Hvor går grensen?

Medlem
9. mai 2012
Innlegg
137
Sted
Trondheim
Hvor går grensen på når uret er for dyrt til å bruke til hverdags?
Er tømrer selv og bruker ikke min Seamaster PO på jobb.
Bruker det overalt ellers.
 
Det svarer vel seg selv? Det er selvsagt helt individuelt. Det er folk her inne som bruker Pateker som beaters, så det kommer vel ann på lommebok og prioriteringer. For min egen del bruker jeg alle mine klokker til alt, med unntak av en vintage jeg arvet av min oldefar. For meg er ting verdiløse om de ikke brukes.
 
Tømrer er jo ekstrem sport for et mekanisk ur - uansett prisklasse. Hadde nok holdt meg til en G-shock e.l på jobben.
 
  • Liker
Reaksjoner: kjetil_s
Bruker Patek til det meste. Jobb og fritid, ferie og fest, mao til det meste. Grensen går ved misbruk, da tar jeg en billig beater
 
Det svarer vel seg selv? Det er selvsagt helt individuelt. Det er folk her inne som bruker Pateker som beaters, så det kommer vel ann på lommebok og prioriteringer. For min egen del bruker jeg alle mine klokker til alt, med unntak av en vintage jeg arvet av min oldefar. For meg er ting verdiløse om de ikke brukes.
Selvsagt er det individuelt, men det er jo nettopp derfor det er litt moro og interessant å høre hvor grensa til hver enkelt går.
 
Er håndverker selv og ser at klokkene får mye juling. Bruker de fleste klokkene på jobb men det kommer ann på hva som skal gjøres den dagen. Speedmasteren blir ikke brukt på jobb i det hele tatt. Ikke Tissot Navigatoren heller.
Samme hvilken klokke det er gjør det litt vondt når den skrapes opp på gammel takstein.
 
Har overhalt motorer med alt av Rolex og Omega f.eks. Grensen går vel på ur jeg er veldig redd får å få tydelige store riper. Klokkene tåler det, men noen klokker kler ikke riper i det hele tatt. Helpolert Reverso f.eks.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preben Lidi
Avhenger, som de fleste sier av "tid og sted." Bruker alle mine ur i hverdagen / på jobb, men ser ingen hensikt i å ha på Omega De Ville når skal ta opp båten :) Til det har vi i stedet G-shock og Seamaster

Min preferanse på ur er for øvrig "pilot" og "Explorer-type", så har ikke så mange "fine" ur uansett.
 
  • Liker
Reaksjoner: Individual
Kan bruke Daytonaen når som helst, men prøver å ha min egen limit sånn at den blir brukt litt sjeldnere. Det er den dyreste klokken jeg har, og behandles litt deretter.
 
Jeg er forsiktig med klokkene mine. Har kjøpt billig Seiko 5 til røff bruk, men ville ikke ripe opp den heller. Syntes den var for fin... "Redningen" for meg ble å bytte til meg en som allerede var utsatt for røff bruk, en Seiko 007. For meg handler det ikke så mye om pris, mer om angsten for den første ripa....
 
Foreldrene min programmerte meg sånn at "ting" skal mann ta vare på, uansett verdien. Grense går som nevnt bruk/misbruk som vil altid være subjektiv. Å bruke fin mekanisk klokke til mange tusen til gressklipp og rengjøring av takrenner kan sammenlignes med å kle på seg tux og pensko for å mekke bil eller vaske WC.

Men det gjelder bare meg og eindelene min :)
 
Har en PO selv som brukes til det meste. Er selvsagt påpasselig med riper, men gressklipping og bading i sjø er innafor. Synes klokker skal brukes til det de var tenkt til, hvis ikke har man kjøpt for dyr klokke! Snekring på huset derimot anser jeg som risikosport for delikate ur, så da blir den tatt av!!
 
  • Liker
Reaksjoner: Individual
En Range Rover er i utgangspunktet laget/dimensjonert for hardcore offroad kjøring. Jeg ville funnet det underlig om jeg så en brenn ny RR presse seg gjennom busker og trær. Tenker egentlig det samme om bruk av klokker ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jone og bjorngb
Alle har vel en personlig inntektsbasert grense for hva de synes er akseptabelt å bruke på en ekte hverdagsbeater, men for min del går vel grensen rundt 15k.
Akkurat fin nok til at man vil bruke den hver dag, men ikke dyr nok til at man går konken hvis noe går skikkelig galt.

ikke det... hadde jeg hatt en sub ville jeg sikkert brukt den til alt mulig den også, så det kommer vel kanskje mest an på om man synes designet tåler en ripe eller to.
ville ikke skiftet eksos med en GS på armen for å si det sånn ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Safe