Hvor ligger risikoen ved kjøp av vintage klokker?

Medlem
21. des. 2016
Sted
Oslo
Hei,

jeg har lagt merke til den enorme kompetansen som finnes på vintage klokker her inne.
Jeg interesserer meg for design, teknikk og ikke minst historien bak klokken eller produsenten/merket.
Både dressklokker, kronografer og dykkerklokker faller i smak.

Men jeg føler meg på gyngende grunn når det gjelder å kjøpe. Og lurer på hva bør man tenke på for å unngå å gjøre de største feilene? Hvor ligger risikoen?

Jeg vil sette stor pris på om noen vil dele med seg av sin kunnskap om dette.

• Liker
Reaksjoner: holmby
Det kommer helt an på prisklassen du ønsker å handle i. For å si det på en annen måte, hvor mye kan noen tjene på å lure deg. Skal du kjøpe en vintage Rolex til rundt 200.000 kr kan det være at dette var en "vanlig" submariner (f.eks) som en luring setter på en ny skive, kanskje legger ved uorginale papirer osv. Da vil klokka fort dobles i verdi om den nå er en "komplett" red sub. Denne klokka er ikke nødvendigvis fake, men den er da en franken, dvs. satt sammen av mange forskjellige klokker.

Når det kommer til rimeligere klokker tror jeg den vanligste fella å gå i er at skiva er fikset på så klokken skal se bedre ut. Her kan det være alt fra ny lume til å strippe skiva helt og bygge den opp igjen med farge, logo osv osv. Dette har jeg sett på klokker ned til noen tusenlapper.

Fortell litt om det er noen spesielle klokker du er interessert i så jeg jeg sikker på at noen her inne kan sette deg i kontakt med korrekt person. Som du nevner, mange ekstremt dyktige og kunnskapsrike medlemmer her inne.

For noen år tilbake skrev jeg en artikkel om dette, du finner den her. Jeg har brukt bilder fra photobucket og disse er nå blokkert, men artikkelens innhold holder fortsatt.

Generelt handler det om å ikke kjøpe selger, og gjøre god research vedr. modellen og årgangen på modellen før du kjøper. Og spør gjerne andre, skulle du være usikker. Flere her kan hjelpe deg, undertegnede inkludert.

Det kommer helt an på prisklassen du ønsker å handle i. For å si det på en annen måte, hvor mye kan noen tjene på å lure deg. Skal du kjøpe en vintage Rolex til rundt 200.000 kr kan det være at dette var en "vanlig" submariner (f.eks) som en luring setter på en ny skive, kanskje legger ved uorginale papirer osv. Da vil klokka fort dobles i verdi om den nå er en "komplett" red sub. Denne klokka er ikke nødvendigvis fake, men den er da en franken, dvs. satt sammen av mange forskjellige klokker.

Når det kommer til rimeligere klokker tror jeg den vanligste fella å gå i er at skiva er fikset på så klokken skal se bedre ut. Her kan det være alt fra ny lume til å strippe skiva helt og bygge den opp igjen med farge, logo osv osv. Dette har jeg sett på klokker ned til noen tusenlapper.

Fortell litt om det er noen spesielle klokker du er interessert i så jeg jeg sikker på at noen her inne kan sette deg i kontakt med korrekt person. Som du nevner, mange ekstremt dyktige og kunnskapsrike medlemmer her inne.

Hei, tusen takk for raskt og interessant svar.
Jeg har ikke prøvd meg på dyre klokker ennå, delvis også fordi jeg ikke helt vet hva jeg ønsker meg. Jeg har kjøpt en Omega Geneve med blå skive. Er fra 70-tallet, litt liten, men jeg synes den er veldig fin.
Har også kjøpt en Seiko Chronograph Pogue med gulorange skive og en Navigator. Tror disse også er 70-tall. Pluss en Seiko Actus.
Den siste jeg kjøpte er en Nappey Besançon Valjoux 7734 chronograph, et fransk merke som gikk overende da quarts-klokkene kom.
Nå skjønner jeg i det minste forskjellen på en dressklokke og en klokke med mer funksjoner. Hittil går klokkene som de skal. Klokkene er kjøpt på Finn.no og Chrono24.

Jeg kikker mye og er veldig fristet av mange klokker, også dyrere klokker, men foreløpig vet jeg ikke helt hva som blir neste steg.

Hva er din erfaring med å kjøpe i Norge vs. ulike utenlandske web-site'er?

For noen år tilbake skrev jeg en artikkel om dette, du finner den her. Jeg har brukt bilder fra photobucket og disse er nå blokkert, men artikkelens innhold holder fortsatt.

Generelt handler det om å ikke kjøpe selger, og gjøre god research vedr. modellen og årgangen på modellen før du kjøper. Og spør gjerne andre, skulle du være usikker. Flere her kan hjelpe deg, undertegnede inkludert.

Tusen takk for raskt svar og god 'bruksanvisning'. Veldig nyttig!

Tusen takk for raskt svar og god 'bruksanvisning'. Veldig nyttig!

