Hvilken brukte du mest i 2019?

Jeg har alltid vært tilhenger av å lage ting selv. Derfor har det, i mange år, vært Excel som har tracket mitt klokkebruk. Det har ikke blitt de store endringene på toppen, men i del lavere brukstallene har det endret seg litt.
Vis vedlegg 176197

Litt artig å år var at det endte opp med en ytterst knepen seier for Rolex'en….

8
Ny fil for 2020 er laget....
Da kan jo du kanskje lage en mal til oss som ikke liker å lage ting selv? :)

For min del ble vinneren på armtidsfronten i år, som i fjor, som året før osv. helt siden 2007 eller deromkring - en 42mm Omega Planet Ocean 2201.50.

Hvorfor? Jo, det er uret som har vært med på 'alt' - offshore, bading og herjing, mekking, snekring - alt mulig. I tillegg er den (synes jeg!) akkurat passe stor for mitt håndledd, og lenken er omtrent det mest komfortable jeg noensinne har hatt på.

Tror det er delt andreplass - mellom en Speedy Pro og en Seiko Cocktail Time. Lenger nede i listen finner man innsmett av ulike slag - en Sinn 656, en Sinn 903, (7750) en Breitling Shark (også 7750), en Tissot Navigator, en Seamaster GMT Great White, en Certina DS...

Om ikke husbyggeprosjektet vi er i gang med tar helt av, antar jeg at en Grand Seiko kan kjempe med POen om førsteplassen om et års tid. Det legges nå unna litt penger hver måned med sikte på å anskaffe en av 3-4 modeller, litt avhengig av hva som dukker opp til riktig pris og tid.

Mest brukt i 2019 var lett denne lille rakkeren her. Solgt til fordel for andre hyggelige tidsfordriv.

Nå om dagen har jeg bare en SKX007 i mitt eie. Fantastisk klokke. Interessant, og ikke minst litt jævlig, hvordan den klokka føles like godt på armen som en 372.

IMG_0307.JPG

Mest armtid i året som er gått:
1. Tudor North Flag. Uovertruffen turklokke, ferieklokke og jobbklokke.
2. 14060. Passer til alt. Og brukes mye. Desidert mest brukt i høst.
3. Omega SM Banana.
4. Tudor BB, TT.
5. Omega Genève Dynamic.
6. PAM 390.
7. Omega Seamaster Americas Cup.
Samboer har lagt beslag og justert inn BB36 og Air King. Så disse har jeg ikke fått benyttet overhode...

• Liker
Reaksjoner: netrom71 og Grendel
Jeg tror jeg brukte min 16570 Polar mest. Jeg tror i grunn det er klokka jeg har brukt mest hvert eneste år siden jeg kjøpte den i 2012. Det er en bra klokke, azz.

Men tro, det skal man jo bare gjøre i kjerka. Så nå har jeg lasta ned OnMyWrist, og vi skal ha solide tall for 2020. I den forbindelse har jeg et spørsmål til dere som allerede bruker appen: Merker dere at det blir en forskjell i bruksmønster av at dere faktisk registrerer? Det ser jo f.eks stusselig ut når en klokke får veldig lite kjærlighet.

Jeg tror jeg brukte min 16570 Polar mest. Jeg tror i grunn det er klokka jeg har brukt mest hvert eneste år siden jeg kjøpte den i 2012. Det er en bra klokke, azz.

Men tro, det skal man jo bare gjøre i kjerka. Så nå har jeg lasta ned OnMyWrist, og vi skal ha solide tall for 2020. I den forbindelse har jeg et spørsmål til dere som allerede bruker appen: Merker dere at det blir en forskjell i bruksmønster av at dere faktisk registrerer? Det ser jo f.eks stusselig ut når en klokke får veldig lite kjærlighet.

Nei ikke noe annet bruksmønster, men den bekrefter bare mistanken om at visse klokker ikke blir brukt nok.. Jeg har en øvre grense på hvor mange klokke jeg tenker er forsvarlig å ha. Klokker som brukes lite er de første til å gå ut dersom noe nytt skal inn. Enkelte klokker har jeg er spesielt forhold til og vil forbli i samlingen uansett, men det er i hvertfall regelen jeg forsøker å følge.

Klokker jeg har brukt minst og etterhvert solgt er dressur og Panerai klokker. Dressur ender alltid med å bli brukt lite fordi jeg ikke bruker dress nok til å forsvare en dedikert klokke til et spesifikt antrekk. Panerai elsker jeg, men finner de litt klumpete til de fleste forhold.
I grunn bør jeg slutte å kjøpe dressur og Panerai fullstendig :confused:

• Liker
Reaksjoner: Alinoe
Slikt tenkte jeg også, @JonasV . Noen ble solgt, men nå blir selv de uten armtid værende. Det er historie eller "noe" ved selv de minst brukte.

Når jeg tenker på det så kjøpte jeg for mange år siden en "Tao International". Det var en billig Skeleton watch. Stilig å se på med solid innsyn fra forsiden og baksiden.

Sist jeg så på den så luktet det fortsatt nytt i boksen. Det er noen år siden, men den hadde da rukket å bli noen år hos meg også.
Men den har sin sjarm... og det er artig å kunne se inn slik en klokke. Tror jeg lar den ligge i bunden av boksen. Det er jo ikke store kapitalen... (Ut over at Fruen teller "en klokke", hvis hun hadde visst at den var der).

tao.jpg

(Min minst brukte klokke - Foto fra store nett)

8

Dere som bruker On My Wrist, må man legge inn hvilken klokke en bruker hver bidige dag?
Jeg bruker gjerne én klokke fra et par dager til noen uker før jeg bytter.

For best mulig datagrunnlag er det litt risky å måtte huske å legge inn data hver dag...

Dere som bruker On My Wrist, må man legge inn hvilken klokke en bruker hver bidige dag?

For best mulig datagrunnlag er det litt risky å måtte huske å legge inn data hver dag...

Merk: Bare brukt appen i et par dager, men etter beste forståelse:

Man MÅ ingenting, men den fører ikke statistikk over dager du ikke har logget. Men den har en funksjon for å minne deg på å logge hver dag hvis du vil, og hvis du f.eks logger hver gang du bytter klokke er det en smal sak å gå inn og oppdatere alle dagene i mellom med den samme klokka.

• Liker
Reaksjoner: turmeric og Grendel

... og hvis du ikke fører noe på en dag, så betyr vel det at du kan legge inn samme klokke for de foregående dager?

Jeg kjenner ikke appen, men på mitt fantastiske egenproduserte Excel har jeg lagt inn litt fleksibilitet...

8

• Liker
Reaksjoner: turmeric
En annen fin tilleggsfunksjon med On my wrist er at man kan registrere siste service. Med mange klokker over flere år glemmer man fort når et bestemt ur hadde service sist. Hvertfall gjør jeg det.