Hvor kjøpe lugs (edit: springbars) ? hos urmaker?

Medlem
31. mai 2011
Jeg har en Lum-Tec B16 som har vært inne til service, og selvfølgelig glemte jeg å få tilbakesendt lugsa som fulgte med. Er dette noe vanlige urmakere har inne, eller må jeg bestille fra det store utland?

Du mener nok spring bars. Disse kan du få kjøpt billig på eBay. Kjøpe gjerne 15-20 stk når du først kjøper. Er forbruksvare det der.

Tror man får tak i lugs på samme sted man får kjøpt sleggefett og blinklysolje ;)

Er vel kansje springbars det heter ja. Lugs er vel en del av kassen. Spørsmålet var om urmakere vanligvis har slikt? Springbars altså ,)

Vi urmakere kaller det baretter ;)

Eller "stifter". Forstod ingenting første gang jeg gikk inn hos den lokale urmakeren for å slå av en prat (etter jeg hadde blitt medlem på diverse klokkeforum).

Ører, horn, stifter, baretter.... Rett før jeg trodde vi snakka om jakt :p

Er ingen urmaker med respekt for seg selv ikke har springbars.

Men det er mulig det heter barrett eller stift i hans verden (ref en gammel tråd der det ble antydet at norske urmakere ikke er like internasjonale i språkbruken som den jevne tidsonomane :) )

Ydmykt vil jeg komme med følgende påstand: det er ekstremt stor forskjell på kvaliteten på disse.

Det er også en forskjell på størrelsen og den bør være korrekt, ikke bare i bredden men også på selve "tutten" på enden mot hullet i "øret" (lugs). For liten "tutt" til for stort hull, vel... det har aldri vært noen suksess, ei heller på klokker. Resultatet kan bli utvidet hull, dårlige passform og til slutt en komplett separasjon med tilhørende "ÆÆÆRGRD" mens Rolexen din forsvinner.

Kort fortalt; kjøp kvalitet. Sier seg nesten selv at jeg ikke bruke 30 kroner på en barret som holder Rolexen min trygt på armen.

Urmakere varierer veldig i pris. Fikk byttet begge en gang i butikk. Pris 120 m/arbeid, utført med det samme.
Gikk innom en annen urmaker: Denne karen skulle "bare" ha 80 kr for en stk!

SMP lenken min er nå inne for fulloverhaling: bytte av alle barettene samt foringer. Skal bli gøy å se hva dette vil koste meg? :)

Urmakere varierer veldig i pris. Fikk byttet begge en gang i butikk. Pris 120 m/arbeid, utført med det samme.
Gikk innom en annen urmaker: Denne karen skulle "bare" ha 80 kr for en stk!

SMP lenken min er nå inne for fulloverhaling: bytte av alle barettene samt foringer. Skal bli gøy å se hva dette vil koste meg? :)

Apropos det, bruker man "barrett" om de pinnene som holder lenkeleddene sammen også? Virker litt rart å kalle det "spring bar" siden de vitterlig ikke er fjæret.

For å komme med en oppklaring her. Baretter er de "pinnene" med fjær på hver side som fester enten rem eller lenke til kassen. Stiftene er de som holder hvert ledd sammen i lenken. :)