Bare hyggelig! Ang kjøp i Norge vs. utlandet: Det er det samme, som jeg sier ovenfor: Du må gjøre research uansett, uavhengig av hvor og hvem selgeren er. Og spør før du kjøper. Markedet i Norge er litt begrenset ift modeller, men du vil i snitt betale litt mindre her på berget. Kjøper du fra utlandet må du momse klokka inn og det drar prisen litt opp også. Men igjen: Utvalget er mye, mye bedre.

I dag har jeg to gamle klokker i samlingen, begge to er kjøpt "ute". Ene fra USA og andre fra UK. Grunnen til at jeg kjøpte disse ute var rett og slett fordi jeg ikke fant klokkene til salgs i Norge. Den ene ble kjøpt direkte av første eieren av klokka så der følte jeg meg trygg på at ting var på stell. Den andre kjøpte jeg av en random selger på ebay, her hadde jeg nok mer flaks da jeg ikke hadde gjort så mye research men klokken viste seg uansett å være korrekt.

Det dukker absolutt opp flotte klokker på finn.no også, men leter du etter en spesiell modell må du nok se ut av landet.

• Liker
Reaksjoner: Perilei
I dag har jeg to gamle klokker i samlingen, begge to er kjøpt "ute". Ene fra USA og andre fra UK. Grunnen til at jeg kjøpte disse ute var rett og slett fordi jeg ikke fant klokkene til salgs i Norge. Den ene ble kjøpt direkte av første eieren av klokka så der følte jeg meg trygg på at ting var på stell. Den andre kjøpte jeg av en random selger på ebay, her hadde jeg nok mer flaks da jeg ikke hadde gjort så mye research men klokken viste seg uansett å være korrekt.

Det dukker absolutt opp flotte klokker på finn.no også, men leter du etter en spesiell modell må du nok se ut av landet.
Bare hyggelig! Ang kjøp i Norge vs. utlandet: Det er det samme, som jeg sier ovenfor: Du må gjøre research uansett, uavhengig av hvor og hvem selgeren er. Og spør før du kjøper. Markedet i Norge er litt begrenset ift modeller, men du vil i snitt betale litt mindre her på berget. Kjøper du fra utlandet må du momse klokka inn og det drar prisen litt opp også. Men igjen: Utvalget er mye, mye bedre.

Jeg har sett litt på denne Unichron Aviator Chronograph som skal være fra 50-tallet og har et Landeron urverk.
Selgeren, som virker å være en seriøs vintage-butikk, sier at den har fått service i 2016 og at den fungerer perfekt.

Men det er en ganske gammel klokke og jeg lurer på om det er gambling å kjøpe så gamle klokker?
Kan man få service her i Norge?
De skal for øvrig ha ca. 10.000 nok for klokka.

upload_2017-11-2_21-6-59.png

Tja. Dette er en av mange små-produsenter på 60-tallet og det finnes dag lite informasjon om den på nettet. Derfor er det vanskelig å vurdere hvor original den er. Denne ser ut som har fått re-luma viserne. Landeron-verk er det delte meninger om. Hvis selger snakker 10.000 eks. MVA ville jeg heller søkt etter Croton (Nivada Grenchen) Chronomaster Aviator Sea Diver med Valjoux 7733, eventuelt 23. De ligger rundt 10.000 og er mer kjent og enklere å sjekke originalitet på.

• Liker
Reaksjoner: rakerholm
Tja. Dette er en av mange små-produsenter på 60-tallet og det finnes dag lite informasjon om den på nettet. Derfor er det vanskelig å vurdere hvor original den er. Denne ser ut som har fått re-luma viserne. Landeron-verk er det delte meninger om. Hvis selger snakker 10.000 eks. MVA ville jeg heller søkt etter Croton (Nivada Grenchen) Chronomaster Aviator Sea Diver med Valjoux 7733, eventuelt 23. De ligger rundt 10.000 og er mer kjent og enklere å sjekke originalitet på.
Takk for feedback, tenker litt det samme. Flott link!

Risikoen ved kjøp av vintage ur er, slik jeg ser det, at man ikke klarer å stoppe og før man aner ordet av det har man 45 stykker eller flere

...og det fine er, at såfremt du ikke flipper "bomkjøpene" dagen etter, så vil du sannsynligvis tjene noen kroner også. :)

• Liker
Reaksjoner: holmby
Risikoen ved kjøp av vintage ur er, slik jeg ser det, at man ikke klarer å stoppe og før man aner ordet av det har man 45 stykker eller flere
Den kjenner jeg litt på. Oppdaget forleden at jeg allerede har ca. 20 stk, alle billige men til sammen en del kronasje

Risikoen er også at man etterhvert vil få problemer å få tak i deler når vintageuret trenger litt TLC.

Nå er jo du særdeles kunnskapsrik og har et nettverk du kan ty til. Den vanlige mann i vintagegata er vel dessverre ikke like heldig. :)

Takk @Loevhagen :) Men jeg har ikke alltid hatt det nettverket. Og i begynnelsen fant jeg ut at en ting var viktigst: Finne en urmaker du kan stole på (og som har muligheten til å skaffe deler). Da er mye gjort. Det kan være en ting for OP å ta med seg.

@SpaceCowboy Nå finnes det endelig en løsning på photobucketproblemene hvis du bruker chrome eller firefox; Chrome: last ned extension "Photobucket Hotlink Fix"
Firefox: last ned : "photobucket embedded image fix"

• Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy