Hva er egentlig en evighetskalender? En annual + perpetual? Som IWC sin perpetual calender? Ettersom jeg forstår slipper du å stille den (hos urmaker vel å merke) før det har gått noen hundre år (577,5) for da har månenfasen forskjøvet seg med et døgn? Finnes noe mer evighet i klokkeverdenen enn som så?
http://www.iwc.com/en/collection/portugieser/IW5034/
Dette er isåfall min favoritt komplikasjon per fascinasjon
Og dato er min favoritt komplikasjon per hverdag!
Nå går det vel ikke under kategorien "komplikasjon", men tourbillion er blant mine favoritter.
+1Kanskje ikke en favoritt, men en slik ukesoversikt hadde vært sabla nyttig å ha på klokka.
http://www.ablogtowatch.com/junghans-meister-agenda-watch/
Bezel, @petterhgDato og vridbar beazel er noe jeg liker.
Sekundviser er også noe jeg setter høyt! Da helst sentermontert slik at den får en estetisk lengde . I forbindelse med byggingen av klokke ble jeg hektet av liten som kunne få form av fly. Det er imidlertid en annen historie.
På min YES klokke har jeg sol og måne "rise and set". Det er veldig spennende å se på.
Men det som er must er stor sekund og dato. Og vridbar beazel.
8
Equation of time, som viser forskjellen mellom normaltid og"soltid".
Det er kun 4 dager i løpet av 1 år, at døgnet er nøyaktig 24 timer. Ellers varierer lengden på et døgn med mellom -16 og +14 sekunder.
Hvorfor? - skyhøy nerdefaktor!
Du har rett dette var ikke riktig, ser jeg skrev avviket i sekunder og ikke minutter.Det er nok ikke helt riktig. Det er 3 ganger i året at en riktig klokke er lik sann soltid. Dette grunnet jordens akse på sin egen bane rundt sola og at jordas bane er elliptisk. Det skiller mellom +14 og -16 minutter mellom begynnelsen av november og midten av februar.
Uansett, kjempekul komplikasjon, bare synd du må opp i mange hundre tusen for å finne en klokke med dette.
Jeg er så sær at jeg liker gangereserve. Gjerne skjult på baksiden (H.Moser&Cie - Monard)
Eller overhodet ikke skjult på forsiden (MB&F - Legacy Machine).
......men klokka står på jeg-vil-ha lista.