Hvor og hvordan kjøpe ny sub?

Medlem
6. nov. 2010
Sted
Oslo
Beklager for rookie-spørsmål. Men hvis man som førstegangskjøper vil gå til anskaffelse av en ny 114060, hva er enkleste og raskeste måte å gjennomføre det på? Jeg mener å ha oppfattet at det ikke bare er å spasere inn på Bjerke og trekke kortet. Så hva gjør man i praksis da?

Ikke så dumt spørsmål dette. Hva er egentlig praksisen rundt omkring nå? Ventelister er det vel slutt på, men har en anelse om at mange av de mest populære modellene går til de beste kundene likevel. Eller tar jeg feil og det faktisk er mulig for hvermannsen å spasere inn i butikken å "hente ut" en sub (så fremt de har den inne)?

Ikke så dumt spørsmål dette. Hva er egentlig praksisen rundt omkring nå? Ventelister er det vel slutt på, men har en anelse om at mange av de mest populære modellene går til de beste kundene likevel. Eller tar jeg feil og det faktisk er mulig for hvermannsen å spasere inn i butikken å "hente ut" en sub (så fremt de har den inne)?
Jeg var innom en AD i Køben i høst, som tilfeldigvis hadde en Sub inne. Jeg kunne få se på den og prøve den på. Men kjøpe den? Nei, det fikk jeg ikke

Hadde jeg samtidig dratt med meg en dyr og ukurant modell fra det øvrige utvalget var de plutselig litt mer positive til min handel. Håpløs praksis

Jeg var innom en AD i Køben i høst, som tilfeldigvis hadde en Sub inne. Jeg kunne få se på den og prøve den på. Men kjøpe den? Nei, det fikk jeg ikke

Hadde jeg samtidig dratt med meg en dyr og ukurant modell fra det øvrige utvalget var de plutselig litt mer positive til min handel. Håpløs praksis

Ja det er noe ala dette jeg ser for meg. Gode kunder som kjøper 3-4 Rolexer i slengen stikker av med de mest ettertraktede modellene som Daytona og Pepsi GMT Master. Uten ventelister står butikkene fritt til å bestemme selv hvem som får kjøpe, feks. gode kunder, venner, bekjente osv.
Sånn er det når etterspørselen er mye større enn tilbudet, men dette går i bølgedaler og akkurat nå er det Rolex som er hot. Om et halvt års tid kan det være noe annet og jeg synes selv vi ser tendenser til at vi er over toppen og at det i hvert fall blir mulig for hvermannsen å kjøpe seg en ny Submariner fra AD i løpet av et år eller to. Daytonaen og Pepsiene kan det nok ta lengre tid før vi får kjøpt uten investorpåslag.

Er ventelister gjengs over avviklet? Håkon Lian i Trondheim annonserte at de ikke ville føre liste i anledning slippet på Basel, men jeg trodde kanskje det var en eksplisitt avgjørelse av Lian.

Selv om flere forhandlere har «avviklet» ventelistene, er det ikke slik i praksis. Hvem tror i grunnen på det? De mest attraktive modellene går til de mest lojale kundene, derfor kommer man ikke unna det å etablere et godt kundeforhold til sin lokale forhandler. Det er realiteten... Man kan selvsagt være heldig å stikke innom akkurat i det en Explorer 1 eller Milgauss settes i utstilling, men øvrige sportsmodeller går nok til de mest lojale kundene. Det er i alle fall min mening :)

Ble forespeilet 1 års ventetid på no-date Sub og 1,5 års ventetid på Sub date hos Bjerke da jeg bestilte. Måtte betale depositum. Vet ikke praksis utover dette, men regner jo med at jeg mottar uret innenfor forespeilet ventetid. Har noen tidligere handler hos de, som de krever tror jeg.

Stikk innom og hør med forhandler du. Jeg mener og tror ikke det er umulig så lenge du gidder å bygge en relasjon.

• Liker
Reaksjoner: eidehelg
De fysiske listene er borte.
Nå bor listene inne i hodet til ad’ene.
Alt er som før ;)

Hvordan bygger man en relasjon til forhandleren? Selv har jeg noen kjøp av andre merker hos en Rolex AD, men hvis det er slik at jeg må kjøpe x antall Omegaer og y antall Breitlinger før jeg kan vurderes til en submariner blir det jo nesten det samme som at man må kjøpe en ugunstig Rolex-model sammen med suben.

Hvordan bygger man en relasjon til forhandleren? Selv har jeg noen kjøp av andre merker hos en Rolex AD, men hvis det er slik at jeg må kjøpe x antall Omegaer og y antall Breitlinger før jeg kan vurderes til en submariner blir det jo nesten det samme som at man må kjøpe en ugunstig Rolex-model sammen med suben.
Man stikker innom i ny og ne og kringkaster at en er på jakt etter den modellen en vil ha. Til slutt så tenker jeg det kan bli et kjøp etterhvert. Har du kjøpt andre merker så har du allerede en relasjon. Vipps så er man en som er på de ikke eksisterende lister eller treffer iht til når de nylig har fått leveranse for de som praktiserer første mann til mølla.

Mulig det er slik, men mine egne erfaringer etter å ha jobbet i butikk er at de som bare er der for å titte ikke oppnår den høyeste stjernen hos butikkens ansatte. Regner med de fleste AD'er driver butikk og er interessert i å selge mest mulig så selv tenker jeg at det må penger i kassa for at det skal oppstå noe relasjon som kan bære frukter. Da er man jo tilbake til støttekjøp.

