Hvilket ur er et godt nybegynnerur?

Medlem
9. aug. 2011
Jeg har akkurat oppdaget Panerai-verdenen og har blitt veldig fasinert. Dette er helt nytt for meg og jeg lurer på om noen kan komme med råd om hvilke alternativer som kan anbefales som nybegynnerur?

Pam 111 er en av mine favoritter. Den har det meste også er prisen på brukt overkommelig.
Ellers er det Pam 112 Pam 000 eller 005.

Takk for tipsene, Frik.
Må si jeg liker pam000 og pam 112 meget godt. Rene og stilfulle ur. Noen som kan si noe om hva de ca ligger på brukt?

312 er min favoritt om dagen. Selvom jeg liker Radiomir serien best vokser dette uret på meg hver gang jeg ser bilder av det. Koster vel fort 10000kr mer enn de andre postet i tråden, men synes absolutt at det fortjener er stemme uansett.

pam31200c.jpg

Takk for tipsene, Frik.
Må si jeg liker pam000 og pam 112 meget godt. Rene og stilfulle ur. Noen som kan si noe om hva de ca ligger på brukt?

Etter hva jeg har sett ligger prisene på ca 20-25´ for 000 og 25-30´ for 112.
312 ligger nærmere 40´

Tipper de selges til noe lavere pris enn annonsert.

har litt sansen for panerai klokkene, men er det mye forskjell på størrelse mellom de forskjellige modellene?
Har en kompis som har en Pam000 og den syns jeg var ganske nice på både størrelse og hvordan den satt på hånden, men vil andre modeller ha annen passform eller størrelse? Takk :)

Luminor serien finnes i 40 mm (fy fy å kjøpe;) 44mm som vanlig og noen modeller i 47mm
Submersible serien er vel 44 og noen modeller i 47mm også er de vel noe høyere enn luminors?

Radiomir kommer i 42mm og 45mm såvidt jeg vet.

Selvom du skal ha "nybegynner" pam, prøv å finn en med sandwich dial.. f.eks 111 har det. Ser så flott ut på armen.

Luminor serien finnes i 40 mm (fy fy å kjøpe;) 44mm som vanlig og noen modeller i 47mm
Submersible serien er vel 44 og noen modeller i 47mm også er de vel noe høyere enn luminors?

Radiomir kommer i 42mm og 45mm såvidt jeg vet.

Selvom du skal ha "nybegynner" pam, prøv å finn en med sandwich dial.. f.eks 111 har det. Ser så flott ut på armen.

hehe ja vil jo ha litt størrelse på det da.. 44 mm er vel midt i blinken.. Men hva er "sandwich dial" ? prøvde å se bilder på google, men kan ikke si at jeg helt vet hva det er :p

Sandwich dial er at skiven består av to plater oppe på hverandre, der det selvlysende materialet er malt på den underste platen. Tallene er skåret ut i den øverste, slik at den sevlysende pastaen på platen under vises/tyter litt opp i tallene.

Sandwich dial er at skiven består av to plater oppe på hverandre, der det selvlysende materialet er malt på den underste platen. Tallene er skåret ut i den øverste, slik at den sevlysende pastaen på platen under vises/tyter litt opp i tallene.

jaja lærer noe nytt hver dag :p men er det mange av klokkene som ikke har denne type dial da? må jeg vel søke rundt og finne ut hvilke jeg skal se på.. Hvis det ser best ut må jeg nesten ha meg en med det hvis det blir en panerai klokke :)
Noen som vet hvilke urmakere som har panerai i oslo/stavanger?

jaja lærer noe nytt hver dag :p men er det mange av klokkene som ikke har denne type dial da? må jeg vel søke rundt og finne ut hvilke jeg skal se på.. Hvis det ser best ut må jeg nesten ha meg en med det hvis det blir en panerai klokke :)
Noen som vet hvilke urmakere som har panerai i oslo/stavanger?

Er vel kun Urmaker Bjerke som er AD på Panerai her i landet, så da vet du jo hvor du må ta turen;)

ja da er det jo ikke så mange andre plasser å se på de :p må nesten ta turen innom snart og kikke litt... De har vel det meste der ihvertfall :)

Panerai "begynner" ur

Det er alltid vanskelig å diskutere smak, men min "begynner" Panerai ble en 359, og grunnen var:

Jeg synes sandwich dialen er mer gjennomført en ordinær dial.
Tallene er mer diskret i "kaffe-latte-farge" og ikke "baderoms-grønn"
Uten forstørrelse "klump" over dato ser klokken "nostalgisk" ut.
Sømmen på remmen er lys beige/offwhite og den holder fargen lengre enn hvitt som allikevel blir skittent ved bruk.
Vel det var nå mitt valg, jeg skulle gjerne hatt en av nesten hver modell men da blir jeg vel "lagt inn" .....
Kansje et lite aber med 359 da den er sårbar for hairlines på grunn av den helpolerte kassen.

Jeg lover deg ialfall en ting: En tur i kjelleren til Bjerke på Karl Johan og en prat med Atle og du er "solgt". (hvis du ikke har vært der allerede)

den panerai 270 klokka di moore var utrolig fin. Eller en av mange veldig fine klokker du har da :p
Veldig vanskelig å sikte seg inn på noen modeller blant så mange nice, men her går det jo for min del på pris da.. Må jo begynne en plass, men skal nok få en fin en for pengene jeg legger i det :)
Har vært å sett på Bjerke for en stund siden, men aldri prøvd noe så tenkte å ta turen om ikke så altfor lenge.