Hvor stort rom er det for pruting i butikk?

Medlem
1. aug. 2013
Innlegg
8
Hei,

Spørsmålet gjelder for en Seiko-klokke til 5.300-5.400,-.

1.) Hva slags fortjeneste sitter klokkebutikker i Norge med på denne?

2.) Hvor mye er det realistisk å kunne klare å prute ned?

Noen som kjenner bransjen så godt at de vet dette med ganske høy sikkerhet, sånn innenfor hundrelappen?

Fra creationwatches vet jeg at man kan få disse for rundt $350, eller i underkant av 2.100,-. Disse må jo igjen tjene litt penger, så deres innkjøpspris ligger under 2.000,-. Kanskje rundt 1.800,-?

Mitt resonnement er som følger: Optura er vel grossisten for alle? De kjøper fra Seiko til rundt samme pris som creationwatches, kanskje endog litt billigere i kraft av å være en stor importør. Men la oss si 1.800,- for å ta et tall. Aner ikke deres påslag, men la oss ta i og si 50% påslag. Det er dog drøyt og tror jeg tar i godt da. Da er kostprisen til butikken 2.700,-.

Butikken tar da i så fall 100% fortjeneste. Er mitt resonnement sånn noenlunde riktig?
 
Creationwatches er vel en såkalt grey market forhandler og kan derfor selge klokkene billigere enn AD som så vidt jeg har skjønt ikke har lov til å selge klokkene med kjemperabatter (les Chronocentric ). Selv har jeg vel fått en ganske fast 10% av urmakeren jeg bruker mest. Mulig man også kan få mer.
 
Tror også du må treffe 'sjefen' , med myndighet til å gi rabatt :) hjelper også å være sikker på hvilket ur du skal ha. ikke vingle for mye i butikken, også til slutt be om rabatt. Vil sikkert også være avhengig av hvor lett solgt det du spør etter er. Om du har handlet i butikken tidligere etc...

Siste jeg kjøpte i butikk fikk jeg nesten 25 % på en klokke til 15' var godt fornøyd med det. Kikket på klokka i monteret, innledet samtale med ekspeditøren som små rydda rett i nærheten. Spurte han med litt diskre stemme hva den beste prisen han kunne gi på den aktuelle klokka. Han hentet kalkulatoren slo, noen tall, kikket over skulderen på andre kunder og sa raskt tallet sitt. Med det var handelen gjort. Fikk kortet hans under oppgjøret, viste seg at det innehaveren selv jeg hadde handlet med.

Snakk med en ekspeditør som har myndighet til å gi rabatt, vit hva du skal ha, hva det koster andre steder, skap god stemning, vær høflig og korrekt, forstå når du har presset nok, aksepter evt bud :)

Tror kanskje mellom 10-20 % er området som er mest realistisk. Andre på forumet kan sikkert svare mer presist, det er mine personlige erfaringer. Håper du forteller hvordan det gikk. Lykke til.
 
Creationwatches er vel en såkalt grey market forhandler og kan derfor selge klokkene billigere enn AD som så vidt jeg har skjønt ikke har lov til å selge klokkene med kjemperabatter (les Chronocentric ). Selv har jeg vel fått en ganske fast 10% av urmakeren jeg bruker mest. Mulig man også kan få mer.

Creationwatches selger klokker med stemplet og datert garantikort uten noen problemer.

Hvorfor er dette forumet gått helt av skaftet for å snakke tull om gråmarked i det siste? De absolutt aller fleste gråmarkedsklokker i Norge kommer med garantikort og stempler og full fest.

Kjøp fra Creationwatches i steden for å gi en grådig importør 100% spør du meg... Ting kan ikke koste 2x så mye i Norge enn på nettet ferdig momset inn, da er det noen som har en alt for høy margin på veien.
 
Creationwatches selger klokker med stemplet og datert garantikort uten noen problemer.

Hvorfor er dette forumet gått helt av skaftet for å snakke tull om gråmarked i det siste? De absolutt aller fleste gråmarkedsklokker i Norge kommer med garantikort og stempler og full fest.

Kjøp fra Creationwatches i steden for å gi en grådig importør 100% spør du meg... Ting kan ikke koste 2x så mye i Norge enn på nettet ferdig momset inn, da er det noen som har en alt for høy margin på veien.

Nå skriver nå creationwatches selv på nettsiden sin at de ikke tilbyr leverandørens garanti fordi de ikke er AD. De leverer klokkene med sin egen 2 års garanti. Hvem som helst kan vel forøvrig stemple et garantikort. Om dette er gyldig om du går inn i hvilken som helst AD er en annen sak. Kan jo også nevnes at dersom man handler klokke i Norge så har man 5 års reklamasjonsrett. Dette får man ikke dersom man bestiller fra utlandet. Jeg bestiller selv masse klokker på nettet og har ikke nå problem med det. Jeg prøver bare å forklare at ofte så har AD ikke lov av leverandøren å prise produktene sine for lave. Dette er også grunnen til ar creationwatches, ifølge dem selv, ikke vil være AD.

