Hvor nytt er et nytt ur?

EBenz

Støttemedlem
Medlem
28. feb. 2011
Sted
Oslo
Jeg må være en hyggelig og/eller heldig fyr. Bakgrunnen for påstanden er at på fredag gikk kona til innkjøp av en PAM000 hos Bjerke, og det var ikke til seg selv men en gave til undertegnede:)

Det ble kalt en tidlig bursdagspresang osv – men likevel da...........

Jeg er superhappy med uret, men har et lite spørsmål om hva en skal forvente ved innkjøp av nytt ur. Eksemplaret jeg fikk er en L-modell, det var ikke plast på baklokket, ikke noe gummiring over bezel/kasse og remmen hadde i det minste vært utsatt for mye prøving. Forøvrig var alt strøkent mht ingen riper av noe slag, papirene ble selvfølgelig påført serienummer og stemplet der og da osv. Spørsmålstillingen blir da: Hvis jeg har forstått Panerai nummereringen riktig er dette uret altså produsert i 2009, mens det selges som nytt i juni 2011 uten noe som ”beviser” at det bare har lagt i esken i denne tiden eller informasjon om at kjøper faktisk kjøper en gammel modellserie, er dette regnet som helt ok?

For å gjenta det viktigste: jeg er superfornøyd med uret, men klarer likevel ikke helt å fri meg fra tanken om at i et slikt tilfelle burde kjøper informeres om bakgrunnen til det spesifikke uret. Siden jeg den senere tid storøyd har brukt mye tid på TS for å lese om mangt og mye vedrørende klokker og ur som jeg i utgangspunktet ikke engang visste jeg var interessert i, var det selvfølgelig naturlig å henvende seg her når behovet for ”viten” i denne saken ble påtrengende:)

Gratulerer med ny klokke.:D

Spurte du om bakgrunnen til uret?
Hvis du ikke spurte så de vel kanskje ingen grunn til å legge ut om det heller?:confused:
At det har vært et utstillings ur kan være grunnlag for litt pruting. Spesielt hvis remmen føles litt "brukt".
Hvis du vil ha en helt urørt klokke er det jo bare å be dem om å få det.
Hvis de ikke har den modellen inne skvett ny kan du måtte belage deg på ventetid, og da er eneste mulighet å ta det de har tilgjengelig.
Uansett er klokken ny med garanti fra og med kjøpsdato. Det er ikke uvanlig at fabrikasjonsdato ikke samsvarer med inneværende år.
Har selv dratt plasten av splitter nye klokker som er både ett og to år "gamle" før innkjøp.

Takk for tilbakemelding. Det ble nok ikke spurt særlige spørsmål vedrørende bakgrunn til uret osv, men to ur ble visuelt "inspisert" før utvelgelse - og med så strøken kasse/bezel ble det i hvertfall der gjort en god jobb:) At remmen ikke gav helt "nyfølelsen" var heller ikke så farlig da andre remmer allerede lå og ventet. Går ut fra at det også kan ha en sammenheng med behovet for å la kunder prøve urene, noe en som kjøper også forventer å ha anledning til.

Jeg tar imidlertid med meg at det er greit å bruke god tid også i butikk for å forsikre seg at selv et nytt ur er i den stand en forventer.

Jeg er sikker på at denne klokken ikke har ligget hos Bjerke i to år. At det er en L-serie har ingen betydning, og skyldes nok bare rotasjonen i Amsterdam.

Bjerke rabatterer sjelden Panerai, så det hadde jeg ikke forventet. Men de hadde sikkert byttet Remmen for deg, hvis du hadde spurt... Uansett, tillykke med en kul klokke og en utrolig snill og forståelsesfull kone...

Takk for det, Mogens. Jeg er godt fornøyd med både kone og klokke - og hun er godt fornøyd og helt enig med dine vurderingsevner:D