Hvilken utgave av Måneklokken er det som "gjelder"?

Medlem
29. des. 2015
Innlegg
161
Sted
Stavanger
lurer på og kjøpe en utgave av måneklokken, og lurer på hvilken utgave som "gjelder"? Ønsker synspunkter på dette, og gjerne begrunnelse
 
Kjøp den du liker best. :) Det finnes mange stilige varianter av speedmaster professional. Moon to mars, alaska project, mitsukoshi og andre mindre vanlige utgaver kan være alternativer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Jeg vil si at alle varianter med "First.... at moon", printet på baklokket er innafor. Og selvfølgelig er alle "pre-moon" alternativ absolutt innafor.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Hei, det jeg mener hever 3570.50/311.30.42.30.01.005 er at det buede plexiglasset mot den svarte skiven og de hvite viserne og indeksene skaper et visuelt uttrykk som gjør dette til den legendariske klokken det er (mye mer enn alt som har med MOTFM å gjøre). De andre modellene er mer moderne, automatiske, har dato og/eller innsyn bak, men de mangler den optiske kvaliteten som skapes av at hesalitten blir som en liten lupe med mindre refleks og skinn. Slank og smekker blir er den også!

Modellen er så tidløs i seg selv at man får mye vintage-kvaliteter uten å behøve å eksponere seg for service-mareritt, uviss historie osv. Når man har eid den i 20-30 år selv blir den jo vintage til slutt.

Mine subjektive begrunnelser!
 
Hei, velkommen til Tidssonen. Først og fremst: Kjøp den du liker!

Når det er sagt er det referanse 105.012 som er den referansen Neil Armstrong og Buzz Aldrin brukte på ferden til månen (Apollo XI). Gitt at det er en måneklokke vi snakker om her, er det i mine øyne denne som gjelder.

Er dette litt i overkant (man må lete litt for å få fatt i en), synes jeg de klassiske referansene (145.022 og seinere 3570) er gode substitutter. Så kan du eventuelt utvide med en LE som back-up. :)

EDIT: Glemte bilde av en 105.012: ;)

543F0B97-6073-4D93-BF96-D2159E654EFE_zpsaohj5gvl.jpg

543F0B97-6073-4D93-BF96-D2159E654EFE_zpsaohj5gvl.jpg
 
Redigert: