Hvilket merke taper seg minst i verdi?

Medlem
12. april 2011
Sted
Haslum
Er veldig spent på hvilke merker som holder verdien best. Hvordan ville dere rangert disse? Hva med disse Limited Edition klokkene som bla Breitling ofte kommer med? Hvor mye påvirker dette verditapet?

- Rolex
- Panerai
- IWC
- Breitling
- Omega
- Tag Heuer

På forhånd takk!

Min erfaring er at sportsmodeller fra Rolex holder seg ganske godt i pris, kanskje tett fulgt av Panerai.

Som generell regel holder Rolex seg best av produsentene du har nevnt. Dette gjelder spesielt sportsmodellene. Om man ser på segmentet over har Patek alltid holdt seg godt.

Limited edition fra Breitling (eller andre produsenter) har jeg liten tro på i denne sammenhengen. For dyre og for liten etterspørsel.

Min rangering av listen din sortert etter verditap:

Rolex
Panerai
Omega
Breitling
IWC
Tag Heuer

Dette gjelder for Norge, der IWC er dyrt og lite etterspurt på bruktmarkedet (sammenliknet med de andre merkene). Om man ser på det internasjonale markedet vil vel IWC komme langt bedre ut.

Erfaringsmessig er Breitling og TH de som holder seg dårligst i verdi av de merkene.

Jeg synes omega har en lei tendens til å falle en god del i pris også, men kanskje bare min opplevelse etter å ha kjøpt et par stk brukt?

Rolex holder seg uansett vanvittig bra.

Limited editions, uansett merke, holder seg mindre bra.

Generelt sett er det ironisk nok slik at spesielle og limiterte modeller som faller mest basert på hva jeg har sett, ikke opplevd, etter noen år med klokkemani som hobby og en usunn avhengighet av å følge med på salgstråder her og i andre forum samt normale brukthandelskanaler.

Eksempler jeg kan tenke på er de fleste klokke + bilmerke samarbeidsmodeller (selv om breitling for bently ikke er så gal ;)), Omegas James Bond utgaver, Panerai og Ferrari osv.

Noen slike går andre veien (Rolex + Comex f.eks), men generelt sett blir det ofte for smalt for folk flest.

Limited editions, uansett merke, holder seg mindre bra.

Generelt sett er det ironisk nok slik at spesielle og limiterte modeller som faller mest basert på hva jeg har sett, ikke opplevd, etter noen år med klokkemani som hobby og en usunn avhengighet av å følge med på salgstråder her og i andre forum samt normale brukthandelskanaler.

Dette har nok mye med at en limited editions ikke er så veldig limited. Greit, en klokke det blir lagd i 20 til 30 eks kan kalles et begrenset opplag, men en Breitling som er "limitert" til 3000 stk er ikke veldig vanskelig å få tak i. Blir spennede å se hvordan prisen blir når Tag Heuer V4 treffer bruktmarkedet, limitert i 50 eks. Pris på 700k ny.

Mitt inntrykk er at Panerai er på god tur nedover listen?
Ser ut som det er få som har den som en "keeper" og derfor er det stort omløp,
noe som resulterer i stadig dårligere pris!
At Rolex er vinneren, Breitling og Tag er taperne hersker det vel liten tvil om.

Panerai holder seg godt, bare se den nye prislisten under Panerai forumet. De legger på 5% hvert eneste år. Utenom er det kun Rolex som holder :D

bust-up-gum-shirt-2-320.jpg

Panerai holder seg godt, bare se den nye prislisten under Panerai forumet. De legger på 5% hvert eneste år. Utenom er det kun Rolex som holder :D

Ser den, men se hvor mange Panerai som tilbys om dagen.
Er redd dette vil gjøre noe med prisen uansett.
Er nok fortsatt mange som ønsker seg Panerai av ymse modeller, men mange selger igjen også etter kort eierskap. (Been there, done that!)

Ser den, men se hvor mange Panerai som tilbys om dagen.
Er redd dette vil gjøre noe med prisen uansett.
Er nok fortsatt mange som ønsker seg Panerai av ymse modeller, men mange selger igjen også etter kort eierskap. (Been there, done that!)

Litt pussig, for min del fikk jeg den følelsen av å bare være hos Bjerke og prøve div modeller på armen. Hadde cash og var klar til å bestille, men det bare rant bort i sanden; før det var jeg helt klar for å løpe og kjøpe.

Hvem vet, kanskje følelsen kommer tilbake senere.

:D Var en tanke- realsjon mellom Sponons bump/ up på salgstråden. Det er vår ute! Panerai Strategi:

Here is the question: Did we do this to ourselves? By paying $30,000 for 5218-201A or $45,000. for Slytech? What about $25,000 for a 127? I think by buying and selling these pieces at such an inflated rate we ourselves have priced us (true Panerai collectors) right out of the market!

Here is my response: Good question. In part, yes we did but there is more to the equation. Think of the 5218 or the "A" series like oceanfront property....they aren't making it any more.....so the price continues to climb as more buyers search for a finite supply of magnificent watches.

The age old rule is when you have a price increase, you will lose a certain percentage of clients. This will be made up in the short term by the higher prices as you continue to cultivate new business to buy the remaining inventory

Interesting article I read in August Watchtimes. All watch prices are going to go up to equalize the dollar-euro-swiss franc. The rate increases will happen as often as the dollar exchange plummets. That said, rolex makes about 1mil watches a year. Panerai about 35,000. With the strong demand, the price will stay up

The USA is no longer watchmakers number one clients. For instance, Hong Kong was number one and bought 821 million dollars of swiss watches from Jan-April 2008,. Compare this to number two, USA of 757 mil over same time period. Japan was number three at 246 mil. China was up 66% in last year compared to USA 2%. It would actually hurt profits if they catered to Americans now. The prices will be always be consistent with the world market not the US market.

