Hvilken Submariner?

Medlem
20. feb. 2011
Innlegg
25
Sted
Oslo
Etter flere år med negativ påvirkning har inne på Sonen har jeg omsider forstått at jeg må ha en Sub. Hjernevask eller ikke, sparegrisen er klar for å knuses...

Siden jeg ikke kommer til å kjøpe ny er spørsmålet hvilken Sub jeg bør kjøpe. Jeg tar veldig gjerne imot innspill på hvilke fordeler/ulemper som finnes ved de ulike årsmodellene. Pris spiller selvfølgelig også inn. Det er ikke aktuelt med andre modeller enn 1680(0), 16610 eller 116610. Pr i dag heller jeg mot en av de siste utgavene av 16610.

Jeg er veldig takknemlig og mottakelig for alle innspill.

Kalle
 
Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Kjøpte en 16610 for et par dager siden ev en "good guy" her på TS. Helt sinnsvakt vakker klokke! Anbefaler på det sterkeste ;)
 
Spørs litt hva andre klokker du har mener jeg, kommer du i hovedsak til å bruke submarineren?
Kvalitetsfølelsen på 116610 er meget god. Og mikrojustering på lenke er noe jeg bruker ofte.
Da har du en klokke som kan brukes til alt. Og du får en kvalitetsfølelse som er meget tilstede. Skranglelenker på rolexer gir ikke følelse av klokke til 40 høvdinger for å si det mildt;) Men det har sin sjarm det også.

Har du mulighet til å prøve de forskjellige versjonene, vil du fort finne ut av hva som tiltaler deg mest.

Min stemme går derfor til 116610 hvis det blir hovedklokka di, men har du andre dagligklokker som kommer til å bli brukt mye, gå all inn og kjøp deg en 1680.

Men i bunn og grunn, med denne problemstillingen, kan du ikke trå feil;)

Lykke til på leit etter et av verdens mest ikoniske ur:D
 
Spørs litt hva andre klokker du har mener jeg, kommer du i hovedsak til å bruke submarineren?
Kvalitetsfølelsen på 116610 er meget god. Og mikrojustering på lenke er noe jeg bruker ofte.
Da har du en klokke som kan brukes til alt. Og du får en kvalitetsfølelse som er meget tilstede. Skranglelenker på rolexer gir ikke følelse av klokke til 40 høvdinger for å si det mildt;) Men det har sin sjarm det også.

Har du mulighet til å prøve de forskjellige versjonene, vil du fort finne ut av hva som tiltaler deg mest.

Min stemme går derfor til 116610 hvis det blir hovedklokka di, men har du andre dagligklokker som kommer til å bli brukt mye, gå all inn og kjøp deg en 1680.

Men i bunn og grunn, med denne problemstillingen, kan du ikke trå feil;)

Lykke til på leit etter et av verdens mest ikoniske ur:D

+1

Som "eneste" klokke vill jeg gått for 116610. Lenken alene er verdt prisforskjellen, utrolig deilig med mikrojustering.
 
Spørs litt hva andre klokker du har mener jeg, kommer du i hovedsak til å bruke submarineren?
Kvalitetsfølelsen på 116610 er meget god. Og mikrojustering på lenke er noe jeg bruker ofte.
Da har du en klokke som kan brukes til alt. Og du får en kvalitetsfølelse som er meget tilstede. Skranglelenker på rolexer gir ikke følelse av klokke til 40 høvdinger for å si det mildt;) Men det har sin sjarm det også.

Har du mulighet til å prøve de forskjellige versjonene, vil du fort finne ut av hva som tiltaler deg mest.

Min stemme går derfor til 116610 hvis det blir hovedklokka di, men har du andre dagligklokker som kommer til å bli brukt mye, gå all inn og kjøp deg en 1680.

Men i bunn og grunn, med denne problemstillingen, kan du ikke trå feil;)

Lykke til på leit etter et av verdens mest ikoniske ur:D

Jeg stemmer i og ville gått for det samme ! Og helst begge !
Nb ligger en 1680 head only på klocksnakk.se
 
Spørs litt hva andre klokker du har mener jeg, kommer du i hovedsak til å bruke submarineren?
Kvalitetsfølelsen på 116610 er meget god. Og mikrojustering på lenke er noe jeg bruker ofte.
Da har du en klokke som kan brukes til alt. Og du får en kvalitetsfølelse som er meget tilstede. Skranglelenker på rolexer gir ikke følelse av klokke til 40 høvdinger for å si det mildt;) Men det har sin sjarm det også.

