Hvor ofte skal pakningen i kronen byttes på 116610?

Havvo

Støttemedlem
Medlem
22. sep. 2011
Sted
Bergen
Jeg fikk opplyst fra Lervik tidligere i dag at denne modellen skal ha service hvert 5.år. Men glemte å spørre om pakningen i kronen. Denne sorte gummipakningen slites vel og blir mindre vanntett jo oftere man stiller klokken og drar kronen ut. Så denne holder vel ikke i 5 år? Eller? Evt ca priser og intervall for når denne bør byttes?

Klokken bør trykktestes minst 1 gang i året. Somregel holder pakningene tett frem til service.

Så få den trykktestet da ;)

Rolex bruker utelukkende triplock stem på på sine Oyster kasser. Dvs at staken har 3 o-ringer (trippel barriere). Skal godt gjøres at en Rolex lekker gjennom/forbi staken dersom kronen er skrudd inn.

Er ikke trykktesting en gang året litt mye? Jeg vurderer det midt mellom 2 servicer med intervall på 5 år. Og da bader jeg med de.. Hva mener sonen? Aldri klor og vasker godt etter saltvann. Bader heller ikke ofte.

Jeg har aldri fått en negativ trykktest på Rolex. Det sier meg hvor tette disse hermetiske oysterkassene er. Det sagt, så gir det meg en trygghetsfølelse som er uunværlig å vite at kassen er trykktestet ihht produsentens anbefalinger.

Noen som vet om garantien gjelder dersom man etter 18mnd etter kjøp får lekkasje i pakninger på en Rolex Submariner?

Trykktesting anbefales årlig, slik som service anbefales hvert 5. år.
Min erfaring er at service kan utsettes noe uten problem, men bader man mye med klokken ville jeg trykkteste den årlig. Dette koster ikke all verden, og er således en rimelig forsikring for sikkerhets skyld.

Saltvann og klor

Jeg bruker den både i saltvann og klor. Er ikke dette anbefalt? Det var littt derfor jeg ville ha Submariner fordi jeg tenkte at da kan den bades mye med enten i sjø eller basseng..

Jeg bruker den både i saltvann og klor. Er ikke dette anbefalt? Det var littt derfor jeg ville ha Submariner fordi jeg tenkte at da kan den bades mye med enten i sjø eller basseng..

Tror ikke det har noe å si om det et saltvann eller klorvann, vanntett skal den være uansett :) Men som andre også sier, en trykktest årlig er en grei ting å gjøre.

Det anbefales vel uansett å skylle den i ferskvann etter å ha vært i klor- eller saltvann med den. Dette for å få bort urenheter og kjemikalier som kan tære på pakningene.