Hosse > Dette er noe som vil variere endel fra tid til en annen,- og ikke minst hvor i verden du befinner deg, tilogmed innen de Skandinaviske lande kan du se ulik etterspørsel på ulike merker / modeller.

Jeg har / har hatt alle de merkene du nevner. Min erfaring, basert over mange år, tilsier en rangering slik :

Rolex
IWC
Panerai
Omega
Breitling
Tag Heuer

Det må tilføyes at enkelte modeller innen et merke kan avvike en god del.

Mitt hittil største verditap, > 60% på mindre enn 6 mnd, har vært på en modell fra Glasshütte :(
Jeg tror også at basic (innstegs-) modellene til Panerai vil oppleve et større prisfall i løpet av et par-tre år...:confused:

Men for all del, jeg er ingen sannferdig spåmann! :grin:

En annen ting er at prisfall på en klokke er kun interessant i noen få scenarioer:

1. Du kjøper med viten om at du skal selge på et senere tidspunkt
  2. Du skal kjøpe brukt
  3. Ved tap/tyveri og forsikringsselskapets behandling av verditap

Med andre ord, om du kjøper en klokke for å ha den fordi du liker den og ikke har noen umiddelbare planer om å selge den på nytt er verditapet, strengt tatt, fullstendig irrelevant.

Kjøper du brukt blir det mest relevant i forhold til hva du selv skal betale, men dette er også tidvis irrelevant; en brukt klokke er verdt hva markedet vil betale og som kjøper er du en del av, og på enkelte limiterte modeller, det eneste markedet for nettopp klokken.

Hva det betyr i praksis er jo at det du er villig til å betale for en brukt klokke kan være hva den er verdt. Om du og selger blir enige er jo alt fryd og gammen.

+1 til det Christian sa.

Hvis du er bekymret for verditap, så bør du rett og slett ikke kjøpe nytt. Noe verditap vil det nemlig bli uansett. Og selv om du kjøper en Rolex, så er du ikke vaksinert mot verditap da heller. Plutselig dukker det opp fire like modeller på Finn samme dag som du bestemmer deg for å selge, og da må du enten vente til de andre er solgt, eller sette ned prisen så du blir billigst.

Det faktum at Rolex har innrettet seg slik at de klarer å ta ut en over gj.snittet prisøkning hvert år bidrar til atraktive bruktpriser. De er en mester i dette spillet. Omega og fler andre prøver seg vel på den samme prisstrategien. Krever nitidig og langsiktig markedsarbeid for å lykkes med dette. Er ikke sikker på at så mange andre enn Rolex klarer det.

Derimot vil jeg snu på det å si at merker med større prisfall åpner for gode kjøpsmuligheter for klokkeinteresserte som er opptatt av klokke som investering i glede

Har hatt samme følelsen for Breitling. Tror alldri jeg kommer til å eie en :D Innstegs- modellene til Panerai (005,111,112) vil neppe oppleve et større prisfall i løpet av et par-tre år. Mulig 15-20% Her det gjerne de dyrere modellene som taper seg er min opfatning. Panerai er grimme på prisøkning, lavere produksjonsvolum 300-2500 stk av hver serie. EUR/USD/NOK kurs er vel også av betydning?

Ihvertfall gjengs prisetting på ulika fora: Innkjøpspris ca 32.000. +/- - Salgspris ca 26-27.000 +/-

Every Panerai watch is limited in production. Only 2,500 PAM 111's are produced and sold every year. Because of this, Panerai watches have a high demand and often times sell within hours of making it to a display case. For example, I was in Las Vegas on vacation a few years ago. I stopped by Tourneau in Caesars Palace - they supposedly sell more watches than any other watch store in the USA. Their Panerai display cases were completely empty. I spoke with a sales lady and I was told they only had one Panerai in stock... and it was in the back. She said they sell out of Panerai within two days of receiving their shipment. I looked over to my left where there were hundreds of Rolex watches for sale. I'm not knocking Rolex - everyone knows how much I love Rolex, however this helps paint a picture regarding Panerai's supply and demand compared to other larger watch companies. This is why Panerai watches have become so expensive in recent years and is why they continue to increase in price/value at a steady rate.

http://www.timekeeperforum.com/showthread.php?2502-Panerai-111-Review

Just my 2cents :cool:

Rolex og Omega er massemarkeds merker med henholdsvis rundt 0,7 og 1 mill. solgte enheter årlig.
PAM er et nisjemerke og etter min mening et opphauset motefenomen med noen få tusen solgte enheter Det er klart det er lettere å holde prisen oppe når man er liten og eksklusiv. Endrer seg nok i de neste årene når Richemond skal cashe inn på PAM storyn i Shanghai og Moskva. Da kommer volumene og prisdisiplinen blir vanskeligere. Men Rolex har klart det tross store volumer, så hvem vet. Det er en del fanatiske Panerister der ute (og her hjemme). Men å komme trekkende med 2-3 år gamle panerista innlegg som sannhetsvitne for PAM sin prisstabilitet blir for dumt

Blev en mitt på..

Dvs en Omega.

Grunn at jeg er interessert i verditapet er at for det første hva jeg skal betale for en brukt klokke og for det andre hva jeg får for den når jeg skal bytte. Det vil med høy sannsynlighet bli aktuelt å bytte til en annen modell eller merke etterhvert. Uansett hvor fornøyd jeg er idag, så går man (jeg) etterhvert lei. Akkurat som med biler:)