hvilken omega speedmaster og hei!

Medlem
6. jan. 2015
Innlegg
5
Hallo godt folk!

Jeg poster herved mitt første innlegg og velger naturlig nok å gjøre det i omega kategorien da det er her jeg leser mest.

Som så mange andre som starter her på tidssonen er jeg på jakt etter litt klokkehjelp.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en speedmaster (usikker på hvorfor ikke seamaster, men det er noe med speed).

Dog er jeg usikker på hvilken modell.

Var en tur hos bjerke og tittet og mange fine, men kan noen gi meg en rask innføring i fordeler og ulemper ved de enkelte modellene?
(ja jeg har søkt mye)

ser det ligger en del på bruktmarked med varierende priser, så regner med at det er forskjell på modellene:

http://www.tidssonen.no/forum/klokker-9/omega-speedmaster-3510-50-a-27903/

http://www.tidssonen.no/forum/klokk...sapphire-sandwich-med-stor-boks-straps-27899/

http://www.tidssonen.no/forum/klokker-9/omega-speedmaster-dark-side-moon-26347/

den siste der syns jeg er stilig, men noe dyr, men var nydelig i virkeligheten.

Håper dere kan forbarme dere over en fersking og gi noen råd.

Ha en FIN FIN dag!

(har noen en de vel selge send meg en PM)
 
God dagen!
De tre modellene der summerer godt bredden i Speedmaster-serien.
Hovedforskjellen på 1 og 2 er at 1 er 2mm mindre i diameter ~39 mot ~41.
1 er også automatisk men 2 er manuell.
og forskjellen på 3 er (Selvsagt) kassematerial og verket.

Den "klassiske" Speedmaster, "2", ble i sommer/høst oppdatert med fancy boks og nye lenke og smatt med det opp flere tusen i pris.
Du skal kunne finne 357X (3570, 3572, 3573) brukt rundt 24 og 3510 går ganske lavt i pris, men såg selv den som låg ute til 7500 nå og hvis du syns størelsen er ok så er det mye morro for pengene.

:: EDIT ::

Mine fem cent ... har selv hatt en Speedy reduced som jeg likte godt, men den gikk ut da størrelsen rett og slett ble litt for liten.
Har klådd en hel del på den "vanlige" 41mm Speedyen og den kan jeg godt tenke meg, "kjipt" for oss på kjøpersiden er dog at den sprett opp en god del i pris brukt i og med nyprisene. Mener at den under fjoråret gått opp rundt 50% på bruktmarkedet fra ned mot 16 opp til nærmere 24.

Dette bildet illustrerer greit forskjellen mellom "2" og "1"
photo_9.jpg
 
Redigert:
Mitt tips er å gå for den "vanlige" speedy i strl 41mm. Enten 3570 med plexifront og stål baklokk eller 3573 med safir bak og foran om du ønsker innsyn til verket (som er nydelig) og mer ripebestandig front. Noen meneer 3570 er mer genuin. jheg trives godt med 3573. Mye klokke for pengene vs en Rolex daytona for eksempel.
 
Hei @tidssone! :)

Jeg har selv eid alle modellene du linker til og Dark Side Of The Moon er fortsatt i mitt eie. Her er min erfaring for å hjelpe deg litt på vei.

Speedmaster Reduced 3510.50
Denne kjøpte jeg som en ventepølse mens jeg sparte opp til enn full size Speedmaster Pro (41 mm). Den fungerte forøvrig greit som en ventepølse, men generelt sett ikke noe jeg hadde sett for meg å eie på lang sikt. Lenken var rett og slett søppel (lugget ut så og si alle armhårene jeg hadde) og av en eller annen grunn virket den litt liten på rem. Klokker bærer generelt større med lenke enn med rem i min mening.

Synes også at plasseringen av sub-dials (sekund-, minutt og time-teller) er litt merkelig og gir klokken et noe snodig uttrykk. Liker du derimot størrelsen og synes klokken er fin så er absolutt 7500 en god pris :)

DSC_0692_1_zps3b1b99b5.jpg



Speedmaster Professional 3570.50
Dette er en klassiker. Klokken er det nærmeste du kommer den originale måneklokken om du skal kjøpe nytt. Om du ikke kjenner historien anbefaler jeg deg å lese deg opp på den. Den trigger kjapt kjøpelysten. Dette er nok kanskje den mest allsidige klokken jeg noen gang har eid. Den går til det meste og du kan endre uttrykket på klokka med et enkelt rem-bytte. Speedyen bærer ALLE remer med stil! Jeg varierte veldig mellom lenke og remer da jeg eide den.

