Som overskriften sier er jeg litt nysgjerrig på hva folk tenker?
Når blir et ur vintage?
Når blir et ur vintage?
Redigert:
Individuelt. Mitt svar: Pre-quartz, dvs. alle klokker fra før 1980-1985.
Individuelt. Mitt svar: Pre-quartz, dvs. alle klokker fra før 1980-1985.
Det må være fra før 1969 om du skal følge den tankegangen
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Astron_(wristwatch)
Før quartzkrisen synes jeg høres mer riktig ut en Pre-quartz
Mener du da at det alltid må være pre-quartz for at det for deg skal være vintage?
Når en klokke kan kalles vintage så kan man få mange svar tror jeg. Men år så er det vel ca 30 år mener jeg som er "normalt" før noe kalles vintage. Noen mener en klokke med luminova/superluminova ikke kan kalles vintage noen gang. For meg er vintage helst med tritium (Radium o.s.v) og plexiglass. Men klart en tritium klokke med safir kan vel også betegnes som vintage når de får noen år på beina. Dette er min mening og hva jeg mener å huske jeg har lest, men det kommer nok sikkert noen klokke ord inn på banen her etterhvert fra folk som har mer peiling enn meg.
Jeg syns også at rundt 30 år +/- litt er passende.
Men helt klart, det blir en individuel vurdering en får ta.
En annen innfallsvinkel til hele greia med vintage - er å tenke litt utenfor boksen.
Dvs. ikke relatere begrepet kun til tid - men til tilgjengelighet.
Hvorvidt klokker som masseproduseres i dag vil være å anse som vintage i fremtiden tviler jeg egentlig litt på.
Spørs om de overlever 30 ++ år..
Regner med at om 30 år så vil det være ganske kult med en iPod fra 2001 som fortsatt fungerer ..
Kanskje litt sånn som vintage platespillere?
Det som er fascinerende med klokker er at de er funksjonelle selv etter 30-50 år. En iPad vil (høyst sannsynlig) ikke være funskjonell. Heck - en iPad som er oppgradert til et iOS 2-3 ganger er jo ikke en gang funksjonell.
Spørs om de overlever 30 ++ år..
Regner med at om 30 år så vil det være ganske kult med en iPod fra 2001 som fortsatt fungerer ..
Kanskje litt sånn som vintage platespillere?