Hvilken Tudor? Samt andre tilhørende spørsmål.

Medlem
10. jan. 2017
Innlegg
2
Sted
Oslo
Var fast bestemt på å kjøpe en Speedmaster eller Seamaster, har nå fått øynene opp for Tudor. Jeg har mer eller mindre bestemt meg for Tudor og lurer i den forbindelse på om noen har tanker rundt hvilken modell som tåler min bruk best? Tenker da på forskjeller i urverk, materialer eller annet.

Det er Pelagos, Black Bay Dark og Heritage Black Bay Chrono jeg står mellom. Sistnevnte er jeg litt usikker på utseendemessig, står på listen frem til jeg har fått sett den live.

Klokken skal brukes mer eller mindre daglig i variert bruk, for meg ser det ut til at urverket på disse er ganske sammenlignbare og alle er COSC-sertifiserte. Er det en av klokkene som tåler en aktiv livsstil bedre enn den andre, eller er det fritt frem her? Foruten forskjellene utseendemessig, er det andre forskjeller jeg burde ta høyde for eller vite om? Vil den matte finishen på Black Bay Dark få mer synlig riper enn de andre? Alle tips om disse Tudor-klokkene mottas med takk!

Inntrykket mitt at Tudor er fullt på høyde og vel så det med Omega kvalitetsmessig, det er korrekt inntrykk? Servicekostnader på Tudor, omtrent som Omega?

På forhånd takk for svar.
 
Tja. Pelagos er i titan, så sånn sett skal vel den tåle mer enn de andre. Når det er sagt hadde jeg BBB selv og var storfornøyd. Bare pass på å kjøpe den på lenke! Du kommer til å angre hvis ikke :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ferrek_89
Hei, velkommen!
Jeg tror ikke det spiller så stor rolle hvilken modell du velger, og kan la utseende/funksjoner bestemme. Anbefaler sterkt at du prøver de forskjellige på armen også. Kvaliteten er topp, og på høyde med Omega og Rolex på mange måter. Tudor er eid av Rolex.

Synes selv Pelagos er tøff, og liker titan (lett på armen), den har mange små fancy detaljer, bl.a. lenkelåsen, beselring du "kjenner" når 12-posisjonen. Helt rå lume har den også. Hadde nok kjøpt den selv, hadde den kommet i 40mm i stedet for 42mm som blir hakket for stort for meg.

Black bay synes noen har litt tykk kasse (går mest på utseende da baklokket er flatt og klokken ligger bra på håndleddet) - så igjen se hvordan du liker looken og følelsen på armen. Flott klokke, har hatt en rød selv. Vet dessverre lite om holdbarheten på PVD coatingen, men ville nok ikke blitt overrasket om det kom noe riper etter hvert.mener DLC-coating generelt skal være bedre enn PVD. Se f.eks. her.

Jeg er ingen ekspert på de forskjellige verkene, men tipper at om du kjøper en brukt Pelagos eller Black Bay med forrige urverk så kan du muligens oppdrive noe rimeligere service hos uavhengige urmakere, enn på de nye inhouse-verkene.
 
Slår et slag for pelagos pre inhouse. Inhouseverket er bra det, men med tanke på fremtidig service er man mer frittstående med et ETA-verk. Min pelagos går pinlig nøyaktig, og er en perfekt hverdagsklokke. Det er nok en med inhouse også, men jeg liker ikke hele romanen som står skrevet på skiva. Zawatch har oppsummert detaljene godt ellers. Titan sies å ripe noe lettere enn stål, og det kan kanskje stemme. Noe jeg vet stemmer, er at titan spiser ripene bedre enn stål:)
 
  • Liker
Reaksjoner: ferrek_89 og andres
Takk for gode svar. Tidligere urverk enn inhouse blir ikke aktuelt. Når jeg kjøper skal den være ny. Får bare prøve de å se hvilken jeg liker best, det er tydeligvis det subjektive som kan avgjøre her, da forskjellene er relativt små.
 
Jeg synes ikke forskjellen mellom Pelagos og Black Bay er små. Sammenlignet med mobiltelefon er de ganske like men som klokker er de helt forskjellige.

Pelagos er moderne, selv om de prøver å lure på oss litt vintage med LHD versjonen. Men det er jo bare tøys. back bay peker bakover mot tidligere modeller. Noe som er godt beskrevet i denne dybdeartikkelen. Selv om dark ikke helt passer inn i skjemaet.



https://monochrome-watches.com/tudor-heritage-vintage-submariners-inspired-tudor-black-bay/

Black bay Chrono er foreløpig bare rar, men det endrer seg kanskje etter hvert.


Hadde jeg hatt håndledd som passer til dem hadde jeg Uten tvil spart til en Pelagos.

Lars Birger
 
Slår et slag for pelagos pre inhouse. Inhouseverket er bra det, men med tanke på fremtidig service er man mer frittstående med et ETA-verk. Min pelagos går pinlig nøyaktig, og er en perfekt hverdagsklokke. Det er nok en med inhouse også, men jeg liker ikke hele romanen som står skrevet på skiva. Zawatch har oppsummert detaljene godt ellers. Titan sies å ripe noe lettere enn stål, og det kan kanskje stemme. Noe jeg vet stemmer, er at titan spiser ripene bedre enn stål:)

Og riper i titan er mye mer overflate/hairlines som er lett å fjerne om det skulle vise seg nødvendig. Man får mye vekk med viskelær (null kødd) Så enig med @Thomas84 her, titan er fint på en hverdagsbeater.
 
  • Liker
Reaksjoner: ferrek_89