Hvor varmt har dere det inne?

20,4 grader Celsius som innetemperatur i stua er

• For kaldt

• Passe

• For varmt

• (Jenter fryser uansett)

Resultatene er bare synlige etter stemmegivning.
Det er jo mer for kosen sin skyld ;)
Har flere ganger denne vinteren endt opp med å fyre opp noen kubber til tross for plussgrader ute bare for å glede min bedre halvdel :)

Det gikk som det måtte. Jeg måtte tenne på noen vedkubber. :rolleyes:

Huset vårt har varmekabler som primær varmekilde og noe så 80' talls "harry" som carrara marmor gulv i alle rom. Dette er jo et materiale med en stor konduktiv treghet og med en kald overflate. Vi har derfor satt alle rom-termostater fast på 20,5 og "topper" med vedfyring fra et par peiser og "bunner" med ekstra lufting av soverom o.l.
Dette gir en behagelig generell temperatur, men dessverre også en årlig strømregning tilsvarende verdien av en Submariner:(:eek:
Här ser jag att det faktiskt är anledning att ta avataren som ett porträtt av dig själv @Gin och tilltala dig mer korrekt som Eders Majestät framöver, hoppas att Hans Majestät kan invitera oss enkla undersåtar på en GTG snarlig i ditt slott ;)

Hjemme er vi ikke så opptatt av romtemperaturen og fruen trekker bare nærmere peisen i stua på isbjørnfellen, kun iført neglisje, men sørger for å holde skumpan et stykke unna i kjøleren.

Se eventuellt vedlagt oversikt:
(spør du meg - for varmt, spør du fruen - for kaldt)
IMG_20170220_072506.jpg

gtg i brakke eller slott spiller ingen rolle så lenge deltakerne er bra mennesker :)

Här ser jag att det faktiskt är anledning att ta avataren som ett porträtt av dig själv @Gin och tilltala dig mer korrekt som Eders Majestät framöver, hoppas att Hans Majestät kan invitera oss enkla undersåtar på en GTG snarlig i ditt slott ;)

• Liker
Reaksjoner: adamskater
Heime hos mor og far står varmepumpa i stua på 25-26°C, når det ikkje er så kaldt ute kan dette føre til at termometeret på kjøkkenet leser opp i 28-29°C (pers er 30,5). Og far lurer på kvifor eg "aldri kjem på besøk"...

Hos meg er det rundt 20-22, kjem ann på utetemperatur, blir det for kaldt tar eg på meg ein ullgenser.

• Liker
Reaksjoner: time
Jeg forsøker å holde temperaturen i stuen omkring 20'c. Fruen vil gjerne ha det noe varmere, for eksempel rundt 22-23 'c. Det som fascinerer meg er at hun imidlertid ikke er fornøyd med temperaturen på soverommet før man får frostrøyk ut av munnen når man puster der inne. Det blir for kaldt for meg.

• Liker
Reaksjoner: adamskater
Jeg sliter litt med å holde temperaturen nede. Har vannbåren varme, tek10 hus og en peis med alt for stort brennkammer.

Så nå på nyehuset er det i alle fall brennsikkert at jeg skal velge en peisovn med mindre brennkammer.

• Liker
Reaksjoner: Gubben11 og Preacher
Jeg sliter litt med å holde temperaturen nede. Har vannbåren varme, tek10 hus og en peis med alt for stort brennkammer.

Så nå på nyehuset er det i alle fall brennsikkert at jeg skal velge en peisovn med mindre brennkammer.
Eller så setter du bare et stearinlys i peisen...

Det pokkers "slottet" knekker familieøkonomien fullstendig og sørger for en konstant tom klokkekonto!:(
Nei - jeg får flytte tilbake til "campingvogna" og heller skaffe meg en fin bil, noen flotte ur og noen nye venner;)
16584073_1844049342541994_3630038498095923200_n.jpg

fortell hvordan du føler det, kommunikasjon er av største viktighet; fortell far at han har det så satans varmt at det er ulidelig

Temperaturen er oftast grunnen til at eg går, så eg passar alltid på at han er fult klar over det ;)

Det kan også nemnast at eg søv på eit rom ved ca. 22 °C, det vert for varmt å sove med dyna på uansett kor langt ned man går på gradestokken, så da kan eg likså godt byrje med den av :D

• Liker
Reaksjoner: holmby
Innetemperatur er ikke det samme som innekomfort. Har dere store vindusflater? Er det kaldras ved vinduene? (oppleves som trekk i rommet dersom høyere fall en 0,15ms)
Om dere har større vindusflater og det oppstår kaldras må man ha konvektorer eller radiatorer under kaldrassonene for å bekjempe dette.
Folk med gulvvarme kan fint sette 21 grader på hele gulvet, men det er ikke gitt at det blir behagelig å sitte i rommet av den grunn.
Bekjemper man kaldras og følgende trekkfølelse vil øvrig romtemperatur kunne senkes.
Hos oss har vi en innetemperatur på 20 gr pr idag, men vi må skru opp konvektorene ved kaldere dager enn -5 for å ta økt kaldras.

Det er med andre ord ikke sikkert at noen av alternativene dine er relevante i det hele tatt.

Innetemperatur er ikke det samme som innekomfort. Har dere store vindusflater? Er det kaldras ved vinduene? (oppleves som trekk i rommet dersom høyere fall en 0,15ms)
Om dere har større vindusflater og det oppstår kaldras må man ha konvektorer eller radiatorer under kaldrassonene for å bekjempe dette.
Folk med gulvvarme kan fint sette 21 grader på hele gulvet, men det er ikke gitt at det blir behagelig å sitte i rommet av den grunn.
Bekjemper man kaldras og følgende trekkfølelse vil øvrig romtemperatur kunne senkes.
Hos oss har vi en innetemperatur på 20 gr pr idag, men vi må skru opp konvektorene ved kaldere dager enn -5 for å ta økt kaldras.

Det er med andre ord ikke sikkert at noen av alternativene dine er relevante i det hele tatt.

I tillegg påvirkes komforten av strålingsasymmetri mellom rommets varme flater, vinduenes kalde flater og personene i rommet. Dess større asymmetri, dess lavere termisk komfort. Har man vinduer med dårlig nok U-verdi til at det er stort kaldras vil man nok også ha en relativt stor strålingsasymmetri.

• Liker
Reaksjoner: Entropy og holmby
I tillegg påvirkes komforten av strålingsasymmetri mellom rommets varme flater, vinduenes kalde flater og personene i rommet. Dess større asymmetri, dess lavere termisk komfort. Har man vinduer med dårlig nok U-verdi til at det er stort kaldras vil man nok også ha en relativt stor strålingsasymmetri.
Snakker vi kåtestråler? Det kan nemlig endre temperaturen drastisk. Gjør som @UJU - få varmen.

• Liker
Reaksjoner: UJU