Har du mulighet til å prøve de forskjellige versjonene, vil du fort finne ut av hva som tiltaler deg mest.

Min stemme går derfor til 116610 hvis det blir hovedklokka di, men har du andre dagligklokker som kommer til å bli brukt mye, gå all inn og kjøp deg en 1680.

Men i bunn og grunn, med denne problemstillingen, kan du ikke trå feil;)

Lykke til på leit etter et av verdens mest ikoniske ur:D

Tanken er at denne submarineren skal bli dagligklokka sammen med en Speedy Pro, som jeg har i dag. Savner dato på Speedyen. Har også en Omega Constellation Pie Pan som jeg bruker av og til. Frykta litt at svaret skulle bli 116610 da den fort blir 10K dyrere enn 16610. Med fare for å stille et dumt spørsmål - hva er det som er så stas med 1680 kontra de andre?
 
Tanken er at denne submarineren skal bli dagligklokka sammen med en Speedy Pro, som jeg har i dag. Savner dato på Speedyen. Har også en Omega Constellation Pie Pan som jeg bruker av og til. Frykta litt at svaret skulle bli 116610 da den fort blir 10K dyrere enn 16610. Med fare for å stille et dumt spørsmål - hva er det som er så stas med 1680 kontra de andre?

Plexi, matt skive og tritium. Er mer et samlerobjekt enn de andre :)
 
1680 har matt skive, malte markører og plexiglass som gir den et vesentlig "varmere" uttrykk enn 16610.
Det er en vintage kontra 16610. Og vintage Rolex er meget populært, meget kort fortalt.

116610 er fort litt dyrere ja, men hvis midlene er der til en ok 16610, er det bare å handle den, bruke den i tiden frem til du har spart opp mellomlegget til en sub-c. Kjøper du en velholdt 16610 til markedspris, skal det mye til å tape penger på den, med mindre du raserer den helt. Det dummeste du gjør, er å ha pengene i banken;)
 
Jeg synes 16610 er finere enn 116610, men det er kanskje fordi jeg ikke har tjukkashåndledd. Betydelig mer elegant. Selv liker jeg faktisk den mer kontrastfylte sortfarven på alu-bezel bedre enn den blasse gråsorte farven på keramisk bezel.

Argumentet med lenken er derimot ok, men for meg er det viktigere at den SER bra ut på MEG. Nå bruker jeg kun nato på min 16610, men jeg ville uansett valgt denne modellen av de nevnte.
 
Mange som mener at maxi-casen blir for klumpete, og er veldig enig at 16610 oppleves mer slank.
Er kompromiss vil være å montere en ny type lenke på 16610.
 
Mange som mener at maxi-casen blir for klumpete, og er veldig enig at 16610 oppleves mer slank.
Er kompromiss vil være å montere en ny type lenke på 16610.

Med mine ungpikehåndledd kan dette være en god idè. Men den nye lenka koster vel sikkert både skjorta og buksa?
 
Er kompromiss vil være å montere en ny type lenke på 16610.

Passer det altså? Hmm..

Jeg vil foreslå en 16610 eller en 14060 av så ny dato som mulig. Da får du en moderne utgave av det klassiske kassedesignet som har fulgt Submarineren i titalls av år, og en klokke som tåler nær sagt alt. Jeg har også ganske smale håndledd og 116610 ser litt klumpete ut på meg.
 
Passer det altså? Hmm..

Jeg vil foreslå en 16610 eller en 14060 av så ny dato som mulig. Da får du en moderne utgave av det klassiske kassedesignet som har fulgt Submarineren i titalls av år, og en klokke som tåler nær sagt alt. Jeg har også ganske smale håndledd og 116610 ser litt klumpete ut på meg.

Jepp, det passer.
 
Hvilken liker du best etter å ha prøvd?

Uansett så er dette enkelt: Kjøper du en brukt sub får du nesten alltid igjen pengene. Begynn med en 16610, og prøv deg frem.

Brannfakkel: Jeg digger den gamle skranglelenka og hadde ikke giddet å jobbe for mye for å kjøpe en ny....
 
Takker for alle gode innspill!

Da gjenstår det bare å finne en nyere 16610 til en fornuftig pris. Er det noen som har en til salgs, eller vet om et bra sted å finne en? Forestiller meg at det blir mye rot og usikkerhet med å kjøpe fra utlandet med moms og toll osv..