Hvordan oppbevarers klokkene ?

Medlem
3. sep. 2012
Sted
Bergen
Hadde vært artig og se hvordan andre TS medlemmer oppbevarer klokkene sine.
Klokkebokser og windere kommer jo mange farger og utførelser så hadde vært artig og se hva som er der ute:)
Kansje noen oppbevarer de på en utradisjonell måte?

Jeg kan jo begynne: (bilde kvaliteten er ikke noe bra)

uNBOXWATCHWINDER%20%2821%29_zps3aa63008.jpg

Har en quad winder der jeg oppbevarer noen av klokkene.

20121024_063729_zpseb93df82.jpg

Ellers kjøpe jeg ett klokkeskap på Ebay for en tid tilbake. Det kostet ikke så altformye så kvaliteten er så som så.

Har desverre ikke noe å vise til for øyeblikket, men har derimot et spørsmål!
Har fått noen ur nå, og lurer på om winder er viktig? Eller bare ha en boks?

Winder er nok ikke viktig. Mye diskusjon rundt dette temaet, enkelte mener klokken slites mer ved å gå konstant, mens andre mener klokken ikke har godt av å stå for ofte. For min del ble winder kjøpt inn for å slippe å stille klokkene hver gang jeg tar jeg bytter, eventuelt slippe å være manisk over å bytte hele tiden slik at ingen stopper.

Jeg ønsker meg en winder og det er utelukkende fordi jeg vil kunne bytte "on the fly" uten å styre med å sette dato osv i halvmørket hver morgen.

Mye diskusjon rundt dette temaet, enkelte mener klokken slites mer ved å gå konstant, mens andre mener klokken ikke har godt av å stå for ofte.
Er denne diskusjonen blant urmakere eller "ekspertbrukere"? For egen del har jeg skrudd av det meste av winderne (har 3) etter en interessant diskusjon med en urmaker.. Den eneste klokka som går i winder nå er Eternaen som viser dag/dato/måned/månefase og 24 timer (latskap men det tar tid å stille alt :))

Er denne diskusjonen blant urmakere eller "ekspertbrukere"? For egen del har jeg skrudd av det meste av winderne (har 3) etter en interessant diskusjon med en urmaker.. Den eneste klokka som går i winder nå er Eternaen som viser dag/dato/måned/månefase og 24 timer (latskap men det tar tid å stille alt :))

Tror den diskusjonen går greit i alle samfunslag gitt ;).

For meg er dette mekanikk 101 - brukes det mer slites det mer. Moderne olje tørker ikke opp slik gamle oljer gjorde så det er et ikke-argument for moderne klokker.

Men om vi tar høyde for at folk flest bare har én klokke som betyr at de går 24/7 for en normal bruker og produsentene anbefaler 5 års serviceintervaller er min påstand at så lenge du holder deg til serviceintervallene oppgitt fra produsent vil det gå riktig så fint om du har alle klokkene i en winder.

Joda, greit nok med 5-års serviceintervall, men det blir vel færre slitte deler å skifte ved service på en klokke som ikke har gått non-stop i 5 år..

Joda, greit nok med 5-års serviceintervall, men det blir vel færre slitte deler å skifte ved service på en klokke som ikke har gått non-stop i 5 år..

Helt sikkert, men hvor mye har det å si over 5 år i kroner og øre om du må bytte et par deler ekstra ? Jeg vet ikke... at det blir mer; garantert.