Hvilke tre klokker skal man ha eid?

Hmmm.

Jeg syns veldig mange burde prøve å utfordre sine egne ideer om størrelse på klokke. Så de fleste som insisterer på at man må ha >44mm bør prøve en 36mm Rolex sportsmodell, og de fleste som insisterer på at alt over 42mm er tallerkener bør prøve en pam.

Videre bør alle ha prøvd minst en velkonstruert billigklokke. Seiko har vært nevnt, Orient Mako er populær, kanskje til og med Seagull. Mange av oss blir litt merkeopptatt, og det er kult å gå litt back to basics.

Og så, bare fordi det har sine bruksområder og det er noe alle har råd til: Man burde jo ha en G-shock.
 
Når det gjelder hva man/jeg eie, og da snakker jeg mest for min egen del - men selvfølgeli litt belærende overfor alle andre;

En klokke til hverdags, en til pent og en med mening. Hverdagsklokken er gjerne en chrono eller dykker. Men til kvelden med mørk dress eller andre finere anledninger bør man kunne ta på seg et slankt gull eller stål på sort skinnrem. Den tredje er klokken man kanskje fikk av sin far, eller den første skikkelige quartzen man ikke klarer å kvitte seg med. Alternativ den hellige gral man har spart til et halvt liv, og endelig får tak i.

For min del er det nå Speedmaster til hverdags, Constellation gullur til kvelds og et lommeur fra Tiffanys nedarvet gjennom fem generasjoner som blir mitt tredje.

Men følelsene forandrer seg. Skulle jeg starte med blanke ark akkurat nå ville jeg valgt El primero, Reverso og en Calatrava. Tror jeg.
 
Vanskelig å snevre det inn til bare tre ur. Det er så mye som burde vært med. Rangert lavt til høyt synes jeg man burde hatt en Seiko diver ala SKX, en Omega Seamaster eller Speedmaster (helst en eldre modell), Rolex i valgfri modell (fortrinnsvis sportsmodell), en Jaeger LeCoultre, og når man har blitt litt lei (og økonomien tillater det) så bør en Patek ende på denne listen. For å lage det til en liste blir det slik :

Seiko SKX
Omega Seamaster
Rolex Daytona
Patek Philippe Nautilus 5726

Avsporing:
FP Journe når ikke denne listen ettersom det er et nisjemerke på linje med f.eks Voutallainen, DeBetune, og andre independants. De som har hengt med her en stund husker sikkert at Rolex sub dukket opp i omtrent alle diskusjoner av en eller annen grunn. Nå har plutselig FPJ fått samme status. Dukker opp som troll i eske "over alt" o_O
 
Hehe. For meg er det ikke et krav at en klokke jeg ønsker å eie må være laget av enten Swatchgroup eller Richemont. Snarere tvert imot.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KMK9000