Mulig det er slik, men mine egne erfaringer etter å ha jobbet i butikk er at de som bare er der for å titte ikke oppnår den høyeste stjernen hos butikkens ansatte. Regner med de fleste AD'er driver butikk og er interessert i å selge mest mulig så selv tenker jeg at det må penger i kassa for at det skal oppstå noe relasjon som kan bære frukter. Da er man jo tilbake til støttekjøp.
Tja, det går vel an å tenke motsatt også. At det er en måte å få nye kunder på. Det gir jo et ganske dårlig førsteinntrykk av både butikken og bransjen dersom man som førstegangskjøper opplever å bli avvist bare fordi man ikke har handlet der før.

• Liker
Reaksjoner: Kohe321
Tja, det går vel an å tenke motsatt også. At det er en måte å få nye kunder på. Det gir jo et ganske dårlig førsteinntrykk av både butikken og bransjen dersom man som førstegangskjøper opplever å bli avvist bare fordi man ikke har handlet der før.
Du er inne på noe der og det er fort gjort å gå i den fella når etterspørselen er stor. Straffer seg når det snur igjen. Uansett blir det bare spekulasjoner fra min side. Hadde håpet noen med nye sub kunne komme med egne erfaringer rundt sitt kjøp sånn at vi får litt oversikt.

Dette er et godt poeng. Det minner litt om klokkemerker som ikke gir nye forhandlere lisens til å selge klokkene sine ved mindre de allerede selger et antall eksklusive merker fra før. Hvis alle de store merkene førte en slik linje ville ingen nye forhandlere klare å få kontrakt med noen av dem. Noe selv merkeprodusenten ville tapt på i et tilstrekkelig langsiktig perspektiv.

På samme måte: selger du kun ettertraktede klokker til gamle kunder, så sager du sakte men sikkert av grenen du sitter på, da du ikke skaper nye kunderelasjoner. En gang regelen brytes hvis du skal ha nye kunder, noe du ha for å drive en bedrift over lang tid.

Heldigvis løses det ovennevnte problemet av en enkel faktor: Etterspørselen er ikke skrevet i sten. Det kommer vel snart en global økonomisk nedgang, med påfølgende redusert etterspørsel av luksusvarer, og da selger nok forhandlerne gledelig til helt nye kunder igjen. :)

Redigert:
Her var det mye ønsketenkning... :eek: Eller dagdrømming @Kohe321 Global økonomisk nedgang, redusert etterspørsel av luksusvarer. Hjelper lite om forhandler får inn 10 Sub i løpet av ett år, og antallet potensielle kunder reduseres fra 10.000 til 1000 :D

Redigert:
Her var det mye ønsketenkning... :eek: Eller dagdrømming @Kohe321 Global økonomisk nedgang, redusert etterspørsel av luksusvarer. Hjelper lite om forhandler får inn 10 Sub i løpet av ett år, og antallet potensielle kunder reduseres fra 10.000 til 1000 :D

Kanskje. Her kommer vi inn på om Rolex faktisk struper produksjonen for å skape kunstig eksklusivitet, eller om det er nye markeder og generell økt interesse som er årsaken. Jeg leser flere som sier at en større andel av klokkene som produseres sendes til Asia nå enn før, og at dette kombinert med en økning av interesse for Rolex fra sosiale medier og "influencere" er grunnen til ventelistene. Altså at Rolex faktisk sender ut omtrent det samme antallet klokker som før, men at "smøret spres tynnere ut over en større brødskive". Ikke vet jeg.

Uansett, det blir noe off-topic. Her er et svar på trådtittelen: hvis du virkelig vil ha en fabrikkny Submariner , og penger ikke er en begrensning, så må du gå til gråmarkedforhandlere som feks. DavidSW: https://www.davidsw.com/watches/rolex/submariner/

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Fridge93 og eidehelg
@centro

Jeg har kjøpt meg en submariner(hulk) nylig, og min erfaring er at det å ha en relasjon til ad hjelper selvsagt på. Jeg har handlet hos denne ad'en i rundt 7 år. I løpet av disse årene har jeg vært innom en god del modeller fra Rolex, Breitling, Omega, Tudor og Zenith. Både nykjøp og bruktkjøp, og har lagt igjen en anseelig sum der. Har vært jevnlig innom butikken, for en klokke prat og for å sjekke ut nye potensielle kandidater. Submariner har jeg hatt 3 ganger før, men alle har blitt byttet inn hos samme ad, for å prøve nye ur, og jeg måtte på min fjerde for å skjønne at dette har vært lite lurt av meg å gjøre:confused:. Da jeg nå bestilte hulken for fjerde gang, så tok det meg 8 måneder å få den igjen, og tørr ikke tenke på hva ventetiden hadde vært uten å ha vært en god kunde fra før av(ikke sikkert jeg hadde fått den i det hele tatt) :) Er redd for at en som førsteklokkekjøper skal slite med å få kjøpt ny sub, så lenge en ikke hiver på et par ukurrante modeller på kjøpet. .. En må iallefall basere seg på lang ventetid, og den ventetiden er jeg redd for kan bli enda lengre hvis det kommer en trofast kunde med mange kjøp på baken, som plutselig vil ha ny submariner:confused:

Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: centro og eidehelg