Hvilken klokke til 30-40 000?

Medlem
27. okt. 2018
Sted
Rogaland
Hei. Har lenge hatt lyst til å kjøpe meg en dyrere klokke. Jeg er snart ferdig med studiene og vil prioritere å kjøpe en klokke etter hvert. Har sett en del rundt og liker merker som Omega og Breitling. Må si jeg er svak for flere klokker Avenger-serien som jeg synes har et relativt røfft utseende.

Jeg har ikke spesielt peiling på klokker, men etter å ha lest litt rundt har jeg forstått at forskjellige merker har forskellige rykter og gir forskjellige assosiasjoner. Jeg er ung og vil ikke at klokken skal gi gammel-mann-på-golfbanen-assosiasjoner. Kan noen si noe om dette?

Jeg vil ha en klokke som er "classy", men samtidig en som ikke ser snobbete ut. Avenger synes jeg ikke ser snobbete ut, men er kanskje ikke særlig elegant heller. Tanker? Hvilket rykte har Breitling?

Kjøp det du liker og ikke bry deg så mye om ryktet til de forskjellige merkene.
Skulle jeg bruke 30-40k på en klokke og allerede hadde siktet meg inn på Omega eller Breitling så hadde det blitt Omega på meg;)

Speedmaster eller Seamaster. Google og se hva du liker:)

Ellers ville jeg også ha sjekket ut Tudor som har mye fint i den prisklassen.

• Liker
Reaksjoner: Bond og fredskijj
E5A64EEF-6481-46A7-A78A-21694034B14A.jpeg
IWC Ingenieur :)

Slik jeg forstår det vil du ha noe «pent» men samtidig sporty. Da mener jeg Speedmasteren fra Omega er et godt alternativ. Kler alt av reimer såvel som lenken. Har chronograf så det eneste du mangler er dato. Vet ikke om det er et must... Det hjelper også at dette må være en av de mest ikoniske og tidløse klokkene. Skal du handle nytt så ligger denne litt over budsjett.

Så morro med klokkejakt! Lykke til;)

EA8DDFBE-ABAD-41E1-BCC7-A29B86424C6D.jpeg

(Bilde lånt fra nettet)
Hei,

Enig med Svevern angående Tudor Black Bay serien. Black Bay 58, er jo en anvendelig klokke:) Ellers er jo Speedmaster aldri feil.
Lykke til med jakten!

Godt utgangspunkt budsjettmessig til å velge akkurat den klokken du selv liker best. Avenger-serien til Breitling er ikke vinnere på bruktmarkedet etter hva jeg har skjønt. Mulighet til å gjøre gode kjøp. Gjelder egentlig de fleste klokker, greit å sjekke prisen på bruktmarkedet før du tar et endelig valg. Å kjøpe brukt gir også en trygghet i at du kan selge klokken om forelsken ikke varer, og kjøpe en annen modell, uten å tape titalls tusen. Forøvrig oppskriften til å bli fulltidsmedlem her inne.

Viktig informasjon når en spør om klokketips er: Foretrukken størrelse på klokker? Lister i alle fall opp noen av de tryggere / mainstream innenfor klokkeinteresserte.

"Stor", 42+ mm:
Brukt Panerai, feks Radiomir Black Seal

"Middels", 39-42mm:
Tudor Black Bay-serien - De fleste varianter kan kjøpes nytt uten å tape særlig med tusenlapper.
Omega Speedmaster. Originalvarianten, originalvarianten med safirglass eller "First Omega in Space".
Omega Seamaster. "300", "Professional" eller "Planet Ocean".
IWC Pilot
IWC Ingenieur
Breitling Superocean Heritage
Brukt Rolex Explorer 2 - Begynner vel å bli utenfor budsjett
Brukt Rolex Oyster Perpetual (OP) 39

"Små", 35-39mm:
Brukt Rolex Datejust, Explorer 1, OP 36 og OysterQuartz (OQ er sjelden å finne og muligens mer for spesielt interesserte, men ligger en på Finn nå)
Tudor Black Bay 36
Omega Seamaster Professional 36

Alle jeg har listet opp er pene, men sporty - synes jeg. Alle tåler røff bruk og er vannresistent til >100m, utenom Speedmaster.

Jeg har prøvd og feilet min del i denne prisklassen og på den måten dannet meg en viss erfaring for hva jeg selv verdsetter. Hvis målet er å ha ett ur og gjerne for en lang periode så hadde jeg nok endt opp med OP39 eller den nye Seamaster 300 Professional(den gamle er også fin, men jeg syntes profilen på kassen er litt rar og den blir litt for kort på håndleddet mitt. Særlig med Nato):)

Hvis du skal være litt mer vågal er Avenger Blackbird 44 og Panerai Radiomir Black Seal fine alternativer, jeg har sistnevnte i dag :cool:

Jeg har forøvrig vært innom

Breitling Superocean, Superocean heritage 1 og 2 42/46mm, Avenger Blackbird 44, Omega Seamaster 300 Professional, Omega Speedmaster Professional, Tudor Black Bay 41, Black bay heritage, Pelagos, Rolex OP39+ :eek:

Her var det mye respons :) Liker godt Tudor Black Bay også. Hvordan er kvaliteten på Black Bay i forhold til Seamaster og Speedmaster? Er det hipp som happ?

Alle er strålende klokker med høy kvalitet!

Hva angår nøyaktighet er de moderne urverkene bedre enn f.eks. Omega Speedmaster, men det er likevel ikke noe du bør vektlegge voldsomt. Her må man velge etter hva man ønsker!

Du gjør ikke feil med Speedmaster i denne prisklassen hvertfall. Hvis du ikke er avhengig av dato er den et meget godt valg. Har den som eneste klokke for øyeblikket og lever godt med det. Har du lenke, et par skinnreimer og noen natoreimer har du klokke til alle anledninger.

Er en lei prisklasse det der, for bare et par år siden ville du hatt en god del mer å velge i. Jeg hadde valgt breitling heritage 2, med mindre du har lyst til å strekke budsjettet og kjøpe en OP 36/39.