Hvor varmt har dere det inne?

20,4 grader Celsius som innetemperatur i stua er

• For kaldt

• Passe

• For varmt

• (Jenter fryser uansett)

Resultatene er bare synlige etter stemmegivning.
Medlem
6. des. 2013
På oppdrag fra dama som sa "Spør hvem som helst!" - så gjør jeg nettopp det; spør.

Vi har en evig diskusjon om temperatur i stua. Nå er det 20,4 grader Celsius i vinduskarmen og antagelig litt varmere i selve rommet.

Er dette for kaldt - passe - eller for varmt?

Passe, og jenter fryser uansett:)

Hos oss har jeg snikinnført en fin miljøvennlig og økonomisk aktivitet.

Kona, som jeg mistenker har inspirert Elsa i Frost, hun produserer kulde..., løper ustanselig og setter ovnene på 25grader. Så løper jeg etter og skrur dem ned.

Slik holder vi oss varme og i form:)

Sjekket akkurat tempen, 15-16 celsius på gradstokken. Sitter i t-skjorte og koser meg med te. 20 grader er alt for varmt for min del, blir grinete av slik tropevarme. Dette er en tilvenningssak. Skal sies at jeg også barberer meg og dusjer i kaldvann, varme er for puddinger.

22 grader kanskje. varierer etter hvilken stue jeg er i. varmefølelsen i værelset varierer litt etter hva slag oppvarming det er snakk om.

Huset vårt har varmekabler som primær varmekilde og noe så 80' talls "harry" som carrara marmor gulv i alle rom. Dette er jo et materiale med en stor konduktiv treghet og med en kald overflate. Vi har derfor satt alle rom-termostater fast på 20,5 og "topper" med vedfyring fra et par peiser og "bunner" med ekstra lufting av soverom o.l.
Dette gir en behagelig generell temperatur, men dessverre også en årlig strømregning tilsvarende verdien av en Submariner:(:eek:

Redigert:
Huset vårt har varmekabler som primær varmekilde og noe så 80' talls "harry" som carrara marmor i alle rom. Dette er jo et materiale med en stor konduktiv treghet og med en kald overflate. Vi har derfor satt alle rom-termostater fast på 20,5 og "topper" med vedfyring fra et par peiser og "bunner" med ekstra lufting av soverom o.l.
Dette gir en behagelig generell temperatur, men dessverre også en årlig strømregning tilsvarende verdien av en Submariner:(:eek:
Varmepumpe ;)

20,4 C ved vinduskarmen er trolig 21,5-22C. Som passe. Bør ikke mer enn det imo. 22C er menneskehetens optimale tilpasningstemp. Jenter har pledd på sofa uansett.

Svingermora har 25-26C. Der sovner jeg bestandig.

• Liker
Reaksjoner: Nicolai og gulenissen
Varmepledd til min kjære. Så kan vi ha en litt mer bærekraftig innetemperatur (20-22) uten at hun fryser og jeg svetter..

21 grader med vannbåren gulvvarme i nye rom og radiator/konvektor i de gamle. Reduserte energiforbruket med 65% etter installasjon av bergvarmepumpe :)

Redigert:
Her viser det 20,7 grader i kjøkkenvinduet, varmepumpen i stuen har stått stabilt på 24grader siden den ble montert. Jeg går stort sett i skjorts og T-skjorte hjemme, fruen klager stort sett på at det er litt kjølig. Sa ja, jenter fryser uansett og det er mest sannsynlig litt for varmt.

Altfor varmt... Fruen er en frysepinn, mens jeg er en varmeovn.
Skal jeg få ned tempen, må jeg sjokklufte og gå uten sokker.

Det er faktisk et vanskelig spørsmål. Etter at vi fikk montert varmepumpe så har temperaturen gått opp. Om det er reelt vet jeg egentlig ikke, men det er en varmere temperatur i hele huset. 22? Kanskje.

Vi hadde før 20 på varmeovnene, men skrudde ned om natten og barna skrudde opp når de kom hjem. Nå er det jevn temperatur hele døgnet. Varmepumpen står på 22, men føleren henger på yttervegg.

Vi har det i alle fall varmere her nå, en det det var i huset jeg vokste opp i på 70-tallet! Lenge leve Oljen!

8