Hvor går veien?

Medlem
31. juli 2011
Sted
Sandnes
Ble melankolsk igår kveld i tanker om å overlevere mitt mekaniske ur til min datter en gang i fremtiden når hun vokser til. Det er leenge til og i den forbindelse kom jeg til å spinne rundt hva teknologien bringer. Her på TS er vi for det meste konservative mekanikere, det skal ikke drives av strøm, verken av tradisjonelt batteri eller ulike solare løsninger. Hvor er det mekaniske uret om 40 år? Finnes det urmakere igjen som vet å serve et automatisk ur? Hvor går de store produsentene? Hva kan fikles med under panseret på en Rolex for at folk her inne vil skygge banen og si at; Nei dette er ikke som i gamle dager, dette vil jeg ikke ha noe av!

Er det ingen som har noen tanker om dette? Hva skal til for å rokke ved dine fab 5 produsenter og hvor er de om et halvt sekel?

Er det ingen som har noen tanker om dette? Hva skal til for å rokke ved dine fab 5 produsenter og hvor er de om et halvt sekel?

Om alle plutselig lager 48mm Quartz og kun det blir det utelukkende vintage på meg ;).

Mye av det "vi" liker er jo egentlig umoderne, hommages og subtile hint til fordums storheter og evige klassikere.

Om X år tenker jeg du fint kan "3D-printe" reservdeler til din Rolex av idag. Så lenge det er etterspørsel er det leverandører. Jeg tror nok Subbens design som stått seg i 50 år fint står seg 50 til.
Det er i hvert fall det jeg inntaler meg på vei mot noe så idiotisk som klokkekjøp til en månedslønn når den dag kommer ;)

Du ser jo for eksempel at LP blomstrer (nåja) tredve år efter at CD'en kom fordi mennesker liker det genuine og mekaniske/analoge.

Om X år tenker jeg du fint kan "3D-printe" reservdeler til din Rolex av idag. Så lenge det er etterspørsel er det leverandører. Jeg tror nok Subbens design som stått seg i 50 år fint står seg 50 til.
Det er i hvert fall det jeg inntaler meg på vei mot noe så idiotisk som klokkekjøp til en månedslønn når den dag kommer ;)

Du ser jo for eksempel at LP blomstrer (nåja) tredve år efter at CD'en kom fordi mennesker liker det genuine og
mekaniske/analoge.

Ja ikke alltid etterspørsel fører til fortsatt tilbud. Design tenker jeg ikke på denne sammenheng, men hva urene har under panseret. Hvor mye kan et mekanisk ur utvikles/oppdateres før det ikke lenger er å sammenligne med dagens utgaver. Vil ikkemekaniske ur drives av godt gammelt lodd eller feks væske som det hydrouret eller hva det het som var i en tråd her for en tid tilbake. Aner ikke bare lurer på om andre her tenker på slikt.

Teknologien, les mekanikken, i våre tradisjonelle mekaniske klokker har vel ikke endret seg merkverdig siden de første automatklokkene kom på 40-50tallet. Finishen samt antall komplikasjoner har endret seg med teknologien, men prinsippene er vel like.. Tenker at det vil komme mange konseptklokker og at disse vil være i vinden en stund, men at vi vil falle tilbake på det som er magi, nemlig tannhjul og springfjærer. Interessen er jo økende på verdensbasis for mekaniske ur og etter hva jeg forstår så er det ikkje mangel på rekruttering til urmakeryrket. Tror lite har endret seg om 50år. Hadde vi kjøpt klokker for tidsberegning hadde quartz hvert ledende.

Gode poenger her ja. Men er det mekaniske urverket mulig å utvikle mer. Hvor tett opp til quartztid er det mulig å komme.

Er ikke spørsmålet mer hvor viktig det er at en mekanisk klokke går likt med Quartz?
Jeg har en Quartz - sinn ux som får nesten like mye wristtime som de andre, men forskjellen i nøyaktighet er ikke spesielt viktig for meg.

Rent teknologisk er vi mer enn langt nok fremme til at mekaniske ur for lengst er avleggs når det kommer til ren pragmatisk tidsmåling. Det har vi egentlig vært utrolig lenge. Vi har i dag atomsynkroniserte quartzur som kan gå mer eller mindre 100% korrekt til enhver tid, men parrallelt med at disse eksisterer så lever også mekaniske ur i beste velgående. Den eneste faktoren som kunne gjøre mekaniske ur avleggs - nøyaktigheten - har vist seg å ikke ha stor betydning etter "quartzkrisen" blåste over.

Så populariteten av mekaniske ur vil nok være helt lik i fremtiden, om ikke enda større hvis flere begynner å lengte etter det "sjelfulle" og analoge. Det er tross alt fascinasjonen av finmekanikken, håndverket og kunsten i disse klokkene som er grunnen til at de enda er så populære. Og fascinasjonen for slike ting vil alltid mennesker ha.

Så kort sagt, mekaniske ur er her for å bli. :)

For meg ikke viktig at et mekanisk ur er like nøyaktig som et atomur. At teknologien lenge har vært "avlegs" er for så vidt sant. Man ser jo at mekaniske urverk utvikles til å bli bedre, gå mer nøyaktig. At quartzur er mer driftsikre over tid er jeg ikke nødvendigvis enig i. Ser man litt sci-fi på det så er vi jo på god vei inn i EMPvåpen æraen, det er jo ikke en god ting for elektroniske dippedutter generelt. Vil elektromagnetisk stråling påvirke mekaniske urverk? En Seiko automatic trenger vel ikke service like ofte som et quartzur trenger nytt batteri.

Da har jeg skuet inn i spåkula mi, og der ser jeg følgende:
Om 40 år er mekaniske klokker mer populære enn noen sinne.
Urverkene inneholder det ypperste innen moderne materialteknologi, og nøyaktigheten er fremragende. Nesten på linje med quartz faktisk...
Alle vil ha en vintage rolex, og samlingen min er verdt millioner. Minst.:cool:

Håper at en av de store sveitsiske har laget en variant av Spring Drive til da. Elsker det urverket, men takler ikke helt Seiko-designet, og tanken på å bruke rundt 50K på merket Seiko er også meget fjern for meg, dessverre...
Får lage meg en frankensveitser med Spring Drive om det ikke skjer. Igor! Give me the brain!!

På mekaniske klokker vil alt være mindre. Mindre tannhjul og mindre frikasjon. Antimagnetiske materialer kan benyttes og magnetisme benyttes som lagre. De små dimensjonene kombinert med nye materialer vil gi større plass til fjæra = større gangreserve.
Det vil være urskiva som er begrensningen i forhold til klokka.
(Jeg snakker om "masseproduserte" klokker, ikke konsept, "one-of-a-kind".
Nye funksjonelle metoder for lagringen av energi. Komprimert luft ? Væske som absorberer energi ?
Overføringen fra fjær til tannjhul vil være mer nøyaktig, fler bps og/eller tendere til uendelig/sømløs.
Kanskje får vi en mer 3-dimensjonal klokke isteden for 2-dimensjonal med flere lag.
Hadde jeg hatt fasiten kunne jeg blitt rik...........

God helg