Men for all del, bestill på nett. Jeg har bare positive erfaringer med det så langt :)
 
Hei,

Tusen takk for fine svar. Slik jeg tolker dere, så er det mest sannsynlig at jeg får rundt 10% rabatt i denne prisklassen og i beste fall opp mot 20%. Dvs. sannsynlig absolutt maks rabatt på ca. 1.000,-.

Jeg har selv en salgsrelatert jobb, og merker at det ikke føles spesielt bra å betale over dobbelt så mye av hva en klokke er ”verdt”. Det er jo snakk om akkurat samme klokken, om man kjøper den her eller der. Normalt sett på alle andre varer og ting jeg skulle ha bestilt, så ville jeg ikke lurt på saken. Jeg ville ha bestilt den fra utlandet. Kunne jo endog ha bestilt 2 stk, og fortsatt sittet igjen med penger til overs ifht det jeg må betale i Norge.

MEN det som gjør meg slik i tvil er at pengene som skal brukes på klokke, er ”øremerkede” penger jeg har fått i bursdagsgave for å kjøpe meg klokke. Det er noe med dette at det føles mer ”riktig” å kunne vise frem klokken og fortelle at jeg har kjøpt den hos en anerkjent norsk Urmaker, som de kjenner til. Kontra å si jeg har bestilt den på nettet fra Østen.

Er det noen flere momenter her som jeg bør kjenne til og tenke over?
 
Ser på svarene mine over at jeg nesten virket negativ til netthandel. Det var absolutt ikke poenget. Prøvde bare å besvare spørsmålet om hvorfor AD er såppass mye dyrere. Kjøpte Citizen-beateren min hos urmaker, men det var egentlig bare for å vise ansiktet mitt der oftere og få et bedre forhold til forhandleren til når jeg skal handle dyrere klokke. Dersom dette ikke er et tema for deg ville jeg uten tvil ha bestillt på nett. Har selv bestillt både seiko og citizen fra creationwatches og skywatches utelukkende pga pris. Når det gjelder dyrere klokker ville jeg personlig ha kjøpt hos urmaker, men som sagt så handler det bare om hva du syns er viktig.

Hos urmaker får man jo fordelen med at man får face to face service og bare kan levere inn klokken hos urmakeren dersom det skulle skje noe, men det er dyrere. Handler man hos en gråmarked-forhandler får man god pris, god service (i min erfaring) og ofte en garanti som tilsvarer leverandørgarantien, men man får ikke et personlig forhold til forhandleren og man må selv ta seg av å sende klokken inn ved en garantisak. Her må du bare veie opp mot hverandre og se hva du syns er viktig :)
 
Takk for fine svar acnorway. Du har rett. Det er til syvende og sist meg selv som må veie for og imot og ta et valg.

Hadde i utgangspunktet mest lyst til å kjøpe hos forhandler, men får nesten vondt i magen nå av å tenke på at de tar over dobbel pris av hva man kan få samme klokka for på nett.

Så istedet for å ha kjøpt, så har jeg ikke foretatt meg noen ting :D. Jeg får tygge litt til.
 
Hvis det er prisforskjellen i butikk kontra nett som stopper deg så er det jo verdt å nevne at denne forskjellen er langt mindre på sveitsiske ut som f.eks. Certina (som har klokker i din prisklasse). Nå var det jo nettopp en brukes her inne ( @SuperSaxy ) som vurderte en Seiko, men endte opp på en Certina. Verdt å sjekke ut ihvertfall :)
 
Redigert av en moderator:
Takk for tipset. Kan ta en titt på Certina også.

Har egentlig falt veldig for utseendet til "Sportura Alarm Chronograph"-serien til Seiko.

Dette er dog quartz, så det er mulig at det gjør meg til en persona non grata her inne :).
 
Vurderer å anskaffe meg en Tudor Black bay med det nye verket. Mye har jo skjedd med Norsk økonomi de siste to årene. Spm er i grunn om en kan vente noe avslag rabatt ved kjøp av ett slik ur hos Norsk forhandler? Et 10 % innafor?
 
Takk for tipset. Kan ta en titt på Certina også.

Har egentlig falt veldig for utseendet til "Sportura Alarm Chronograph"-serien til Seiko.

Dette er dog quartz, så det er mulig at det gjør meg til en persona non grata her inne :).

Det er mange "skap-eiere" av quartz klokker her inne, så det skal du ikke tenke på;)
 
Vurderer å anskaffe meg en Tudor Black bay med det nye verket. Mye har jo skjedd med Norsk økonomi de siste to årene. Spm er i grunn om en kan vente noe avslag rabatt ved kjøp av ett slik ur hos Norsk forhandler? Et 10 % innafor?

10% er realistisk. Min forrige BB gikk ut av forretningen med kvitering på 27500,- med lenke i 2015(ord pris 30000,-).