Hvilken bil skal kjøpes?

Porsche har jo utvidet garanti med PAW. Det dekker vel det meste. Så da blir valget Cayenne og ikke Korea 😁

Jeg synes garantiordningene til produsentene er interessante om dagen.
For mens BMW har kuttet sin nybilgaranti betraktelig, fra 200k km til 100k km, så gir nå Hyundai 5 år og FRI kilometer på alle nye biler.
Det sier litt om hvem som står bak produktene sine og ikke. BMW hadde 5 år / 200k km i over 20 år, men nå har de altså halvert inkluderte km.

Garanti betyr selvsagt mye, men ganske mange av oss kjører ikke over 20 000 km årlig, og da har det lite betydning i praksis. Mine foreldres KIA EV6 har syv års garanti, likevel har den vært mye mer på verksted de to siste årene enn min gamle 2016 BMW som er langt utenfor garantitid.

Har du kjøpt bil enda, @Gin?

Jeg synes garantiordningene til produsentene er interessante om dagen.
For mens BMW har kuttet sin nybilgaranti betraktelig, fra 200k km til 100k km, så gir nå Hyundai 5 år og FRI kilometer på alle nye biler.
Det sier litt om hvem som står bak produktene sine og ikke. BMW hadde 5 år / 200k km i over 20 år, men nå har de altså halvert inkluderte km.

At en Hyundai til 245k skal ha så til de grader bedre garantivilkår enn en BMW til en million mer er helt uforståelig.

Har alltid vært en forkjemper for tyske biler, men det blir unektelig vanskelig for meg å velge BMW igjen når de tar sånne valg.

Mercedes har også kuttet til 100k km, og det har også VW og Audi.

Mye mulig jeg kryper til korset og kjøper koreansk om jeg skal ha ny elbil neste gang. Det er heldigvis ikke en beslutning som må tas før om en god stund.
Jada, det ble en 2023 modell av denne (med 19 000 km på telleren), kona er fornøyd og jeg har ro i sjela med en 10 årig garanti. Så langt er vi faktisk overraskende fornøyd. Vi beholdt VW E-UP for bruk i nærområdet.
IMG_0703.jpeg

At jeg noen gang skulle framsnakke Toyota hadde jeg ikke trodd.

Min fornuftige kones ønsker (og krav om en liten bil), vant frem når vår «fossilbil» og bil nr 2 skulle byttes ut før jul.
Hun er selv mellomleder og har tatt ekstra utdannelse innen «LEAN management», som jo er oppfunnet av Toyota. Hennes overbevisning om at LEAN sikrer høy produktkvalitet og gode kunde opplevelser, vant over min skepsis mot en dritkjedelig bil.
Vår Toyota (Corolla HB/TS 2023 mod.) var på stor-service i går og jeg opplevde da hvordan en service opplevelse skal være.
Kort fortalt, så bestiller du service med en start og sluttid - og ikke en «hel dag» som jeg tidligere har vært vant til. (Her har urmakere noe å lære;)).
Bilen ble levert til avtalt tid og var klar som avtalt bare 1,5 t senere og det til en pris som var halvparten av hva jeg tidligere har betalt for stor service på BMW og Volvo.
Også deilig med 10 års garanti, når det som oss er blitt kjøpt en nyere bruktbil.
Tommel opp! :)