Hvor mange bruker klokke no til dags?

Medlem
2. mars 2015
Hei,
Har merket at svært få bruker klokke no til dags. Av 300 folk på min egen alder som eg har "sett" (tallene er nok ikkje korekt, men har nok ikkje bommet veldig) så bruker gjerne 10-30 av de klokke. (17, alle fra 15-19) på ein regelmessig basis.

Eg er med i rødekors og skulle ta tid for å finne ut kor mange ganger ein person pustet i minuttet (noe som skulle mer eller mindre gjøres på sekundet), ingen hadde klokke (10 personer i aldersgruppe fra 17-55) og mobil ville tatt alt for lang tid og rota med (no var dette ein øvelse, denne gangen) og hadde eg gjort det på ein person i eit anna tilfelle hadde mobilen vært brukt til å ringe nødetat og hadde ikkje hatt mulighet til å tatt tiden.

Så eg lurer på, hvor gammel er du og hva klokke har du? (om dette allerede eksisterer, fint om dere reffererer meg til den, hva klokke du har spiller forsåvidt ikkje ein rolle, bare det at du har ein og bruker den, men fint om du legger til hva klokke du har, synes det er intressant)

For å finne alderen på medlemmene her kan du jo titte på presentasjonstråden: http://www.tidssonen.no/forum/startgropen-27/medlemspresentasjon-ny-p%E5-tidssonen-no-2/

Tror du greit kan gå ut fra at så godt som alle medlemmene på dette forumet har minst én klokke, og de aller fleste har også mekanisk klokke. Du har nok rett i at vi ikke representerer et tverrsnitt av befolkningen (spesielt mellom 17 og 19 år), og at det ikke er så vanlig å gå med armbåndsur lenger. Dette forumet er for de spesielt klokkeinteresserte ;)

Din gjetning på at 5-10% av undommer bruker klokke er kanskje riktig (tviler) Men på et forum om klokker så vil jeg tro 100% er mer nøyaktig. Alder og hvilken type klokke man har varierer vel like mye. Men kan hende folk svarer om du vil si hvorfor du vil vite dette?

Men hadde en vilt fremmed spurt meg om jeg hadde masse dyre klokker hadde jeg svart nei ;)

Din gjetning på at 5-10% av undommer bruker klokke er kanskje riktig (tviler) Men på et forum om klokker så vil jeg tro 100% er mer nøyaktig. Alder og hvilken type klokke man har varierer vel like mye. Men kan hende folk svarer om du vil si hvorfor du vil vite dette?

Men hadde en vilt fremmed spurt meg om jeg hadde masse dyre klokker hadde jeg svart nei ;)

Hva type klokke du har er eg ikkje fult like intressert i, bare mer om klokker "forsvinner" helt fra verden.
På dette forumet har sannsynligvis alle klokke ja, men alle her er ikkje ungdommer (14-21). Om det kun er 10 her som er i den alderen, og det er 30.000 ungdommer i kvart kul så er jo det enormt lite. (Er ikkje realistisk og gå ut ifra at ungdommer i den alderen signerer opp her (altså alle) så blir jo ikkje korekte tall, men det gir ein liten pekepinne. Det gir også ein pekepinn på hva aldersgrupper som bruker forumet. Og om man legger til hva klokke man har, kan man også sammenligne hva klokke de ulike alderene.

Synes jeg ser flere og flere går med klokke om dagen, men veldig mange av dem bruker det bare som smykke/accessories.

Så det du egentlig spør om er hvor mange her inne som er mellom 14 og 21 år? Jeg prøver så godt jeg kan, men klarer ikke å skjønne hva slags fornuftig informasjon du kan få ut av å stille dette spørsmålet på et klokkeforum. Ethvert annet forum hadde egnet seg bedre.

Mine barn som begge er i målgruppen bruker ikke klokke til tross for at jeg har tilbudt å kjøpe omtrent hva de ønsker seg.

Det som kanskje er litt interessant her, er hvor få barn og unge som bruker klokker i dag. Jeg er 32 år, og husker en barndom og ungdom preget av ulike klokkemoter med alt fra røffe Gul-klokker med en slags borrelås-Nato til funksjonsonani på Casio-klokkene - og husker det slik at alle hadde klokker og at vi sammenliknet modeller og siklet på papirkataloger med uoppnåelige klokker. Det er klart, vi hadde jo ikke iPoder og iPhoner og slik, så rundetider var vel det nærmeste vi kom.

Jeg var for øvrig innom Protid på Ski storsenter nylig, og fikk litt frysninger nedover ryggen - på en positiv måte - da jeg innså at dette måtte være det samme lokalet, om ikke den samme butikken, der jeg pleide å henge som liten ramp og sikle på klokker og sanke kataloger de gangen jeg fikk sneket meg til å ta toget til Ski. Selvsagt midt i den verste Quartz-krisen, men likevel. Ok, nok vissvass fra meg. :D

Synes jeg ser flere og flere går med klokke om dagen, men veldig mange av dem bruker det bare som smykke/accessories.

Her om dagen observerte jeg noen med en klokke som ikke gikk. Det er helt innenfor å anse klokken som et smykke som brukes for det estetiske, men jeg synes det kan være et minimum av funksjon. Hvis ikke kan en bare bruke et armbånd eller lignende i stedet.

Noen aldersgruppe du ser da?
Ser de nesten aldri, med mindre det er ein eldre herre (60+) de har ofte klokke når eg ser etter.
Kanskje det bare er oss bergensere som er elendige på å bruke klokke :p

Så det du egentlig spør om er hvor mange her inne som er mellom 14 og 21 år? Jeg prøver så godt jeg kan, men klarer ikke å skjønne hva slags fornuftig informasjon du kan få ut av å stille dette spørsmålet på et klokkeforum. Ethvert annet forum hadde egnet seg bedre.

Du har eit veldig godt poeng, men har ein relativt dårlig erfaring med forum på generell basis, diskusjonsforumet er vel ein av de største forumene og ekstremt med trolls og slikt der.

Men er vel i grunn det eg gjør (spør hvem her som er 14-21). Eller 14-30.

Vet ikke en gang hva som er on og off topic lenger, men det er klart det er håp for de unge når Daniel Tiger stiller på Barne-TV med klokke hver kveld, og man til og med kan lage sin egen DIY Daniel Tiger-klokke... :mrgreen:

latest

mezzanine_823.jpg.fit.344x192.jpg

@Ragnarok : jeg bor i Bergen og såpass nært at jeg rusler til jobb. Samme vei som ungdommen går mot en ungdomsskole og en vgs. Jeg ser mange av de har klokker. Og ikke bare noe tull heller. Har sett flere Rolex datejust og omega klokker. Men det som tar kaka er jo veskene de bruker nå om dagen! LV, Prada, osv osv..

Redigert av en moderator:
Min erfaring er at "ungdommer" på min alder, altså slutten av tenårene/starten av tjueårene, er at veldig mange jenter går med klokker, spesielt de som bryr seg litt om hvordan de tar seg ut. Har enda til gode å se en som ikke er Michael Kors, Daniel Wellington osv på jenter. Blant gutter vil jeg si at det er vesentlig mindre klokkebruk, flertallet går ikke med klokke i det hele tatt, og blant de som faktisk bruker er det mye Diesel og andre moteklokker det går i. Men her er det (heldigvis) mulig å se noe mekanisk i ny og ne.