Størrelsen var for meg helt perfekt og egentlig skulle jeg aldri selge denne klokken. Grunnen til at jeg solgte den var at den, etterhvert som nye klokker kom inn i boksen, ble veldig lite brukt. Jeg ble litt lei og syntes plutselig at den kanskje var litt kjedelig. Jeg begynte å angre på at jeg ikke kjøpte med innsyn til urverket (3573.50). Det er kanskje ikke legre den "originale måneklokka", men den klokka jeg eide hadde heller aldri vært på månen. Ikke hadde jeg tenkt å ta den dit heller. Jeg begynte også å se at det fantes mange andre spennende Speedmaster-varianter og at den jeg hadde, selv om den kanskje var den mest allsidige, kanskje var en av de kjedeligste. Når det er sagt; det er fullt mulig at jeg kommer til å eie en igjen ;)

2db88-1169720_628323243949277_89429801_n.jpg


5fd43-10598206_1446156958999251_429520204_n.jpg


9d8bc-928028_681840181864456_1298155186_n.jpg



Speedmaster Dark Side Of The Moon (DSOTM)
Denne kjøpte jeg kort tid etter 3570.50 ble solgt. I utgangspunktet kjøpte jeg den for å teste størrelsen da jeg hadde en avstandsforelskelse i Grey Side Of The Moon, men nå er jeg faktisk usikker på hvem av dem jeg liker best. DSOTM er på alle måter en fantastisk klokke. Keramikken lar seg ikke ripe opp, urverket er flott og moderne (og ikke minst nøyaktig) og hele klokken har et veldig kult spill med lyset. Den er litt større enn de tradisjonelle Speedmasterne med sine 44,25mm, men den kommer kun på rem og med rem synes jeg ikke den bærer merkbart større enn en 3570.50 på lenke. Kassen er nok litt høyere, men på ingen måte skjemmende høy. Bør absolutt prøves på hånden :) Hele klokken har et veldig fint spill med lyset og enkelte ganger oppfattes den som alt annet enn "dark". Synes det er veldig kult at glasset er antireflekterende, mens skiven er blank. Dette gir en veldig kul effekt som nesten bare må oppleves.

Kan se for meg at man kanskje kan gå lei denne klokken etterhvert. Har ikke prøvd den på noen andre remer, men det må nok testes ut. Grunnen til at jeg ser for meg at man kanskje kan gå lei er rett og slett at hele klokken er svart. Noen vil kanskje si at størrelsen er noe som trekker ned, men da stiller jeg spørsmålstegn ved om de har prøvd den på hånden ;) Størrelsen på papiret er bare et tall, det er hvordan den føles på hånden som er viktig. Akkurat nå klarer jeg ikke å komme på så mye annet negativt, men så er det jo gjerne slik at man liker det man eier best :)

T6P74h0.jpg


X37gPA4.jpg


NJ1iD7w.jpg


9Z2incQ.jpg
 
Redigert av en moderator:
Tusen takk for masse gode råd og hyggelige ord.

Har prøvd dark side- nydelig klokke men noe dyr. I allefall ny.
Si ifra om du selger din :)

Da skal jeg følge med markedet videre.
 
Jeg går også for at en helt svart kasse som absorberer lyset vil viser seg mindre under øynene enn en stål kasse som reflekterer lyset.
Optisk effekt som er vel kjent...
 
Hvorfor skriver alle at Speedmaster Professional er 41mm? Den er jo, og har alltid vært 42mm.
 
Det kan ikke jeg svare på.

Men kan noen hjelpe meg, hva er den orginale spoedmaster som dro til månen?
 
Første Speedmaster på månen mener jeg er ref. 105.012. Dette er referansenummeret til Speedmasterne brukt av både Buzz Aldrin og Neil Armstrong.
 
Det nærmeste du kommer det nå uten å bevege deg ut i et vintagemarked du sikkert ikke vil være i er som @acnorway sa Speedmaster Professional 3570.50.
 
Redigert av en moderator:
Vil bare tipse om at det ligger en speedmaster ute på Finn nå. Den nye med ny forbedret lenke og ny boks til 28k den er med plexi.

Mvh. Kristoffer
 
Det nærmeste du kommer det nå uten å bevege deg ut i et vintagemarked du sikkert ikke vil være i er som @acnorway sa Speedmaster Professional 3570.50.

Du kan også gå for 3590. Dette er modellen før 3570, som ble lansert i 1996, hvis jeg ikke tar feil. Eneste forskjellen mellom disse, så vidt jeg vet, er at 3590 er drevet av Omega cal. 861, mens 3570 er drevet av cal. 1861. Forskjellen mellom disse kalibrene er at cal. 1861 er rhodium-plated og har 18 juveler, mot 17 for 861. 3590 har også tritium i stedet for superluminova, som jeg tror er brukt på alle 3570. Det gjør at du kan finne Speedmasteret fra første halvdel av 90-tallet med pent patinert lume.

Jeg har ikke noe stort sammenligningsgrunnlag, men jeg tror ikke det er vesentlig forskjell i pris på 3570 og 3590.
 
Redigert av en moderator: