Hvis klokker var biler?

Enig, Tore. Jeg klarer ikke helt se linken mellom stilrene BMWer og glorete bling-bling.

Som klokke- og bilnerd har jeg prøvd meg på denne øvelsen utallige ganger, uten hell. Den eneste sammenligningen som står seg lenger enn to minutter er Rolex/MB, av de grunnene som Douglas ramser opp i JoLus innlegg.
 
Enig, Tore. Jeg klarer ikke helt se linken mellom stilrene BMWer og glorete bling-bling.

Som klokke- og bilnerd har jeg prøvd meg på denne øvelsen utallige ganger, uten hell. Den eneste sammenligningen som står seg lenger enn to minutter er Rolex/MB, av de grunnene som Douglas ramser opp i JoLus innlegg.

Det har kanskje noe med hva slags type folk som kjøper BMW og Breitling? Skal være forsiktig med å tråkke noen på tærne her, men det er jo en typisk "nordsjøarbeider-kombinasjon" ;) Lav utdannelse, høy lønn og FrP-velger.

Neida, fra spøk til alvor. BMW er fantastiske biler, og Breitling lager noen utrolig fine klokker.

Edit: ... og dette er selvfølgelig ikke ment som et hån mot verken nordsjøarbeidere, Frp-velgere, BMW- eller Breitling-eiere :)
 
Det er dette som er så komisk. Folk bruker så mye energi på å tenke påhvilke signaler de sender ut ved sine valg av klokker, biler, etc og så blir signalene så vidt forskjellig tolket. I min verden vil profilen du beskriver nok gjerne kunne gå med en polert Breitling, men bilen vil være en amerikansk SUV med førkrigsmotor og bladfjærer. Tahoe, Suburban, Hummer H2, etc. Ser man bort fra tidlig 90-talls 3-serie coupeer med tribal-lakkering (og kanskje X6) skal man lete lenge etter bling på en BMW.
 
Jeg ville ikke kalt det komisk selv. I likhet med klær og biler, så er klokker identitetsbyggende. Det er mulig ikke alle er bevisst om det, men jeg vil tro at folk flest er opptatt av hvilke signaler en sender ut om seg selv.
 
Jeg ville ikke kalt det komisk selv. I likhet med klær og biler, så er klokker identitetsbyggende. Det er mulig ikke alle er bevisst om det, men jeg vil tro at folk flest er opptatt av hvilke signaler en sender ut om seg selv.

Apropos Frp, Fidel Castro sporter Rolex.., en på hver arm faktisk:mrgreen:.

Selv velger klokke etter feelingen den gir meg. Flere ganger skulle jeg faktisk ønske at klokken jeg hadde på var usynlig for andre enn meg, slik at mine signaler ikke ble "farget" av andres oppfatninger. Bilen min derimot er en gammel haug jeg slettes ikke skjemmes over:cool:. Rart med det..
 
Hva har Frp med Castro å gjøre?

Det samme som Nordsjøarbeidere, lav utdannelse og Frp har å gjøre med hverandre. Også sett i sammenheng med at det var "signaler" vi snakket om :p Skulle bare være vittig.;)

Edit: Hva slag bil passer på en som går med en klokke på hver arm?
 
Jeg ville ikke kalt det komisk selv. I likhet med klær og biler, så er klokker identitetsbyggende. Det er mulig ikke alle er bevisst om det, men jeg vil tro at folk flest er opptatt av hvilke signaler en sender ut om seg selv.

Jeg er selvfølgelig enig i det. Poenget som jeg tar opp i innlegget mitt er at det er komisk hvor mye tid vi bruker på å definere oss gjennom tingene vi eier når signalene oppfattes så forskjellig. Vi kan ikke kontrollere hvordan mottakerne oppfatter signalene, men må satse på at markedsføringsavdelingen til bil-, klokke- eller klesmerket klarer å opprettholde statusen vi ønsker å dra veksel på. Spesielt morsomt blir det når man overfører signaler fra en kultur inn i en annen, og disse ikke blir forstått. Det trenger ikke å være over landsgrenser eller store kulturforskjeller. Flere her inne har sikkert opplevd at en gammel sub på nato har gitt en del skjeve blikk blant venner som man ellers har mye til felles med.

