Hvor gammelt bør et ur være før det kalles vintage?

Når er en klokke vintage


  • Antall stemmer
    35
Når en klokke kan kalles vintage så kan man få mange svar tror jeg. Men år så er det vel ca 30 år mener jeg som er "normalt" før noe kalles vintage. Noen mener en klokke med luminova/superluminova ikke kan kalles vintage noen gang. For meg er vintage helst med tritium (Radium o.s.v) og plexiglass. Men klart en tritium klokke med safir kan vel også betegnes som vintage når de får noen år på beina. :) Dette er min mening og hva jeg mener å huske jeg har lest, men det kommer nok sikkert noen klokke ord inn på banen her etterhvert fra folk som har mer peiling enn meg.
 
Mener du da at det alltid må være pre-quartz for at det for deg skal være vintage?

Selvsagt ikke. Dette vil endre seg. Og igjen: Det er individuelt.

Når det er sagt er det ofte fra før 1980-1985 som blir vurdert som vintage. Merk at jeg sier ofte her. Det finnes selvagt divergerende oppfatninger. Eksempel fra Chronocentric sitt Heuer-forum:

"Vintage Heuer Discussion Forum - The place for discussing 1930-1985 Heuer wristwatches, chronographs and dash-mounted timepieces. Online since May 2003."
 
Jeg skjønte, men det kan jo være at noen misforsto.
Dette med vintage tror jeg er veldig
individuelt men jeg synes 30 år er et fint utgangspunkt for både klokker og biler. Tror Ebay også har satt dette som skille
 
Når en klokke kan kalles vintage så kan man få mange svar tror jeg. Men år så er det vel ca 30 år mener jeg som er "normalt" før noe kalles vintage. Noen mener en klokke med luminova/superluminova ikke kan kalles vintage noen gang. For meg er vintage helst med tritium (Radium o.s.v) og plexiglass. Men klart en tritium klokke med safir kan vel også betegnes som vintage når de får noen år på beina. :) Dette er min mening og hva jeg mener å huske jeg har lest, men det kommer nok sikkert noen klokke ord inn på banen her etterhvert fra folk som har mer peiling enn meg.

Om 50 år når vi har superduperluminova og AR/sapphire-fusion-krystall (eller nå i den dur :p) så skal du se at vi snakker om de gamle skranglete vintage-subene fra 2000-tallet ;)
 
Jeg syns også at rundt 30 år +/- litt er passende.
Men helt klart, det blir en individuel vurdering en får ta.
 
En annen innfallsvinkel til hele greia med vintage - er å tenke litt utenfor boksen.

Dvs. ikke relatere begrepet kun til tid - men til tilgjengelighet.

Hvorvidt klokker som masseproduseres i dag vil være å anse som vintage i fremtiden tviler jeg egentlig litt på.
 
Jeg syns også at rundt 30 år +/- litt er passende.
Men helt klart, det blir en individuel vurdering en får ta.

Det kan være en grei definisjon, det samme som veteranbil :)

Rent historisk synes jeg det går et skille på begynnelsen av 70 tallet, da quartz klokkene kom på markedet.
 
En annen innfallsvinkel til hele greia med vintage - er å tenke litt utenfor boksen.

Dvs. ikke relatere begrepet kun til tid - men til tilgjengelighet.

Hvorvidt klokker som masseproduseres i dag vil være å anse som vintage i fremtiden tviler jeg egentlig litt på.

Spørs om de overlever 30 ++ år..

Regner med at om 30 år så vil det være ganske kult med en iPod fra 2001 som fortsatt fungerer ..
Kanskje litt sånn som vintage platespillere? :)
 
Spørs om de overlever 30 ++ år..

Regner med at om 30 år så vil det være ganske kult med en iPod fra 2001 som fortsatt fungerer ..
Kanskje litt sånn som vintage platespillere? :)

Det som er fascinerende med klokker er at de er funksjonelle selv etter 30-50 år. En iPad vil (høyst sannsynlig) ikke være funskjonell. Heck - en iPad som er oppgradert til et iOS 2-3 ganger er jo ikke en gang funksjonell. :mrgreen:
 
Det som er fascinerende med klokker er at de er funksjonelle selv etter 30-50 år. En iPad vil (høyst sannsynlig) ikke være funskjonell. Heck - en iPad som er oppgradert til et iOS 2-3 ganger er jo ikke en gang funksjonell. :mrgreen:

En iPad er et finfint serveringsbrett om 30 år.
 
Spørs om de overlever 30 ++ år..

Regner med at om 30 år så vil det være ganske kult med en iPod fra 2001 som fortsatt fungerer ..
Kanskje litt sånn som vintage platespillere? :)

Endel logiske brudd her etter mitt syn:
- det spørs ikke noe særlig om klokkene varer 30+ år, sannsynligheten for det er sky high
- vintage platespiller = utrangert iPod? Nope. Vil vel heller si 30år gammel iPod = 386SX (= junk).
- utrangert iPod kult? Mulig det, vi snakker like kult som en FM radio i 2017.
 
Da jeg arbeidet på Teknisk Museum (80/90-tallet) lærte jeg om definisjonen for veteranbil.
- Veteranbil = før Første Verdenskrig
- Vintage = før 1930

Resten var egentlig ikke interessant, MEN i Norge hadde vi en betegnelse "Past Vintage" for biler frem til Andre Verdenskrig.
Alt etter Andre Verdenskrig var "bruksgjenstander uten interesse".

Jeg vil bare nevne at jeg ikke var enig i dette siste punktet, og at min definisjon for gammel interessant bil er ganske vid. Således også med klokker. Hvis alt etter Andre Verdenskrig skulle være spikerstål og egnet som moring....

:cool: