-50% etter at du har betalt for dem i butikken. Av de tre merkene du nevner, tipper jeg Breitling har det største prisfallet.

Tusen takk for en hyggelig velkomst!

Gleder meg virkelig til å få kjøpt min første Panerai. Men jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvilke. PAM 0111 eller PAM 0112?

Noen som har noen fordeler ulemper over de to?

111VS112.png

De er utrolig pene begge to!

Utrolig fine begge to, som du sier. Rent estetisk sett ville jeg tatt 0111, mest på grunn av at jeg foretrekker å ha en sekundviser. Men dette er jo utrolig subjektivt. Den helt rene urskiven til 0112 er jo også utrolig lekker, så om du ikke plages av "mangelen" av sekundviser skjønner jeg utrolig godt om du går for denne også.

Når det kommer til det rent tekniske rundt de to så må andre komme med innspill, jeg er ikke særlig inne i panerai så har ikke peiling på evt. forskjell på urverk osv.

Lykke til med kjøpet. :)

Skulle jeg hatt en panerai så skulle den hatt sandwich dial, så da måtte jeg vel gått for 0112 av de to;)

Skulle jeg hatt en panerai så skulle den hatt sandwich dial, så da måtte jeg vel gått for 0112 av de to;)

Begge disse modellene har en sandwich dial. :) Er det noen som vet om disse modellene har den enkle "strap-change" funksjonen eller om man må skru de av med "skrutrekker"?

Begge disse modellene har en sandwich dial. :) Er det noen som vet om disse modellene har den enkle "strap-change" funksjonen eller om man må skru de av med "skrutrekker"?

Strap-change? Tenker du på å bytte reim? - ser i bildet ut til at i hvert fall 0111 har lugholes så du kan åpne oppe springbaren utenfra og ikke trenger in mellom reim og lug å grafse = mindre risk for skade på kronen.

http://www.tidssonen.no/webshop/product.php?id_product=24 - er uansett verktøyet å anbefalle til begge operasjonene.

::EDIT::
Skulle jeg gått for en av de to så ville det vært 0111 - sekundviseren tilfører litt "jeg liker klokker"-look og føles veldig "typisk Panerai" ut :)

Pam 111 rett og slett pga sekundviseren. Hadde blitt sprø hvis jeg ikke hadde sett at klokken gikk.

Var ikke noe tvil hos meg - og like happy med valget etter et lite års samvær:)

8a3e0014-31c6-3b47.jpg

edit : enkel, robust men "punchy" (i mangel av et bedre ord) tilstedeværelse på håndleddet
Edit 2: beklager, litt i overkant ivrig og dårlig hukommelse - dette var svaret for meg men på et annet spørsmål:eek:

Ville valgt 111 selv.
Hyppige rembytter er vel obligatorisk med en Panerai.;)
Begge disse har vel samme base urverk.
Bytte av rem foregår på nøyaktig samme måte på disse to modellene så vidt jeg vet.
Passende skrutrekker følger vel med settet.:confused:
Hvis ikke må dette anskaffes for å unngå unødvendige riper ved remskifte.

Min første Panerai var som så mange anbefaler; en 111. Den forsvant ut til fordel for noe annet moro, men jeg kan si at blir der en til så snakker vi 112 eller 176.
Klarer rett og slett ikke den sekundviseren. Designet på den er for meg så totalt forskjellig fra time- og minuttviser at det rett og slett er bedre uten.

Er jo også nærest opp til de opprinnelige modellene utseendemessig.