Hvilken Tudor kan dette være?

Heldigvis ikke betalt stort. Burde av så mange årsaker lukta lunta

Hvis det viser seg at klokken er falsk, og vedkommende ikke vil heve, ville jeg ha vurdert forliksklage/søksmål. Du finner enkelt en mal til forliksklage på nett, og kjøpsloven er temmelig klar i din favør her, se kjøpsloven kap. IV vedr mangler m.m. og f.eks. p. 39. Dette kan du enkelt prosedere for forliksrådet selv, og kan vanskelig se for meg at det er så veldig tidkrevende.

Du kan jo sende en e-post/ringe vedkommende og høre hvordan han stiller seg til en forliksklage/søksmål, gjerne ha en ferdig utfylt forliksklage, som er klar til innsending med mindre han aksepterer heving.

Du kan sikkert klandre deg selv litt for dette, men jeg synes likevel at det er skurken som skal ta tapet her, ikke du.

Skjønner naturligvis at det kanskje blir litt mye hvis du kun har betalt smårusk, men det må jo likevel være snakk om noen tusen iom at det er en Tudor... Og så er det antakelig ikke første (eller siste) gang vedkommende utfører slike salg, så han har godt av å kjenne litt på at det finnes en bakside som er større enn at han må opprette en ny finn-profil...

Har glemt å oppdatere denne tråden. Saken endte i Forbrukerrådet. Fulgte selgers krav om ekthetsbevis mot at han dekte transport og bevis. Bjerke kunne ikke slå helt fast om uret var falskt da de ikke fikk inspisert det godt nok, sa de. Det var i en forfatning som gjorde at de ikke ville ta det mer fra hverandre. Grunnet tilstand var selger villig til forlik på å refundere halvparten. Kan leve med det. Er det lov å selge dette uret igjen hvis man informerer om at det med all sannsynlighet er falskt?

Juridisk er vel ikke videresalg av kopier i næring lovlig. Hva praksis er privat er jeg usikker på.

Jeg ville aldri svertet mitt navn/nick ved salg av en kopi - ikke en gang om du opplyser om dette tydelig. Risikoen er at neste eier selger den som ekte vare, og ballen er i gang på nytt.

Den beste løsningen for deg, hadde vært om du fikk hevet kjøpet i forliksrådet. Da du likevel takket ja til klokka til halv pris, synes jeg det er rett og rimelig at du beholder den selv.

Takk for svar. Du har helt rett. Denne får bli i heimen som et førstegangs ur til junior el. Saksbehandler i Forbrukerrådet hadde ikke helt troa på at jeg kunne få et bedre oppgjør ved å gå videre ettersom Bjerke ikke kunne slå fast falskhet. Det siste der om Bjerke skuffet meg litt, må jeg innrømme.

• Liker
Reaksjoner: Grendel