Hvordan nå fram med klage til byggherre

Medlem
30. mars 2010
Innlegg
1.049
Sted
Norge
Hei !

Har tatt over ny leilighet i vinter, og da er det selvfølgelig en del reklamasjoner. Det mest blir tatt, etter litt mas. To ting når vi ikke fram med. Det ene er en skjøt mellom benkeplater på kjøkken, vi mener at denne er for bred. Det andre er enfuge mellom (glass) veggplate og benkeplate på kjøkken, som også er for høy. Maser om at dette må gjøres på nytt, men blir møtt med at begge deler må være slik pga bevegelse i bygg, og at dette er "innaforr". Har utfordret dem til å få dette skriftelig, men det ser det ikke ut som noen er villig til å gjøre. Opplever heller ikke at jeg kommer i dialog med noen som har beslutningsmyndighet.

Det jeg lurer på er om det finnes en lett tilgjengelig standard som sier konkret om hvor store avvik som er akseptabelt ? Hadde vært greit å kunne henvise til det. Eventuelt andre måter å løse det på. Hvis noen med byggteknisk kompetanse, mener at dette høres akseptabelt, eller ikke, håper jeg å høre det også.


Et par dårlige bilder som illustrasjon hører med:

2014-02-18153308_zpse904a3ec.jpg
[/URL][/IMG]

2014-02-18153340_zpsfd0e4fed.jpg
[/URL][/IMG]
 
Det er definitivt akseptabelt. En 2mm skjøt mellom 2 quartz plater er på ingen måte uhørt, det viktigste er at platene er jevne ift hverandre. Den jevne fugen mellom benkeplaten og glassplaten er heller ikke avskrekkende selv om den er 6mm.
Hvis det du sitter igjen med er så små avvik ( som er langt innenfor toleranser) må det være jevnt over god kvalitet på prosjektet.
 
Hei !

Takker for svar. Greit å hørte fra nøytral part om det er akseptabelt. Mulig vi har sett for lenge på disse tingene, kombinert med litt unnvikende svar, gjør at vi blir litt opphengt i det. Opplever at skjøten mellom platene ser større ut, men når jeg setter tommestokken over blir jeg overrasket over hvor smalt den viser at det er ...

Andre ting vi har tatt opp er blitt fikset, som f.eks byttet et vindu, parkett bord, dør på garderobeskap, en dørtreskel og den ene benkeplaten på kjøkkenet, pluss litt annet småtteri. Så det har jo vært litt, disse tingene har blitt tatt utenfor mye masing (litt har jeg jo måtte mase).
 
Tror heller ikke dette er noe å bruke mye tid og krefter på. Men skjønner absolutt at dere blir opphengt når dere ikke får noe klare svar. Det jeg ser er at det er en temmelig stor jobb for utbygger å gjøre dette på nytt, og en mulighet hvis dere har holdt igjen penger ved overtagelsen (siden dere nå allerede har kranglet litt), er å si at det er greit, men å be om en kompensasjon i form av at noen tilbakeholdte penger blir tilbakeført.

Men alt i alt så tror jeg det viktigste er å bare kose seg med nytt hus. Vi flyttet inn i et nybygget hus i 2007, og hadde over hundre punkter på listen etter overtakelsesbefaringen. Etter hvert gikk både utbygger og vi lei, og selv om det sikkert kunne blitt både rettssak og konkursbegjæring, så fant vi ut at livet var bedre med noen små (og et par store) husfeil og å slippe kranglingen og konstant irritasjon over å ikke ha fått det vi hadde betalt for. :)
 
Det skal vel være en "ett års befaring". Da kommer utbygger innom å skriver opp alle feil, så skal det rettes opp.

Vi flyttes inn 2011. Året etter de kom innom hadde vi noen sprekker på vegger og kjøkkenventilatoren virket ikke helt.
De fikset sprekkene og byttet kjøkkenventilatoren. Husk at du har 5 år på deg å klage på feil.
 
Overhodet ikke fagmann men tror også dette er innafor dessverre. Hadde nok blitt gal av den skjøten i benkeplaten selv men hadde nok heller ikke bestilt en slik nettopp pga faren for skjøt. Men slikt får man nok bare hive på kontoen for erfaringer :).
 
Det skal vel være en "ett års befaring". Da kommer utbygger innom å skriver opp alle feil, så skal det rettes opp.

Vi flyttes inn 2011. Året etter de kom innom hadde vi noen sprekker på vegger og kjøkkenventilatoren virket ikke helt.
De fikset sprekkene og byttet kjøkkenventilatoren. Husk at du har 5 år på deg å klage på feil.

Du nevner den absolutte reklamasjonsfristen på 5 år. Husk på den relative reklamasjonsfristen som er mye kortere: innen rimelig tid etter at man oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.
 
Du nevner den absolutte reklamasjonsfristen på 5 år. Husk på den relative reklamasjonsfristen som er mye kortere: innen rimelig tid etter at man oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

Og ikke minst før en konkurs har gjort hele reklamasjonsretten til lite annet enn en fiffig idé.
 
Blir litt halv-hjertet purring framover våren, mens vi venter på at de siste tingene fikses. Som er nevnt tidliger i tråden så bør man på et tidspunkt se framover og fokusere på det som er bra. Så langt har det vært overfalte/kosmetiske ting, "touch wood", og ikke noe alvorlig.

De var her akkurat og byttet et parkett bord i gangen, og det ble som det skulle være. Slipper ihverfall å se på den glippen hver morgen når jeg tar på meg sko og går på jobb :)

Vanskelig å gjengi det godt på bilder, men tenker at hvis vi hadde kjøpt brukt leilighet, hadde vi ikke brukt nevneverdig energi på skjøten. Ser også at fugemassen er "svartere" inne ved veggen, de sølte litt og vasket bort med aceton der jeg tok bildet, så kanskje tusjen kommer fram utpå våren....