Heuer: Jeg kan ikke tenke meg at din 3-serie hadde tribal-lakkering, kromfelger eller plysj på dashborder. Enhver 3-serie (og enhver BMW) har kjøreegenskaper som fortjener respekt, uavhengig hva man ellers måtte mene om dem.
 
Jeg ser sammenlikningen Rolex-Mercedes, men vil allikevel komme med et litt uortodokst forslag: Rolex-Porsche?
Begge to er ikoner innenfor sine felter med lang historie. Kan virke flashy for de som ikke er særlig interessert, men en favoritt blant de som faktisk er interessert. Både bil og klokke er populær blant kjennere og de som faktisk vil flashe. Er solid bygget, og er bygd for å brukes, passer til det meste, og er meget populære verden over. Gamle og sære modeller får gjerne samlerstatus og det blir enten hat eller elsk. Når det først er noe som skal fikses så kan det ofte koste litt? :)
 
Forslag:

Rolex = Mercedes (kvalitet som ikke er eksklusiv)
Tudor = Smart ;)
Patek = Pagani (skreddersøm av høyeste eksklusivitet)
Seiko = Toyota (innovativ & til tider kjedelig)
Omega = Audi (mange modeller, ønsker enda mer ekslusivitet)
Steinhart = Caterham (bygger videre på andres modeller)

tar ikke flere i farten.

Certina = Volkswagen (Bra, utbredt, men ikke så spennende)
BMW = Omega (Mer sportslig enn Mercedes)
Tag Heuer = Audi (Overpriset Volkswagen/Certina) ;)

Hvem er Lada? :p

Jeg er litt bilinteressert men aldri tenkt linken mot klokkeinteressen.
Er omegafan + har en Gammel Certina etter min far.
Jeg kjører Audi og Volkswagen. Da ble jo dette pluttselig veldig riktig :p
 
Jeg ser sammenlikningen Rolex-Mercedes, men vil allikevel komme med et litt uortodokst forslag: Rolex-Porsche?
Begge to er ikoner innenfor sine felter med lang historie. Kan virke flashy for de som ikke er særlig interessert, men en favoritt blant de som faktisk er interessert. Både bil og klokke er populær blant kjennere og de som faktisk vil flashe. Er solid bygget, og er bygd for å brukes, passer til det meste, og er meget populære verden over. Gamle og sære modeller får gjerne samlerstatus og det blir enten hat eller elsk. Når det først er noe som skal fikses så kan det ofte koste litt? :)

Som eier av begge merkevarer og begge "ikoner" (911 og sub) har jeg tenkt tanken selv...
Men samtidig er mercedes <-> rolex også fryktelig god, men akkurat 911 og sub henger mer sammen. Begge har utviklet seg veldig siden dag én men er fortsatt umiskjennelige som hva de er - du ser at en sub er en sub om den er fra 2012 eller er 40 år gammel.

Det samme kan sies om en 911 :).

Treffende nok har du purister på begge sider av vintage <-> ny både i 911 og sub land, noen går begge veier mens mange blir veldig polarisert på ene eller andre.

(Og begge anbefalles på det varmeste - alle burde ha eid en 911 og alle burde ha eid en sub!)
 
hehe, enig! Har ikke eid, men er i markedet for begge to, og som den vintage-romantiker jeg er, begge må være late sixties :cool:
 
Ser ut som Hublot prøver å koble seg litt opp mot Lamborghini? ;)
[video=youtube;tdyMeLzcA8w]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tdyMeLzcA8w#at=75[/video]

En ting jeg så nå.. Klokken bytter arm ganske mange ganger i den videoen der! :p

Noen som ser hvem hublot det er? :S
 
Skjønner ikke hvorfor de viser Hubloten så mange ganger når det er en Lambo Blancpain Edition. Lamborghini har da virkelig ikke noe samarbeid med Hublot:roll:

Ang hvilken Hublot det er ser det ut som en litt eldre All Black Big Bang.