Hvor mange "redsub" har vi egentlig på tidssonen?

Er det mulig å skru tiden tilbake? Slik at det går ann å hente seg ut en Submariner med rød skrift uten å sprenge banke? ;)

Rød og rød fru Blom !

Jeg datt vel egentlig av litt tidlig i denne tråden. Såvidt jeg har forstått så var det hovedsakelig det amerikanske markedet som ble velsignet med 1680 modellen og rød skrift på dial. Dette skulle vistnok være for å lettere kunne selge 1680 i USA. Standard hvit skrift i Europa altså. Med dette i bakhodet er det litt skremmende å lese følgende ifra salgsannonsen til en av TRF forumets Pledge Members: "This vintage Sub is in outstanding condition. For the purist, if you add an original red dial, the value will increase proportionately with the cost of the dial". Hmmmmmm :sad:

En annen ting. Rett som det er dukker det opp bilder av red subs som vist nedenfor:

2.png

Men burde ikke orginal dial sett mer ut som på disse bildene:

3.jpg

4.jpg

Vi snakker jo her om tritium time markører som eldes uten sollys som katalysator. Stemmer ikke det?
Og selv om man får satt inn en NOS Rolex service dial, så bør den vel ikke se så flat ut som på dette bildet:

5.jpg

Tross alt så ble jo tritium pulveret blandet inn i "malingen" til en ganske så viskøs væske. En service dial bør vel egentlig mer se ut som dette:

6.jpg

7.jpg

Og så har vi jo Drygolin versjonen da :) :

8.jpg

Så, hva er det jeg prøver å si? Ikke annet enn at red subs (og andre subs) med helt flate patinaløse time markører skurrer litt i mitt bakhode. Eller for å si det på en annen måte: Med en Seiko Orange Monster og en red sub på siden av hverandre, så ville jeg umiddelbart tatt Seikoen for å være orginal. Red sub-en??? Vel, kansje - kansje ikke.

Frode.

Jeg datt vel egentlig av litt tidlig i denne tråden. Såvidt jeg har forstått så var det hovedsakelig det amerikanske markedet som ble velsignet med 1680 modellen og rød skrift på dial. Dette skulle vistnok være for å lettere kunne selge 1680 i USA. Standard hvit skrift i Europa altså.

Det tror jeg at jeg kategorisk kan avvise. Som en aboslutt regel ihvertfall.

Redsuben som var til salgs i Asker for et par år siden var kjøpt ny hos Alf Lie, og var i sivilt eie helt til den ble lagt ut på Finn for en latterlig lav pris. Budrunde fulgte, og jeg var en av dem som var innom og kikket på klokken og tok en prat med selger. Det var hans fars klokke, og hadde vært i daglig bruk av ham siden den ble kjøpt. Med unntak av enkel service var klokken original. Jeg har ingen grunn til å anta at eier eller selger har har mulighet eller grunn til å få byttet denne skiven hos Alf Lie eller andre steder.

Jeg regner med at det finnes andre slike historier om norske Redsuber. I det minste kan jeg avkrefte (med en viss grad av sikkerhet) at det aldri har blitt solgt 1680 med rød skrift i Norge.

Rolex har hatt mange produsenter av skiver, og mange salgskanaler opp gjennom tidene. Det er først de siste årene at de har kontrollert markedet og flyten så strengt som de gjør nå.

Når det gjelder fargen og konsistensen på tritium er du helt på bærtur. Jeg kan vise deg garantert originale skiver på f.eks. 5513 fra 1969 (kjøpt sivilt av meg) med nesten perfekt hvite og jevne markører. (Dessverre ingen bilder på nett akkurat i dag, etter at jeg slettet photobucket-kontoen min etter i sommer.)

Som kuriositet har jeg også en original tritium-skive fra 1974 på min Heuer Luftforsvaret. Som fortsatt lyser svakt om jeg lader opp tilstrekkelig :D Også den med jevne og rimelig flate markører.

Det jeg forsøker å si er at prosessen med aldring av tritium er kaotisk og uforutsigbar. Det er ingen grunn til å trekke slutninger på bakgrunn av hverken farge eller struktur.

Når det er sagt er det åpenbart mye forfalskning og snusk involvert i vintage Rolex-verden. Buyer beware!

................ Når det gjelder fargen og konsistensen på tritium er du helt på bærtur. Jeg kan vise deg garantert originale skiver på f.eks. 5513 fra 1969 (kjøpt sivilt av meg) med nesten perfekt hvite og jevne markører. ..........................

Det jeg forsøker å si er at prosessen med aldring av tritium er kaotisk og uforutsigbar. Det er ingen grunn til å trekke slutninger på bakgrunn av hverken farge eller struktur.

Når det er sagt er det åpenbart mye forfalskning og snusk involvert i vintage Rolex-verden. Men jeg mener at du ikke kan trekke så bastante konklusjoner som du gjør :)

He he - man må jo ofte smøre litt tykt på for å fram de gode diskusjonene. Vi kan jo ikke bare være en "big happy family" hvor alle er enige om det meste :)

Det du sier om aldring av tritium med hensyn på farge er jeg enig i. Men det jeg reagerer på er dials som ser ut som om de kom ifra trykkeriet igår. Spesielt så sliter jeg med å forstå prosessen hvordan en tritium behandlet time markør kan falle sammen til å bli fullstendig flat og symmetrisk.

Hele poenget mitt er at tritium time markeringer burde vært mye "høyere" enn dem man ser på enkelte bilder. Dette skyldes konsistensen til væsken som tritium er blandet med. Erfaringen min med "eldre" ur med tritium lume er nemlig at de er ganske "kraftige" i høyden. Selv etter at markeringen er falt sammen, gulnet og blitt litt skrukket. Det hele virker derfor meget ulogisk når nærmest prikkfrie dials dukker opp med helt flate time markeringer som påstås å være tritium behandlet. Og så har vi jo hørt om luminova opptrykk / overtrykk da, men det er en annen historie.

Men, det viktigste sa du jo meget godt i det siste avsnittet i kommentaren din :D

Frode.

Jeg regner med at det finnes andre slike historier om norske Redsuber. I det minste kan jeg avkrefte (med en viss grad av sikkerhet) at det aldri har blitt solgt 1680 med rød skrift i Norge.

Jepp.
Faren til en vennine av meg har en tidlig 70 redsub han har hatt siden ny. Kjøpt i Oslo, antakeligvis Alf Lie.