Jeg datt vel egentlig av litt tidlig i denne tråden. Såvidt jeg har forstått så var det hovedsakelig det amerikanske markedet som ble velsignet med 1680 modellen og rød skrift på dial. Dette skulle vistnok være for å lettere kunne selge 1680 i USA. Standard hvit skrift i Europa altså.
Det tror jeg at jeg kategorisk kan avvise. Som en aboslutt regel ihvertfall.
Redsuben som var til salgs i Asker for et par år siden var kjøpt ny hos Alf Lie, og var i sivilt eie helt til den ble lagt ut på Finn for en latterlig lav pris. Budrunde fulgte, og jeg var en av dem som var innom og kikket på klokken og tok en prat med selger. Det var hans fars klokke, og hadde vært i daglig bruk av ham siden den ble kjøpt. Med unntak av enkel service var klokken original. Jeg har ingen grunn til å anta at eier eller selger har har mulighet eller grunn til å få byttet denne skiven hos Alf Lie eller andre steder.
Jeg regner med at det finnes andre slike historier om norske Redsuber. I det minste kan jeg avkrefte (med en viss grad av sikkerhet) at det
aldri har blitt solgt 1680 med rød skrift i Norge.
Rolex har hatt mange produsenter av skiver, og mange salgskanaler opp gjennom tidene. Det er først de siste årene at de har kontrollert markedet og flyten så strengt som de gjør nå.
Når det gjelder fargen og konsistensen på tritium er du helt på bærtur. Jeg kan vise deg garantert originale skiver på f.eks. 5513 fra 1969 (kjøpt sivilt av meg) med nesten perfekt hvite og jevne markører. (Dessverre ingen bilder på nett akkurat i dag, etter at jeg slettet photobucket-kontoen min etter i sommer.)
Som kuriositet har jeg også en original tritium-skive fra 1974 på min Heuer Luftforsvaret. Som fortsatt lyser svakt om jeg lader opp tilstrekkelig
Også den med jevne og rimelig flate markører.
Det jeg forsøker å si er at prosessen med aldring av tritium er kaotisk og uforutsigbar. Det er ingen grunn til å trekke slutninger på bakgrunn av hverken farge eller struktur.
Når det er sagt er det åpenbart
mye forfalskning og snusk involvert i vintage Rolex-verden. Buyer beware!