Hvilket år er denne fra? Omega Seamaster

Ser ut som du har fått god hjelp så langt! Viktigst: få notert referansen (på innsiden av baklokk) og serienummer (på verket) så kan mye sies om produksjonsår og hvilken modell dette er.

Denne du har her er en tidlig eksemplar fra Seamaster 30 kolleksjonen, som ble introdusert i 1962. Det kan man se av S i Seamaster som er en såkalt "coathanger s", dvs. en logo-variant som ble faset ut i 62/63. Seinere skive-varianter har ikke denne S-en. 30 står for 30 mm, og er da diameteren på det manuelle verket som sitter i disse, eks. kal. 269, men også andre kalibre i 200-serien.

Denne har sub-sekunder, dvs. at det etter all sannsynlighet er en kal. 268/9. Skal jeg tippe referanse, er dette en 125.003/7.

Selv om man begynte for alvor å utnytte 30 mm verket kommersielt med Seamaster 30 i 62, ble tidlige versjoner av verket utviklet allerede på 30-tallet, og er kanskje mest kjent for å ha blitt brukt i såkalte WWW-klokker fra andre verdenskrig. Etter krigen så man også 30 mm i Ranchero-er og PAF-Seamastere (Pakistanske luftforsvaret). Det finnes mye informasjon om dette verket der ute, det er bl.a. blitt skrevet en egen bok om 30 mm og de forskjellige variantene. Mye bra info på nettet også, denne artikkelen her f.eks. er ganske grundig.

Det ble solgt veldig mange Seamaster 30 på 60-tallet, og det finnes mange av disse i markedet i dag, ofte skadete, restaurerte og dette reflekteres ofte i prisen. Dyrere er typisk de som har militær proveniens/PAF/Ranchero, eventuelt eksemplarer i eksepsjonell god tilstand. Din er i ok/god stand, mangler original krone, enkelt å fikse hos f.eks. Simen Solvold eller en annen vel-utrustet vintage-urmaker (du trenger ikke kjøpe krone fra Nepal). :) Skiva ser, basert på bildene, ut til å være original også, dog er jeg litt usikker på kvart-sirkelen øverst på sub-sekund (?). Kan det være sekund-viseren som har laget dette merket? Tenker at 2-3000 for denne er en fair pris. Kult med original reim, spenna ser ut som de som kom originalt med klokka, men mangler signatur på innsiden.

Vis vedlegg 222841

Gratulerer med flott Omega!

Tusen takk, jeg er storfornøyd! :)
Og takker for god, mye og spesifikk informasjon!
Det hadde vært interessant å åpnet baklokket for å fått mer nøyaktig fakta om den.
Lurer veldig på hvem som har eid denne oppigjennom årene også, generelt historien på den. Forrige eier hadde ikke så mye historikk.
Det ser uansett ut som den ikke er brukt så altfor mye mtp at alt fortsatt ser fint ut (synes jeg da), og at originalreima fortsatt ser hel ut.

Kvart-sirkelen i sub-sekunder'n virker til å være slitasje fra sekundviseren. Jeg holdt lenge på å google meg "ihjel" for å finne andre gamle Omega'er med det "merket", fant ingen selvsagt. Det får være sjarmen til denne klokka, tenker jeg:)

Din er i ok/god stand, mangler original krone, enkelt å fikse hos f.eks. Simen Solvold eller en annen vel-utrustet vintage-urmaker (du trenger ikke kjøpe krone fra Nepal). :)
Jeg trengte ikke å kjøpe fra Nepal, men når Omega har en slik praksis de har når det gjelder deler, har jeg ikke lyst til å betale det hvite ut av øyet for å få tak i originaldeler, og dermed støtte delepolitikken deres. For ikke så mange år siden kunne du kjøpe alt av deler gjennom de du ville, men nå nekter Omega å selge til andre enn utvalgte forhandlere, og da blir både konkurransen og prisen deretter. Da kjøper jeg heller NOS fra Nepal. ;)

Litt kult med klokke fra Nepal. Du kan alltids fantasere om at den ble gitt i gave til en sherpa etter en vellykket bestigning av Mount Everest på sekstitallet.:cool:

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Litt kult med klokke fra Nepal. Du kan alltids fantasere om at den ble gitt i gave til en sherpa etter en vellykket bestigning av Mount Everest på sekstitallet.:cool:
Ikke klokke fra Nepal, kun glass og krone.
Uansett betenkelig at Omega kjører en sånn politikk at man ikke kan kjøpe deler til klokkene deres av de man vil.
Man skal være tvunget til å kjøpe kun av bestemte forhandlere, og da blir prisene deretter.
Trodde faktisk ikke EU-reglene tillot å drepe fri konkurranse og operere på grensen til kartellvirksomhet...

Ikke klokke fra Nepal, kun glass og krone.
Uansett betenkelig at Omega kjører en sånn politikk at man ikke kan kjøpe deler til klokkene deres av de man vil.
Man skal være tvunget til å kjøpe kun av bestemte forhandlere, og da blir prisene deretter.
Trodde faktisk ikke EU-reglene tillot å drepe fri konkurranse og operere på grensen til kartellvirksomhet...

Rolex har vel samme politikk og sikkert andre merker også, og f.eks Tesla. Uansett en meget tvilsom praksis spør du meg. De fordelene en slik politikk medfører blir totalt overkjørt av alle ulempene, men det bryr de seg altså ikke om.

Det er noen EU regler som regulerer slik handel ,noe som klokke produsentene "driter" i.
I bil verden er det slik at vi ikke kan nekte å selge originale deler til uavhengige verksteder så lenge de er godkjente verksteder.
Og så lenge et verksted er godkjent kan de ta service på alle merker(selv om jeg vet bedre);)
Ikke at bil bransjen noen gang har praktisert å ikke selge deler til alle men jeg har vært på møter hvor dette har blitt diskutert
og hvor regelverket stopper dette.

Ikke meningen å starte en annen diskusjon en trådstarter sin men ville bare nevne at det er regler for dette.....

• Liker
Reaksjoner: Grendel